Årsberetning 2024 | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Årsberetning 2024

Få indblik i hvor vi blandt andet har lagt vores kræfter - og hvordan det på en række området blev mere trygt at være forbruger i 2024.

I Forbrugerrådet Tænk kæmper vi hver dag for forbrugernes rettigheder og for et mere fair og gennemskueligt marked med sikre og holdbare produkter, hvor forbrugerne har magten til at træffe oplyste valg, og virksomhederne ikke kan løbe fra deres ansvar – men også for, at vi forbrugere har muligheden for at træffe valg, der er gode for os selv, for vores nære og for kloden.  

Den kamp er kun mulig, fordi tusinder af medlemmer står bag os. Når vi taler forbrugernes sag over for politikere og beslutningstagere eller i medierne, giver det vægt bag ordene. 

Ved udgangen af 2024 havde vi 90.628 medlemmer, som alle havde valgt at kæmpe med os. Og sammen gjorde vi en reel og mærkbar forskel for de danske forbrugere.  

Her er nogle af de sejre, vi sammen har vundet for danske forbrugere i 2024.

Nettet strammes om de brodne kar blandt elselskaberne 

I 2024 testede vi elselskaber for tredje gang, og heldigvis viste testen, at det fortsatte pres på elmarkedet har betydet, at der er kommet flere gode produkter på markedet. Desværre måtte vi også dumpe en tredjedel af selskaberne. Vi så elaftaler, der er svære at gennemskue, aggressiv markedsføring uden større konsekvenser og tandløse sanktioner. 

Derfor kæmper vi fortsat for, at de danske forbrugere skal have et trygt og gennemsigtigt elmarked, og den kamp ser ud til at have båret frugt: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har meldt ud, at han er på vej med et udspil, der skal beskytte forbrugerne mod de useriøse og skruppelløse elselskaber. 

Metas brugere får alternativ til udnyttelsen af personlige oplysninger  

Meta har annonceret, at brugere af Facebook og Instagram fremover vil kunne bruge tjenesterne gratis og samtidig modtage annoncer baseret på færre personoplysninger end hidtil. Det er noget, vi i Forbrugerrådet Tænk har arbejdet hårdt for ved bl.a. at klage over Metas såkaldte pay or consent-model til forskellige myndigheder gennem det sidste år. 

Vi har kritiseret modellen, fordi adfærdsbaseret markedsføring indtil nu har været det eneste alternativ til kontant betaling, hvilket indebærer en omfattende overvågning af brugeradfærden online. Vi er derfor rigtig glade for at se, at Meta begynder at rette ind og nu giver brugerne et reelt alternativ til, at deres personlige oplysninger bliver brugt kommercielt. 

Grisen var greenwashing – sagen om Danish Crown  

gris

Du skal kunne stole på det, når producenter siger, at deres produkter er klimavenlige. Det er essensen af den retssag mod Danish Crown, som først Vestre Landsret og siden Højesteret traf vigtige afgørelser i. Danish Crown havde i en storstilet kampagne brugt betegnelsen ’klimakontrolleret gris’ på pakker med svinekød, og de ord var ifølge retten egnede til at vildlede os forbrugere, så vi ikke kan træffe et oplyst valg.  

Sagen er af principiel karakter, fordi den kommer til at vise, hvor grænsen går for reklamer, der benytter sig af klima- og miljøbudskaber, fx i supermarkederne. Retssagen mod slagterigiganten blev anlagt af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark, og i retssagen deltog Forbrugerrådet Tænk på de grønne organisationers side. 

Slut med PFAS i dit regntøj  

I foråret 2024 foreslog regeringen, at PFAS- stoffer skal være ulovlige i tøj, sko og imprægnering fra juli 2026. PFAS eller fluorstoffer er en samlebetegnelse for en række meget svært nedbrydelige, miljøfarlige stoffer, der også kan påvirke vores sundhed.  

I Forbrugerrådet Tænk har vi testet mange produkter for PFAS, og vi har fundet PFAS i alt fra fx regntøj, kosmetik og kagepapir til tandtråd, klapvogne og stegepander. Derfor har vi i årevis kæmpet politisk for, at PFAS bliver forbudt i alle produktkategorier, og det kommende danske forbud mod PFAS i tøj, sko og imprægnering er et skridt i den rigtige retning. 

