Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste

Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste

Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.

· 31. januar 2022

31. januar 2022 kan Forbrugerrådet Tænk fejre 75 års jubilæum som forbrugernes uafhængige stemme. Forbrugernes medlems- og interesseorganisationen kan se tilbage på en historie med mange forbedringer for forbrugerne som fx oprettelsen af Forbrugerklagenævnet, publiceringen af uvildige test af produkter i magasinet ’Tænk’ samt nye regler og standarder, der har betydet færre farlige og problematiske produkter på markedet.

Forbrugerrådet Tænks historie går helt tilbage til efterkrigstidens trange kår, hvor mangel på helt basale varer fik husmødre i tusindtal fra hele landet til at gå i samlet flok til Christiansborg for at demonstrere. Én af kvinderne i front var Bodil Begtrup, som kort efter blev den første formand for Danske Husmødres Forbrugerråd, som det hed i 1947. Forbrugerrådet Tænk er dermed den ældste forbrugerorganisation i Europa og den næstældste i verden.

”Vi er både stolte og ydmyge over at stå på disse visionære kvinders skuldre, når vi på forbrugernes vegne kæmper for flere muligheder, bedre rettigheder og ordentlige vilkår. Fra 1950’ernes indførelse af indholdsdeklarationer, 70’ernes markedsføringslov og formaliserede klagenævn over 00’ernes sikring af passagerrettigheder og 10’ernes indsats mod urimelige forbrugslån har vores organisation hele vejen arbejdet for forbedringer for forbrugerne – og det vil vi fortsat gøre med uformindsket styrke,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk, der i dag har over 90.000 medlemmer.

”Hvis ikke Forbrugerrådet Tænk var her, måtte man oprette os nu”

Samfundet og forbruget har ændret sig voldsomt, siden Danske Husmødres Forbrugerråd blev stiftet i 1947. Og forbrugerpolitikken har dermed også bevæget sig ind på nye arenaer.

De nye kampe for forbrugernes rettigheder og muligheder foregår blandt andet i en digital tidsalder, hvor data om forbrugernes private gøren og laden på nettet er en handelsvare, og usikre og farlige produkter fra webshops uden for EU flyder ind over grænserne. Og hvor den vigtige grønne omstilling også giver udfordringer for forbrugere, der gerne vil handle ansvarligt, fx når de bliver udsat for såkaldt greenwashing af produkter og virksomheder, eller når reglerne ikke er på plads i deleøkonomien.

Anja Philip mener i det hele taget, at det i dag er mere komplekst end nogensinde at være forbruger, og netop derfor er organisationens store opgave de kommende år at sørge for at hjælpe forbrugerne, så det bliver nemt at træffe gode og trygge valg.

”Det har aldrig været nemmere at forbruge, end det er i dag. Men til gengæld har det nok aldrig været sværere at finde vej i forbrugerjunglen. Markedsføring og mærkningsordninger lover os jo guld og grønne skove, men det er blevet tilsvarende nemt at fare vild og blive snydt. Vi kan købe ind med et par hurtige klik, men det tager samtidig timer at læse alle vilkår og betingelser. Og så er der techgiganterne, der handler med vores private data, uden at vi rigtigt kender prisen. Så der er med andre ord masser at tage fat på, når vi i de kommende år skal sørge for, at det bliver trygt og nemt at træffe nogle gode valg, der både passer den enkelte og passer på vores fælles klode og fremtid. Jeg plejer at sige, at hvis Forbrugerrådet Tænk ikke allerede var her, måtte man oprette os nu. Der vil i mine øjne altid være et behov for en klar forbrugerstemme, der udvikler sig i takt med tiden,” siger Anja Philip.

For yderligere kommentarer og spørgsmål ring til Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16.