Godt nyt for forbrugere, der vil trække virksomheder i retten
Nu er det blevet lettere for forbrugere at lægge sag an mod erhvervsdrivende ved beløb på op til 100.000 kroner.
Hvis du vil trække en erhvervsdrivende i retten, kan du nu også gøre det i den såkaldte forenklede proces – og dermed spare udgiften til advokaten – hvis det drejer sig om beløb på op til 100.000 kroner. Tidligere har grænsen været på 50.000 kroner.
I den forenklede proces er det retten, som vejleder og hjælper parterne med at forberede sagen, hvorfor du som udgangspunkt ikke har brug for en advokat til at hjælpe dig.
Fordel for forbrugere
Ændringen med den forhøjede beløbsgrænse er godt nyt for forbrugerne, mener seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun-Houmølle.
”Det er alt andet lige en fordel for forbrugerne, at advokatudgifterne nu kan spares ved sager på op til 100.000 kroner. Derudover ved vi, at sager, som føres i den forenklede proces ved domstolen, typisk behandles hurtigere end almindelige civile retssager, så forbrugere med lidt større sager kan nu se frem til en hurtigere sagsbehandlingstid. Det er også godt nyt,” siger han.
Muligheder for at anke sagen
Der er dog hår i suppen, mener Martin Bruun-Houmølle, som peger på, at muligheden for at anke afgørelser, der omhandler lidt større beløb, nu er blevet begrænset.
Det skyldes, at sager under 50.000 kroner, der føres i den forenklede proces i byretten, nemlig ikke kan ankes til landsretten, hvis den ene af parterne er utilfreds med afgørelsen.
”Det betyder, at der ikke er mere at gøre, hvis du taber en sag, som føres i den forenklede proces ved retten, og det kan i nogle tilfælde have betydning for forbrugernes retssikkerhed,” siger Forbrugerrådet Tænks seniorjurist.
Hvis beløbet er større end 100.000 kroner
Hvis du vil trække en erhvervsdrivende i retten, og det drejer sig om et beløb på over 100.000 kroner, skal sagen føres som en civil retssag.
Ved civile retssager har du som udgangspunkt brug for en advokat. Du kan læse mere om, hvordan civile retssager føres, på domstol.dk.
Køb og salg på onlineauktioner: Her er dine rettigheder
Når du handler på en onlineauktion – enten som køber eller sælger – er du generelt bedre stillet, end hvis du handler direkte med en anden privatperson.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?