Nej tak til Temu 

Temu er stormet frem i Danmark, men hjemmesiden bugner med varer, der ikke lever op til europæiske regler og sikkerhedsstandarder. Forbrugerrådet Tænk har flere gange i år undersøgt produkter fra Temu, og fx dumpede 30 ud af 38 produkter i testen af engangsemballage. Forbrugerrådet Tænk har klaget over Temu til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og kaldt på politisk indgriben, og nu vil Europa-Kommissionen undersøge, om Temu overholder loven.  

Både de ulovlige varer og Temus markedsføringsmetoder skal kigges efter i sømmene. Sidst på året sagde erhvervsminister Morten Bødskov, at han ville skærpe indsatsen mod Temu og andre onlineplatforme for at undgå sundhedsfarlige og skadelige produkter. Flere (genbrugs)butikker og videresalgsplatforme er også begyndt at sige nej tak til Temu-produkter og produkter fra andre usikre handelsplatforme. 

Influencere skal – selvfølgelig!  – overholde markedsføringsloven  

Skjult reklame, brug af børn i reklamer, markedsføring af uegnede produkter over for børn og unge og decideret aggressiv markedsføring – Forbrugerrådet Tænk sendte i slutningen af 2023 en samlet anmeldelse af en række danske influenceres overtrædelser af markedsføringsloven afsted til Forbrugerombudsmanden.  

Og i oktober 2024 valgte Forbrugerombudsmanden så at politianmelde nogle af influencerne. Samtidig slog Forbrugerombudsmanden fast, at alt det indhold, som influencere lægger på de sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej. 

Hårde hvidevarer skal repareres  

Mange hårde hvidevarer bliver smidt ud, når de går i stykker, fordi det er for dyrt at reparere dem. 

Derfor har vi længe kæmpet for at få indført et skattefradrag for lønudgifter til reparation af hårde hvidevarer, hvilket nu bliver til virkelighed de næste tre år med aftalen om den nye finanslov for 2025. 

Nyt krudt i kampen mod tøjspild 

Vi danskere smider årligt mere end 100.000 tons tekstil ud. Meget af det bliver brugt i alt for kort tid og ender på forbrændingsanlæg, hvilket er skidt for både klimaet og miljøet. For at mindske tøjspildet har Forbrugerrådet Tænk foreslået, at der laves en national handlingsplan, og det forslag bliver nu ført ud i livet efter vedtagelsen af den nye finanslov for 2025.  

Handlingsplanen skal sætte en retning for bæredygtig udvikling i sektoren med et mål om, at forbruget nedsættes, og indebærer bl.a., at der skal laves en informationskampagne over for borgere og virksomheder for at mindske tøjspildet. 

Hjælp til nuværende og kommende fjernvarmekunder 

Vestforbrændingen

Fjernvarmen er vigtig for den grønne omstilling, men forbrugernes tillid er afgørende for udrulningen af fjernvarmen, og den er mildest talt ikke gået lige let over hele landet. Nogle steder er det endt i skandaler, der har kostet forbrugerne dyrt. De store prisforskelle på fjernvarme landet over understreger desuden behovet for større åbenhed om fjernvarmeselskabernes priser og forklaringerne bag prisudsvingene.  

Derfor har Forbrugerrådet Tænk i 2024 bl.a. kæmpet for at få indført et prisloft på prisen på fjernvarmen og for at få indført skærpede krav om kompetencer i fjernvarmeselskabernes bestyrelser, så forbrugerne kan stole på, at fjernvarmeselskaberne drives effektivt og af personer med den nødvendige viden og erfaring. Det har nemlig også betydning for størrelsen på varmeregningen. 

Men det var ikke det eneste, 2024 bød på for Forbrugerrådet Tænk 

Vi har nemlig også: 

  • Indsendt over 100 høringssvar til love, som påvirker forbrugernes hverdag.
  • Talt forbrugernes sag på hundredvis af møder med politikere, embedsmænd og interessenter.
  • Givet værdifuld viden og vejledning til vores cirka 90.000 medlemmer – og mange flere – via vores hjemmeside tænk.dk, som i 2024 havde over 8 millioner besøgende.
  • Produceret og udgivet otte magasiner fyldt med grundige test og forbrugerjournalistik
  • Hjulpet næsten 3.500 danskere i Økonomi og Gældsrådgivningen med en presset økonomi med at få overblik og en plan for fremtiden.
  • Via vores app, Mit digitale selvforsvar, sendt over 300 advarsler af sted, så brugere har kunnet undgå at blive svindlet.
  • Givet viden og handlekraft til over 5.000 forbrugere, som via vores juridiske rådgivning har fået hjælp til at holde fast i deres rettigheder.
  • Hjulpet forældre med at navigere i og tage aktiv del i deres barns digitale liv via projektet 'Genvej - til dit barns digitale liv'. 

