Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Strategi, vision og mærkesager for Forbrugerådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk arbejder for at styrke din handlekraft som forbruger – med særlig fokus på vores 31 mærkesager.
Af Mette Andrea Boesgaard
31. August 2020
Forbrugerrådet Tænks vision og mission

Strategiske målsætninger for Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk vil styrke forbrugernes handlekraft, så alle danske forbrugere kan træffe et trygt valg.

Vi har 3 strategiske mål, der sætter retningen for, hvordan vi arbejder med at styrke forbrugernes handlekraft:

  1. Vi vil være relevante og vedkommende for forbrugerne.
  2. Vi vil gøre det let for den enkelte at træffe et godt valg.
  3. Vi vil arbejde for et forbrug i balance.

Prioriteret indsats på 6 områder

Vi vil gøre forbrugerspørgsmål relevante for alle forbrugere ved at prioritere vores indsats inden for 6 konkrete områder, der optager mange forbrugere i deres hverdag:

  • Produkter og tjenester til hjemmet,
  • fødevarer,
  • digitalt liv,
  • privatøkonomi,
  • problemkemi
  • passagerforhold.

På tværs af disse områder har vi især fokus på forbrugerrettigheder, markedsføring, konkurrence og bæredygtighed.

Gode rammer for at træffe et godt valg

Det er ikke altid nemt at være forbruger. Derfor arbejder vi på at oplyse forbrugerne og klæde dem på til at træffe bevidste og kompetente valg.  For uden aktive forbrugere svækkes konkurrencen mellem virksomhederne, og det går ud over pris, kvalitet og udbud.

Gennem vores politiske arbejde kæmper vi for at skabe de bedste rammer for forbrugerne. Det kan for eksempel være i form af retvisende markedsføring, troværdig og relevant mærkning, forbrugerbeskyttelse i love, regler og standarder, pålidelig information, let adgang til at klage og gode muligheder for have et forbrug i balance.

Vores arbejde i klagenævn og vores rådgivning om købelov og markedsføring hjælper forbrugerne, hvis skaden er sket.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk er det ekstra let at træffe et godt valg. Vi stiller grundige testresultater, råd og vejledning til rådighed, så medlemmerne kan finde den bedste virksomhed eller produkt.

Et forbrug i balance kræver politiske løsninger

Vores forbrug påvirker ikke kun vores egen situation – den påvirker også vores omverden og vores efterkommere. Her ligger et ansvar for os alle: Forbrugere, virksomheder og politikere.

Forbrugerrådet Tænk arbejder for at gøre det lettere at have et forbrug i balance – hvad enten det gælder belastning af vores miljø og klima, egen og de næste generationers sundhed, privatøkonomi eller noget fjerde.

Det gør vi ved at påvirke de strukturelle rammer, så love, regler og branche- eller virksomhedsadfærd fremmer en bæredygtig udvikling.

Politiske mærkesager: Det kæmper vi for

Forbrugerrådet Tænk arbejder målrettet med 31 mærkesager. Her er vores mærkesager:

Tværgående mærkesager

  • Et Danmark med verdens bedste forbrugerforhold
  • God konkurrence til gavn for forbrugerne
  • Ansvarligt forbrug og produktion
  • Vi vil have de bedst mulige klagesystemer for forbrugerne
  • Frihandelsaftaler, der ikke forringer forbrugerbeskyttelse og bæredygtighed
  • Klare rettigheder i deleøkonomien

Hjemmets produkter

  • Produkter skal holde og kunne repareres
  • Pålidelige prisportaler på nettet
  • Billig og driftssikker energi til alle
  • Fri, god og billig adgang til internet og telefoni
  • Sikre produkter
  • Mindre tøjspild

Fødevarer

  • Det skal være let at spise sundt og bæredygtigt
  • Ærlig mærkning og markedsføring
  • Mad, vi ikke bliver syge af
  • Fødevareemballage uden problemkemi
  • Mad til rimelige priser

Privatøkonomi

  • Ansvarlig långivning med lån, vi kan betale tilbage
  • Fair realkredit
  • Troværdig investeringsrådgivning
  • Nemme, sikre og billige betalingssystemer
  • Alle skal have ret til en forsikring på rimelige vilkår
  • Etisk rating af banker og pensionsselskaber

Digital forbrugerbeskyttelse

  • Kontrol over egne data
  • Sikker handel på nettet
  • Sikre internetforbundne produkter

Passagerforhold

  • Passagerernes behov skal i centrum for udvikling af den kollektive transport
  • Det skal være let at transportere sig miljø- og klimavenligt 
  • Gode passagerrettigheder ved forsinkelser og aflysninger

Problemkemi

  • Problemkemi ud af vores produkter
  • Det skal være let at undgå problemkemi

Læs en uddybning af vores mærkesager

Læs Forbrugerrådet Tænks Strategi

I vores strategi kan du læse mere om vores vision, mission, strategi og mærkesager.

Læs Forbrugerrådet Tænks strategi for perioden 2017 - 2020 (pdf)