5 anbefalinger til tryg kundekommunikation | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

5 anbefalinger til tryg kundekommunikation

Hvordan kan man som virksomhed kommunikere til kunder og borgere på måder, som er svære for svindlere at kopiere og udnytte? Se vores anbefalinger her.

Foto: Getty Images · 28. april 2025
En person bruger både sin computer og mobil og skal være sikker online

Den digitale kriminalitet er stigende. Med udbredelsen af AI-baserede værktøjer har kriminelle fået endnu bedre muligheder for at udføre digital svindel i større skala, bedre kvalitet og endnu mere målrettet end hidtil.

Både borgere, forbrugere og virksomheder taber på den omfattende digitale kriminalitet, hvor virksomheder og myndigheders navn, brand og troværdighed misbruges til at svindle borgerne.

Mange virksomheder gør allerede en stor indsats for at forebygge og håndtere digital svindel. Og mange vil gerne gøre mere for at hjælpe forbrugerne og deres kunder endnu bedre. 

Derfor har Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, som står bag varslingsappen Mit Digitale Selvforsvar, samarbejdet med partnere bag appen om at formulere fem overordnede anbefalinger til, hvordan man som virksomhed kan kommunikere med sine kunder og omverdenen på måder, som gør livet sværere for svindlerne.

Sådan bruger I anbefalingerne

Anbefalingerne har til formål at øge tilliden til virksomheders digitale kommunikation og sætte en fælles højere standard for kommunikation, som styrker forbrugernes robusthed over for digital kriminalitet og gør det sværere for de kriminelle at få succes. 

Anbefalingerne skal ikke ses som en fyldestgørende eller absolut tjekliste, men som vejledende. Der vil altid være dilemmaer og konkrete afvejninger i hver enkelt organisation, ligesom mangler eller kompromisser i forhold til nogle områder måske kan kompenseres for med styrket sikkerhed på andre.

Vigtigst er det, at man bruger anbefalingerne til at undersøge og gøre sig bevidst om egen praksis, valg og fravalg, og på den baggrund lave en samlet vurdering af, hvordan kommunikationen påvirker risikoen for svindel mod egne kunder og borgere generelt.

5 anbefalinger til tryg kundekommunikation

Anbefalingerne kan rammesætte en intern dialog i en virksomhed eller organisation om, hvorvidt ens kommunikationspraksisser harmonerer med anbefalingerne, eller om der er behov for at ændre noget.

Se anbefalingerne her

Kontakt

Har du feedback til anbefalingerne? Eller vil din virksomhed høre mere om, hvordan I bliver samarbejdspartnere i appen Mit Digitale Selvforsvar?

Skriv til os på mitdigitaleselvforsvar@fbr.dk