Medlemmerne spørger: Hvad gør jeg, hvis jeg er blevet opkrævet for et skjult abonnement?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Der dukkede et godt tilbud op på nettet: en kjole til 129 kroner med gratis fragt. Jeg købte kjolen den 2. april 2024, men har ikke fået den endnu.
Efterfølgende har jeg opdaget, at virksomheden har opkrævet et beløb på 745 kroner for et VIP-medlemskab, og at det er et beløb, jeg vil blive opkrævet en gang om året.
Jeg skrev til dem og gjorde opmærksom på, at det har jeg ikke accepteret, og at det ikke har stået nogen steder. På Trustpilot kan jeg nu se, at der er virkelig mange andre, som har det samme problem.
Hvad gør jeg nu? Kan jeg politianmelde virksomheden?
- Inger-Marie Wulff, Brønshøj
SVAR | Oplysningen om, at man bliver tilmeldt et abonnement, er en væsentlig oplysning, som både før et køb og i forbindelse med et køb skal gives på en klar, forståelig, tydelig og hensigtsmæssig måde. Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 1.
Det skal også være oplyst klart og tydeligt på den hjemmeside, hvor en bestilling afgives, hvis bestillingen pålægger dig en betalingsforpligtelse.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Usynlige sælgere gør det sværere at klage på nettet
Køber du en vare af en specifik butik, er det butikken, der hæfter for eventuelle fejl og mangler. Men bevæger du dig ind på en onlinemarkedsplads, hvor mange forskellige sælgere er til stede, er det i højere grad en gråzone, hvem der har ansvaret.
Online shopping: Det skal du gøre, hvis du er blevet snydt
Er dit køb aldrig dukket op? Eller er varen i stykker eller helt anderledes end aftalt? Få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis du er blevet snydt på nettet.
Undersøgelse finder igen usikre produkter på Temu og Shein
En tværeuropæisk undersøgelse af over 150 produkter fra to online markedspladser dokumenterer endnu engang, at der er alvorlige problemer med sikkerheden.