Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Genbrug: Her er dine rettigheder, når du køber brugt i en butik

Brugte smartphones, tøj og børneudstyr er billigere end nyt og sparer jordens ressourcer. Men hvad er dine rettigheder, hvis du køber brugt i en butik?
Af Mette Andrea Boesgaard
2. December 2019
Genbrug: Køb brugt i en butik her er dine rettigheder
Foto: Getty Images

Genbrug sparer ressourcer

Brugte iPhones, brugt tøj, brugte møbler eller brugt børneudstyr kan både spare dig penge og jordens ressourcer.

Køber du brugte varer af en privat, har du ikke særlig mange rettigheder, hvis varen ikke lever op til forventningerne. Køber du derimod genbrug i en butik - enten online eller i en fysisk butik - har du gode rettigheder, hvis du er utilfreds med varen.

Køb brugt af private: Her er dine rettigheder

Kan du fortryde eller bytte varen?

Om du kan bytte, returnere eller fortryde dit genbrugskøb i en butik afhænger af, om du har købt varen online eller i en fysisk butik.

Køber du brugt i en onlinebutik, har du 14 dages fortrydelsesret.

I en fysisk butik bestemmer butikken, om du kan returnere dit køb. Men du kan som regel ikke bytte dit genbrugskøb, fordi butikken sandsynligvis ikke har en vare, der er magen til.

Onlinekøb: Sådan virker fortrydelsesretten

Køb i en butik: Kan du bytte eller returnere?

Kan du klage, hvis varen er gået i stykker?

Vil du reklamere over fejl og mangler på dit genbrugskøb? Det kan du godt, men fejlen skal ses i forhold til varens stand ved køb, og hvordan varen er markedsført.

Har sælgeren tydeligt og konkret beskrevet fejl og mangler ved varen - som for eksempel en ridse bag på telefonen - kan du ikke reklamere over dem senere. Sælgeren skal bevise, at han har oplyst dig om fejlen før købet, og at du har accepteret fejlen.

Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid, er ikke omfattet af reklamationsretten.

"Købt som beset" er ikke en vending, forhandleren kan bruge for at tage din ret til at reklamere fra dig. Selv om sælgeren skriver "købt som beset" på kvitteringen, kan du stadig klage, hvis varen ikke fungerer.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Kan du klage til et klagenævn, hvis forhandleren ikke vil hjælpe?

Hvis varen har en fejl, skal forhandleren hjælpe dig de første 2 år efter, du har købt varen. Det gælder også for brugte varer.

Kan du ikke finde en løsning med forhandleren eller virksomheden, kan du klage til Forbrugerankenævnet.

Dit køb skal dog have en vis værdi, før du kan klage. For tøj og sko skal varen have kostet mindst 680 kroner, da du købte dem brugt. For andre varer skal dit genbrugskøb have kostet mindst 1.050 kroner.

Sådan klager du over din vare

Dækker garantien?

Smartphones, fladskærme, elektronik og hvidevarer kommer ofte med en garanti fra producenten.

Garantien er et supplement til reklamationsretten. Med en garanti kan producenten for eksempel tilbyde dig at dække varen eller dele af varen i længere tid end de 2 år, du er beskyttet af købeloven.

Køber du en forholdsvis ny vare som genbrug, kan din vare måske stadig være under garanti. Garantien på en vare begyndte dog den dag, den første ejer købte varen.

Spørg efter garantibevis og den originale kvittering, hvis det er muligt at få fat i dem.

Garanti og reklamationsret: Her er forskellen

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.

Rådgivningen hjælper lige nu mange forbrugere med deres rettigheder i forhold til corona, så der kan være kø i telefonrådgivningen og ventetid på svar på mails.

Forbrugerrådet Tænks rådgivning rådgiver kun om situationer, hvor du har købt en vare af en virksomhed eller butik. Vi kan desværre ikke hjælpe dig i sager, hvor du har handlet med private.