Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Markedsføringslov: Forbrugerrådet Tænk sikrer mindre spam

Forbrugerrådet Tænk var med i forhandlingerne til den nye markedsføringslov, og vi kæmpede ihærdigt for, at du nu modtager færre spam-mails i din indbakke.
Af Sia Eliasen
25. September 2017
Markedsføringslov: Forbrugerrådet sikrer mindre spam
Foto: Getty Images

Markedsføringsloven er ændret

Forbrugerrådet Tænk var med i et nedsat udvalg til at lave et forslag til en ny markedsføringslov. Udvalget blev nedsat af daværende erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen.

Forslaget er Forbrugerrådet Tænk samlet set tilfreds med, men det har krævet en hård kamp for ikke at lempe på vigtig beskyttelse imod for eksempel spam-mails.

Mindre spam ender i din indbakke

Markedsføringsloven ville med det første udkast gøre det lettere for firmaer at sende e-mails til dig, uden at du aktivt har sagt ja til at modtage dem.

Lovændringen kunne medføre større risiko for, at du blev spammet med reklamer fra firmaer, og at mulighederne for at gribe ind over for lovovertrædelser på området blev svækket.

Forslaget forsøgte Forbrugerrådet Tænk ihærdigt at sætte en stopper for, og reglerne endte i store træk med at forblive, som de plejer. Det klare udgangspunkt er fortsat, at hvis et firma ønsker at sende e-mails til dig, skal de først have lov.

Gennemsigtigheden bliver øget

Konkurrencer på nettet kan virke fristende at deltage i, men de kan betyde, at du efterfølgende får mange spam-mails i din indbakke.

Gennemsigtighed og gennemskuelighed har Forbrugerrådet Tænk kæmpet for i den nye markedsføringslov, og der er sket forbedringer. I forbindelse med konkurrencer skal det klart og tydeligt være oplyst, hvis virksomheden vil sende markedsførings-mails til dig efterfølgende.

Betingelserne for deltagelse må således ikke gemmes væk, skjules bag et link eller lignende.

Skjult reklamer bliver lettere at gennemskue

Markedsføringsloven i den nye version gør det nemmere at bevise, at reglerne om skjult reklame er overtrådt. Det er ikke længere nødvendigt at kunne dokumentere en eksplicit aftale, eksempelvis i en mail, for at bevise skjult reklame.

Loven i den gamle version gjorde det muligt for erhvervsdrivende at lave skjult reklame uden, at der kunne gribes ind. Firmaer kunne sende produkter til eksempelvis en blogger og håbe, at personen ville skrive et indlæg om produktet uden at nævne, at produktet var tilsendt reklame.

Reglerne om skjult reklame kan nu håndhæves, hvis firmaet har sendt et produkt til en blogger, men bloggeren ikke har skrevet, at det var reklame.

Regninger bliver mere gennemskuelige

Specificerede regninger kan du nu kræve fra eksempelvis din håndværker. I den gamle lov kunne du kun kræve at få uddybninger af din regning i ’særlige situationer’. Hvad disse situationer var, stod ikke i loven.

Krav på at få uddybet din regning har du nu altid. Det kan eksempelvis være, at du gerne vil vide, hvor meget du har betalt en håndværker for kørsel i forbindelse med dit byggeprojekt. 

Den nye markedsføringslov trådte i kraft 1. juli 2017.