... For slet ikke at tale om alle de test, vi har lavet i løbet af året.

Test og analyse i 2024

En vigtig del af Forbrugerrådet Tænks arbejde er vores uvildige test, undersøgelser og analyser.

Vores test er primært sammenlignende produkttest samt finansielle servicetest, men vi udarbejder også oversigter over indhold i produkter, guides og undersøgelser samt førstehåndsindtryk af nye populære produkter på markedet.

'2024-test_analyse'

Derudover har vi teste produkter, hvor vi har fundet udfordringer med ulovlige stoffer i Gellak og problematiske børnelifte samt PFAS i engangsservice (8 ud af 10 produkter dumper).

Fokus: Temu og andre online markedspladser 

Det er virksomhedernes ansvar, at produkterne er sikre, og det er myndighedernes opgave at kontrollere virksomheder og produkter. Som forbrugere skal vi kunne stole på, at de produkter, som vi køber, er sikre at bruge. 

Derfor kæmper vi for, at handelsplatforme som Temu skal være juridisk ansvarlige for, at sikkerheden og kemien i de varer, de sælger, lever op til EU-kravene. Og den kamp fyldte meget i 2024, særligt efter vores egne undersøgelser viste, at der er alvorlige problemer med en lang række produktkategorier på Temu, Shein, Wish og lignende platforme, hvor du handler med virksomheder uden for EU. 

For nylig meldte Europa-Kommissionen ud, at den vil sætte en undersøgelse i gang af Temu. Det sker bl.a. på baggrund af Forbrugerrådet Tænks og andre europæiske forbrugerorganisationers fælles klage over Temu samt Forbrugerrådet Tænks tests af produkter, som vi har sendt til Kommissionen. Europa-Kommissionen vil også undersøge, om Temu er tilstrækkelig åben omkring sine data, så forskere kan få adgang til dem for at forstå, hvordan Temu fungerer. 

Det skal bl.a. vurderes, om Temu er god nok til at sikre, at produkter, der ikke lever op til europæisk lovgivning, ikke sælges i EU-landene, og om Temus salgsmetoder er ulovlige. Temu er nemlig flere gange blevet kritiseret for sin forretningsmodel, som Europa-Kommissionen har en formodning om kan stride mod bestemmelserne i DSA’en. 

Kommissionen vil som led i undersøgelsen kigge på de manipulerende designs, som forbrugerne møder, når de går ind på Temu. Det gælder fx de købsanbefalinger, der er beregnet til at få dig til at købe flere varer, og den gamificering og de belønningsmekanismer, du møder på hjemmesiden, hvor du fx kan dreje et lykkehjul og optjene point. Ifølge Europa-Kommissionen kan de spillignende belønningssystemer være afhængighedsskabende og have negative konsekvenser for brugernes trivsel.  

Nye ansigter og nye rammer 

2024 var også året, hvor Forbrugerrådet Tænk skiftede ud på topposterne. Vi sagde farvel til formanden gennem 12 år, Anja Philip, og goddag til Jesper Olsen som ny formand for Forbrugerrådet Tænk. Også direktørstolen fik ny ejer, idet Winni Grosbøl afløste Mads Reinholdt. 

Også på andre formelle områder bød 2024 på større forandringer. Bestyrelsen har nu formelt mandat til at indhente to eksterne medlemmer – den ene er for nuværende formanden, den eksterne rekrutterede Tobias Bornakke. Og Rådsforsamlingen tæller fremover hele 10 personlige medlemmer mod tidligere to. 

Endelig har Forbrugerrådet Tænk opdateret sine vedtægter, så vi også fremover kan agere rettidigt på de forandringer, der med større og større hast præger forbrugernes vilkår.   

Tak til følgende, der har støttet vores almennyttige arbejde i 2024

Aalborg Kommune

Esbjerg Kommune

Fonden for Plantebaserede Fødevarer 

Fonden for Økologisk Landbrug

Grundejernes Investeringsfond

Kolding Kommune

Københavns Kommune

Miljøstyrelsen

Odense Kommune

Ole Kirks Fond

RealDania

Ringsted Kommune 

Slots- og Kulturstyrelsen

Social- og Boligstyrelsen

TrygFonden