Sygdom og forbrugslån sender borgere i gældsproblemer | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Sygdom og forbrugslån sender borgere i gældsproblemer

Årsrapport fra Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning viser, at det er sygdom og forbrugslån, der oftest er årsag til, at borgere havner i gældsproblemer. Rapporten understreger behovet for gratis og uvildig gældsrådgivning.

Foto: Wikimedia Commons · 28. april 2017
mand sidder foroverbøjet

2162 gældramte danskere modtog sidste år gratis og uvildig gældsrådgivning fra Forbrugerrådet Tænks seks centre rundt omkring i landet.

Ifølge årsrapporten for 2016, der netop er blevet offentliggjort, var sygdom den primære udløsende årsag til gældsproblemerne hos de borgere, som modtog rådgivning. 27 procent af borgerne angiver således, at sygdom er en del af grunden til, at de er havnet i uoverskuelig gæld. Næsten ligeså mange - 26 procent - angiver, at lån til forbrug er en del af grunden til, at de er havnet i en situation, hvor de har brug for gældsrådgivning.

At sygdom ofte også giver problemer med privatøkonomien bekræftes af ”Livet med en hjertesygdom” – en undersøgelse om det at leve med en hjertesygdom af Hjerteforeningen og Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet fra 2016.

Her svarer cirka hver femte af de adspurgte, at økonomien i deres husstand er dårligere, end før de blev ramt af en hjertesygdom.

”Når man bliver ramt af alvorlig sygdom, risikerer man at miste sit job, og man risikerer – helt forståeligt – at miste overblikket over sin økonomi, fordi man fokuserer på alt muligt andet i den svære tid. Vi samarbejder i Forbrugerrådet Tænk derfor blandt andet med Hjerteforeningen om at tilbyde rådgivning til borgere, som er endt i gældsproblemer. Men vi mener, at der er brug for mere bevågenhed og en større indsats i forhold til sammenhængen mellem sygdomsudbrud og gældsproblemer,” siger Anja Philip.

”I Danmark er vi blevet meget dygtige til at behandle hjerte-kar-sygdomme. Langt flere overlever nu end tidligere. Det betyder omvendt, at mange – 466.000 danskere – lever med en hjerte-kar-sygdom, der ikke blot rammer den enkelte men hele familien. Følgevirkninger kan være angst og depression – og altså også økonomiske problemer,” siger administrerende direktør i Hjerteforeningen, Kim Høgh.

Årsrapporten fra Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning viser, at gæld ikke kun rammer socialt udsatte borgere og borgere, som har et for stort privat forbrug. Negative livsbegivenheder som for eksempel arbejdsløshed, skilsmisse og altså sygdom er ofte udløsende årsager til gældsproblemerne.

Forbrugslån er dog fortsat et stort problem for mange af brugerne af Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning. 26 procent af brugerne angiver forbrugslån, som en del af årsagen til, at de er havnet i gældsproblemer.

”Med et enkelt klik, kan man låne penge på nettet uden, at lånefirmaerne nødvendigvis foretager en grundig vurdering af, om man kan betale pengene tilbage. Der er desværre fortsat ikke noget loft over, hvor dyre forbrugslån må være, og vi ser jævnligt eksempler på, at de årlige omkostninger er skyhøje. Derfor er det helt centralt, at udsatte forbrugere fortsat har adgang til gratis, fortrolig og uvildig gældsrådgivning, når lånefælden smækker,” siger Anja Philip.

Årsrapporten viser desuden, at følgevirkningerne af gæld er store. De økonomiske problemer udgør ofte en stor psykisk belastning for den enkelte - 28 procent oplever stress og stressrelaterede symptomer, og 13 procent har oplevet at få en depression som konsekvens af deres gældsproblemer.

I alt har Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning rådgivet over 13.000 gældsramte borgere i løbet af de seneste syv år.