Nu skal maden klimamærkes
Når du står foran køledisken i supermarkedet, skal det være nemt at finde ud af, hvilket klimaaftryk fx roastbeef, leverpostej og hummus sætter. Det er tanken bag det kommende klimamærke på fødevarer.
Ligesom du med Nøglehulsmærket hurtigt kan aflæse, om et produkt er et fiberrigt bidrag til din kost, skal du i fremtiden også på varen kunne tjekke, hvor meget CO2 det har kostet at producere, pakke og transportere den roastbeef, leverpostej og hummus, du har tænkt dig at lægge i indkøbskurven.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Med nød og næppe en nøddemix
Favorit Mix Roasted Nuts består af 25 procent majskerner – selvom der kun ses få på fotoet på forsiden. Vildledende, mener Forbrugerrådet Tænk.
Projekter skal skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner
Med fondsstøttede projekter hjælper Forbrugerrådet Tænk børnefamilier, børn og unge med at skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner. Her kan du læse om de forskellige projekter, som vi har fået fondsstøtte til siden 2016.
Dét mener vi er vigtigt for klimamærket
Når det nye klimamærke skal udformes, kommer diskussionen bl.a. til at handle om, hvorvidt mærkningen skal være på produktniveau eller på varemærkeniveau. Forbrugerrådet Tænk er ikke i tvivl.