EU-blomsten omfatter nu alle pleje- og kosmetikprodukter
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

EU-blomsten omfatter nu alle pleje- og kosmetikprodukter

EU’s miljømærke EU-blomsten er nu udvidet til at dække alle kosmetik- og plejeprodukter. Det medfører også skærpede krav til indholdet af problematisk kemi. Forbrugerrådet Tænk har bidraget til udformning af kravene.

Annette Birch · Foto: Getty Images · 9. februar 2022
EU-Blomsten

Det kan være svært at finde mascara, solcreme og lignende produkter, som både er uden uønsket kemi, og som ikke skader miljøet. På mange danske produkter kan du gå efter Svanemærket, men når det kommer til udenlandske mærker, er det sværere at gennemskue.

Flere producenter har lanceret deres egne mærker, der signalerer fokus på bæredygtighed, og anpriser deres produkter som ’naturlige’ eller ’økologiske’. Men det er anprisninger, du ikke nødvendigvis kan stole på. Det viser Forbrugerrådet Tænk Kemis undersøgelser.

“Vi ved fra vores undersøgelser, at forbrugerne bekymrer sig om problematiske stoffer i kosmetik og plejeprodukter. Og vi ved fra samme undersøgelser, at omkring halvdelen af forbrugerne synes, at det er vanskeligt at finde information om de stoffer, der er i produkterne,” siger Christel Søgaard Kirkeby, der er projektleder hos Forbrugerrådet Tænk. 

EU-blomsten udvides til flere produkter

Du vil imidlertid snart få et nyt værktøj til at finde de mere miljørigtige kosmetik- og plejeprodukter. EU har udvidet miljømærket EU-Blomsten til ikke alene at omfatte plejeprodukter som body wash, shampoo og balsam, men også andre pleje- og kosmetikprodukter som cremer, olier, lotions, deodoranter, solcreme og makeup.

Christel Søgaard Kirkeby har været udpeget som ekspert til arbejdet med revision af EU-Blomsten for kosmetik og pleje, og Forbrugerrådet Tænk håber nu, at forbrugerne snart kan se det i butikkerne.

”Forbrugerne kan med EU-Blomsten få et endnu større udbud af miljøvenlige plejeprodukter. Vi kan se, hvor stor succes Svanen har haft i Danmark, og det vil være til stor gavn for de europæiske forbrugere, hvis de får samme muligheder,” siger Christel Søgaard Kirkeby.

Vi har med data fra både vores test og Kemiluppen kunnet vise, at for eksempelvis shampooer og cremer kan laves uden stoffer, der er allergifremkaldende eller mistænkt for at være hormonforstyrrende. Christel Søgaard Kirkeby Projektleder hos Forbrugerrådet Tænk Kemi

Hun forventer, at udvidelsen af EU-Blomsten især får betydning for de internationale produkter, da mange danske pleje- og kosmetikprodukter har fået det danske Svanemærke. Svanemærkede produkter skal allerede opfylde en række kriterier, der på linje med EU-blomsten tager hensyn til forbrugernes sundhed og miljø. Men du finder hovedsageligt kun Svanemærket på danske og nordiske produkter.

”Svanemærket rammer ofte geografisk for snævert til, at store udenlandske brands vil gå ind i det. De har større incitament til at bruge EU-Blomsten, som dækker et helt EU-marked,” siger Christel Søgaard Kirkeby. Forbrugerrådet Tænk bidrog under forhandlingerne både med ekspertviden og data fra appen Kemiluppen.

”Vi har med data fra både vores test og Kemiluppen kunnet vise, at for eksempelvis shampooer og cremer kan laves uden stoffer, der er allergifremkaldende eller mistænkt for at være hormonforstyrrende,” siger Christel Søgaard Kirkeby.

Alle

Indsats mod greenwashing

Revisionen af EU-blomsten for kosmetik kommer i kølvandet på, at mange virksomheder er begyndt at markedsføre pleje- og kosmetikprodukter som ’økologiske’ og ’naturlige’.

