Det skal du vide, hvis du vil lægge sag an mod en erhvervsdrivende
Har du en sag med en erhvervsdrivende, som er gået i hårdknude? Bliv klogere på, hvordan du kan få hjælp til at få sagen afgjort.
Mange forbrugere oplever på et eller andet tidspunkt, at der opstår en konflikt med en erhvervsdrivende, som kan være svær at løse. Parterne står fast på hver sit, og hvad stiller du så op?
Hvis du har brug for hjælp til at få sagen løst, kan du få den afprøvet i et ankenævn.
Langt de fleste forbrugerklagesager når aldrig i retten, men bliver løst i et ankenævn, og det er også langt at foretrække. Det kan nemlig både være dyrt og tidskrævende at gå i retten, og derudover kan den økonomiske risiko være langt større i en retssag, da taberen kan ende med at skulle betale alle sagens omkostninger.
Hvad koster en advokat?
I nogle tilfælde kan retten beslutte, at du skal lade dig repræsentere af en advokat, også selvom sagen føres som en forenklet proces ved beløb på højst 100.000 kroner. Der er ikke en fast pris på, hvad advokater koster, men du skal regne med at komme til at betale mindst 1.000 kroner i timen. Den samlede pris afhænger af, hvor mange timer advokaten skal bruge på din sag.
Ender sagen alligevel i retten, er det afgørende, hvor stort et beløb det drejer sig om. Du kan nemlig trække den erhvervsdrivende i retten og spare udgifterne til advokaten, hvis det drejer sig om et beløb på højst 100.000 kroner.
Sådan gør du, hvis du vil lægge sag an mod en erhvervsdrivende
Drejer din sag sig om et beløb på op til 100.000 kr. kan den føres som forenklet proces. Så kan forløbet overordnet se ud, som du kan se herunder. Se tekst under grafikken for uddybning af punkter.
embed_rettens_vej
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Køb og salg på onlineauktioner: Her er dine rettigheder
Når du handler på en onlineauktion – enten som køber eller sælger – er du generelt bedre stillet, end hvis du handler direkte med en anden privatperson.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?