Medlemmerne spørger: Dansk webshop viser sig at ligge i udlandet. Hvad med min fortrydelsesret?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg bestilte 2 polo shirts via en dansk webshop kl. 14.50, hvorefter jeg skriver til hjemmesiden, at jeg gerne vil annullere ordren, hvilket sker kl. 15.44 samme dag, altså inden for en time efter jeg bestilte varerne i første omgang.
De skriver så til mig at det ikke kan lade sig gøre at annullere, da de allerede er i gang med ordren. På deres hjemmeside skriver de, at man kan annullere ordren inden for en time i tilfælde af, at man har ombestemt sig.
Jeg modtager så efter ca. 14 dage 2 poloer, som slet ikke svarer til det, som jeg har bestilt.
Jeg prøver dernæst at få dem til at sende mig en adresse hvortil jeg kan returnere disse 2 poloer for dermed at få mine penge tilbage.
Deres returcenter ligger så på Filippinerne, hvortil det koster ca. 600 kr. at sende en pakke til, hvilket giver mig et resultat på plus 163 kr. i tilfælde af at jeg sender dem retur.
Hvad gør jeg?
- Claus Bonnevier-Ekman
SVAR | Vi modtager mange henvendelser som din, hvor forbrugere tror, at de har handlet på en dansk hjemmeside, der imidlertid viser sig at tilhøre en sælger uden for EU.
Når man handler på nettet, bør man altid tjekke, hvem sælgeren er, før man gennemfører købet. Selvom hjemmesiden ser dansk ud, så kan den sagtens være ejet af fx et kinesisk selskab.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Usynlige sælgere gør det sværere at klage på nettet
Køber du en vare af en specifik butik, er det butikken, der hæfter for eventuelle fejl og mangler. Men bevæger du dig ind på en onlinemarkedsplads, hvor mange forskellige sælgere er til stede, er det i højere grad en gråzone, hvem der har ansvaret.
5 råd der beskytter dig mod falske webshops
Fupbutikkerne bliver mere og mere overbevisende – og det gør det sværere at spotte svindel. Med disse fem råd får du konkrete greb til at gennemskue de falske webshops, før du mister både penge og data.
Online shopping: Det skal du gøre, hvis du er blevet snydt
Er dit køb aldrig dukket op? Eller er varen i stykker eller helt anderledes end aftalt? Få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis du er blevet snydt på nettet.