Tal fra EU viser, at tre ud af fire plejeprodukter solgt i EU har en miljøanprisning eller har et mærke. Men EU’s undersøgelse viser også, at 42 procent af miljøanprisningerne på kosmetik, tekstiler og køkkenudstyr er potentielt falske eller misvisende. Desuden giver mere end halvdelen af de analyserede ‘grønne’ mærker utilstrækkelig information eller har ingen beviser for deres grønne påstande.

Mere end halvdelen af forbrugerne har da også svært ved at gennemskue om, produktet er miljøvenligt. Lidt under halvdelen stoler heller ikke på den grønne markedsføring.

”Den nuværende grønne markedsføring og selvudviklede miljømærker forvirrer bare forbrugerne. Her er de officielle miljømærker som Svanemærket og EU-Blomsten rigtig gode valg, da de stiller krav hele vejen rundt og gør det enkelt for forbrugerne at vælge,” siger Christel Søgaard Kirkeby.

Hvilke mærker skal du kigge efter?

Hvis du vil tage det miljørigtige valg, anbefaler Forbrugerrådet Tænk generelt, at du går efter de officielle mærker som Svanemærket og EU-Blomsten, gerne i kombination med allergimærke i form af den Blå Krans eller Allergy Certified.

Der findes andre miljømærker end EU-Blomsten og Svanemærket. Forbrugerrådet Tænk Kemi har en oversigt over størstedelen af de miljømærker, du kan støde på.

Læs om og se billeder af miljømærkerne her

L’Oréal informerer om aftryk

L’Oréal er en af de virksomheder, der har udviklet deres eget miljømærke,  hvor de giver produkterne karakter på en skala fra A til E for at give  forbrugerne information om produkternes miljømæssige og sociale aftryk.

”Bæredygtighed for vores produkter og emballager har meget høj prioritet i L’Oréal Groupe. Vi hjælper vores forbrugere med at reducere deres miljømæssige fodaftryk, blandt andet har vi lanceret et produktværktøj, der giver information om vores produkters miljømæssige og sociale aftryk,” siger Sonja Christensen, der er kommunikationschef hos L’Oréal. L’Oréal vil fortsætte med at udvide denne information til andre mærker, produktkategorier og markeder.

Sonja Christensen fortæller, at L’Oréal på nuværende tidspunkt ikke kan oplyse, hvorvidt virksomheden vil bruge EU-blomsten i Danmark. Virksomheden bruger på nuværende tidspunkt Svanemærket på et af deres Biotherm-solbeskyttelsesprodukter.

Christel Søgaard Kirkeby håber, at udvidelsen af EU-Blomsten på lang sigt vil gøre det nemmere for forbrugerne at navigere i pleje- og kosmetikprodukter – både i Danmark, men især også i de europæiske lande, der ikke nyder godt af at have et Svanemærke.

EU-Blomsten

EU-Blomsten er det officielle europæiske miljømærke. Du finder mærket på blandt andet vaske- og opvaskemidler, møbler, dyrevelfærdsprodukter, tøj og tekstiler og elektronik. Tidligere har det kun været pleje- og kosmetikprodukter, der vaskes af, som shampoo, body wash og balsam, der har kunne blive mærket med EU-Blomsten, men nu dækker det alle typer af kosmetik- og plejeprodukter.

Hvis du køber et produkt, der er mærket med EU-blomsten, skal det leve op til nogle krav, der sikrer din sundhed og miljøet. Det betyder blandt andet, at produkterne ikke må indeholde en række ingredienser, som kan have skadelige effekter på din sundhed og miljøet – herunder også vandmiljøet. Ingredienserne skal desuden være bionedbrydelige. Kravene vil være afstemt efter den enkelte type produkt.

Du er også sikret, at andre potentielt skadelige stoffer holder sig inden for visse tærskler. EU-Blomsten stiller krav til produktet fra produktion til genbrug. Her ser man på, hvordan produkterne bliver fremstillet, hvilke kemikalier der bliver anvendt, på energi- og vandforbrug undervejs, og på hvilke muligheder der er for at genbruge materialerne. Produkter bliver tildelt EU-Blomsten af en uafhængig instans efter objektive kriterier, som er vedtaget på tværs af EU. Desuden er der krav om, at produktet har mindst mulig emballage, og at emballagen skal kunne genanvendes.