D-mærket: Det bliver nemmere for dig at passe på dine data
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

D-mærket: Nu bliver det nemmere for dig at passe på dine data

Et nyt mærke skal gøre det lettere for dig at vide, hvilke virksomheder passer godt på dine data, når du færdes på nettet.

Lindi Elisabeth Winkel · Foto: Getty Images · 22. september 2021
Person bruger computer

Fremover vil du måske kunne finde et D-mærke på den hjemmeside, hvor du køber fx en vaskemaskine eller tøj. I hvert fald hvis hjemmesiden er dansk.

Den nye mærkningsordning skal gøre det lettere for dig at vide, hvilke virksomheder har fokus på din digitale tryghed ved at passe godt på dine data og udvise digitalt ansvar.

Digital tryghed

Netop behandlingen af dine data bliver i disse år vigtigere og vigtigere, for det er efterhånden svært at komme udenom det digitale liv.

Du betaler måske regninger i netbanken, handler i webshops, bestiller tid hos frisøren i et online bookingsystem og forhandler med håndværkeren over mail. Og skal du i kontakt med offentlige instanser er det ofte også online, det foregår.

Din færden online efterlader et spor af data, og det er den data, du skal kunne regne med er i sikre hænder og behandles etisk.

Hvem passer på dine data?

Det har indtil nu været svært at sikre sig. På mange hjemmesider møder du alenlange skrivelser om behandling af data og vilkår, som de færreste læser – og de fleste af os accepterer.

"Alle virksomheder indsamler data i dag, og det er svært at vide som forbruger, om de gør det på en sikker og betryggende måde," siger chefjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk.  

Med D-mærket bliver det muligt for dig at vurdere, hvem du kan regne med har en ansvarlig tilgang, når det gælder dine data, forklarer Anette Høyrup:

"Det er et tryghedsmærke, som skal gøre det lettere for forbrugere at træffe et valg, når de skal købe digitale produkter eller tjenester."

D-mærket stiller strenge krav

D-mærket sætter barren højere end det, lovgivningen og GDPR (persondataforordningen) kræver, når det gælder behandlingen af dine data.

På den måde bliver D-mærket et pejlemærke i forhold til ekstra sikkerhed og en dataetisk tilgang, hvor virksomheder lægger sig i selen for at ville noget mere end bare lovens bogstav.

”Og det er vigtigt i dag, hvor data indsamles og anvendes bredt,” siger Anette Høyrup.

D-mærket logo

Hvad kan du forvente?

Så hvad er det, du kan regne med, når du i fremtiden møder en virksomhed, som er en del af mærkningsordningen?

Når det gælder sikkerheden og beskyttelse af dine data, så vil du kunne regne med, at den, der har oplysninger om dig, respekterer dine rettigheder til dine data. Den ansvarlige tilgang til data vil være forankret hele vejen fra virksomhedens ledelse og eventuelle underleverandører til en hjemmesides design. 

Du vil også kunne regne med, at der kommer styr på dataetikken. Det handler først og fremmest om at behandle din data ordentligt. Det inkluderer fx en gennemskuelig og let forståelig cookiepolitik, og at virksomheden kun indsamler data, der er absolut nødvendig for at yde en service eller løse en opgave for dig.

D-mærker undervejs

Flere virksomheder er allerede nu i gang med valideringsprocessen for at få D-mærket.

Hvis en virksomhed er en del af ordningen vil den have mulighed for at vise det på sin hjemmeside, og så vil du kunne bruge mærket til at det kan fortælle dig noget om, hvordan netop den virksomhed forholder sig til din digitale tryghed.