Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Opladning af elbil: Ændret kørselsbehov har store konsekevenser

Elbilerne er for alvor ved at gøre deres indtog i Danmark, men det kan være svært at finde den rette løsning, når det gælder opladning. Bliv klogere her.
Af Morten Steiniche
16. Juni 2021
Opladning af elbil
Illustration: Rasmus Buhl

Det er ikke så forfærdelig mange år siden, at elbilen var et særsyn på de danske veje, men det er mere og mere almindeligt at støde på en VW ID.3, en Renault Zoe eller en Audi e-tron, som alle 3 var blandt de mest solgte elbiler i januar 2021. Der er ikke længere nogen tvivl om, at danskerne har taget elbilen til sig.

“Ja, det har de i den grad, og det er der flere årsager til,” forklarer Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

For det første har bilproducenterne været nødt til at satse hårdt på udviklingen af elbilerne, og så er der det danske mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

“Derfor har vi både fået et udbud og en efterspørgsel, der kommer til at bugne. Det er en udvikling, der er kommet for at blive,” siger Ilyas Dogru.

Stigende antal elbiler

Rent statistisk udgør elbilerne stadig kun en lille del af det samlede antal solgte biler i Danmark, men det er ved at ændre sig. Alene i år er der frem til den 30. april blevet nyregistreret 4.003 elbiler. Det svarer til 6,74 procent af det samlede antal biler, der blev nyregistreret…

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb