Medlemmerne spørger: Dansk webshop viser sig at ligge i udlandet. Hvad med min fortrydelsesret?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg bestilte 2 polo shirts via en dansk webshop kl. 14.50, hvorefter jeg skriver til hjemmesiden, at jeg gerne vil annullere ordren, hvilket sker kl. 15.44 samme dag, altså inden for en time efter jeg bestilte varerne i første omgang.
De skriver så til mig at det ikke kan lade sig gøre at annullere, da de allerede er i gang med ordren. På deres hjemmeside skriver de, at man kan annullere ordren inden for en time i tilfælde af, at man har ombestemt sig.
Jeg modtager så efter ca. 14 dage 2 poloer, som slet ikke svarer til det, som jeg har bestilt.
Jeg prøver dernæst at få dem til at sende mig en adresse hvortil jeg kan returnere disse 2 poloer for dermed at få mine penge tilbage.
Deres returcenter ligger så på Filippinerne, hvortil det koster ca. 600 kr. at sende en pakke til, hvilket giver mig et resultat på plus 163 kr. i tilfælde af at jeg sender dem retur.
Hvad gør jeg?
- Claus Bonnevier-Ekman
SVAR | Vi modtager mange henvendelser som din, hvor forbrugere tror, at de har handlet på en dansk hjemmeside, der imidlertid viser sig at tilhøre en sælger uden for EU.
Når man handler på nettet, bør man altid tjekke, hvem sælgeren er, før man gennemfører købet. Selvom hjemmesiden ser dansk ud, så kan den sagtens være ejet af fx et kinesisk selskab.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder
Går din vare i stykker, eller er der fejl ved den, kan du senest to år efter købet klage til sælgeren. Men hvad dækker reklamationsretten – og hvem skal bevise hvad?

Brugeranmeldelser: Undgå at blive snydt af falske anmeldelser
Brugeranmeldelser på hjemmesider som Trustpilot, Amazon og Facebook kan være hjælpsomme. Men du har god grund til at være kritisk over for anmeldelser på nettet - de kan nemlig være svindel med formål at markedsføre særlige produkter.
