Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Sådan har vi testet cykelholdere

11 cykelholdere af typerne sakseholdere og platformsholdere er testet for, hvor godt de er konstrueret, hvor nemme de er at bruge, og hvor godt og sikkert de fragter cykler.
Af Anne-Katrine Nørholm
4. Juni 2015
Sådan har vi testet cykelholdere
Foto: ICRT

11 cykelholdere er blevet testet

Cykelholdere, der enten falder i kategorien sakseholdere eller platformsholdere, det vil sige cykelholdere til bilens trækkrog, hvor cyklen hhv. hænger eller står, er testet. 

Cykelholdere, der for eksempel. spændes fast på bilens tag eller bagklap, er ikke testet. 

Fokus er lagt på anvendelse, brugervenlighed og holdbarhed af cykelholderen.

Testen er udført af eksperter på et laboratorium, der arbejder med undersøgelser inden for transport.

Cykelholderen samles fra bunden

Manual og samling er udtryk for den samlede kvalitet af manualen og den praktiske samling af cykelholderen.

Cykelholdere leveres både samlet og brugsklare, mens andre leveres usamlet i større eller mindre grad.

Antal minutter er den tid, det tager for en ekspert at klargøre cykelholderen til brug fra åbning af emballagen.

Cykelholderen skal være alsidig

Konstruktion er udtryk for kvaliteten af cykelholderens design.

Cykelholderne er testet med en række cykler af forskellig størrelse for at se, om forskellige stel- og dækstørrelser kan anvendes på cykelholderen og der er givet karakter i forhold til om konstruktionen er hensigtsmæssig i anvendelse.

Rustbeskyttelse er testet ved at udsætte cykelholderne for en saltvandsspray i et korrosionskammer i 48 timer.

Cyklerne skal stå sikkert

Praktiske test handler om, hvor god cykelholdere er fra montering af cykelholderen på bilen, montering af cykler på holderen samt testkørsel.

Testkørslen er en samlet vurdering efter kørsel på henholdsvis 50 km motorvej (130 km/t), 50 km bjergveje med skarpe sving og mange (de-)accelerationer (10-80 km/t), samt 10 km bumpet skovvej uden asfalt (5-10 km/t).

Samlet bedømmelse er vægtet således:

Praktiske test 50 %,
konstruktion 35 %,
manual og samling 15 %.

Testen er udført i samarbejde med International Consumers Research and Testing, ICRT. Læs mere om samarbejdet på international-testing.org