Hvor grønne er ­hybridbiler og ­plugin-hybridbiler?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Hvor grønne er ­hybridbiler og ­plugin-hybridbiler?

Hybridbiler er en blanding af fossilbiler og elbiler. Plugin-hybrider har et opladerkabel som en elbil. Men hvor ‘grønne’ er disse typer biler egentlig? Det svarer to eksperter på.

Tage Majland · Foto: Getty Images · 17. maj 2021
hybridbil

Eksperterne

Brian Vad Mathiesen

Professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet.

Forsker i smarte ­energisystemer, ­herunder synergier mellem energi- og transportsystemer ud fra et både teknisk og økonomisk perspektiv.

Jeppe Juul

Seniorrådgiver inden for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling (tidligere Økologisk Råd).

Vicepræsident for den europæiske paraplyorganisation Transport & Environment, der arbejder for renere transport.

Hvor grønne er hybridbiler og plugin-­hybrider reelt i Danmark?

Jeppe Juul:

Plugin-hybridbiler var tænkt til at samle det bedste fra de to verdener: en fossilbils rækkevidde og en elbils klimavenlighed. Men i dag repræsenterer de typisk det værste fra begge verdener: et alt for lille batteri, som lader langsomt og optager ladeplads fra hurtig­ladende elbiler, og en forbrændingsmotor, som ­larmer og forurener luft og klima.

Brian Vad Mathiesen:

Det afhænger helt af biltypen og dit kørselsmønster.

I bedste fald er en hydridbil lidt mere effektiv i anvendelsen af benzin end almindelige biler. I ­værste fald – og ofte – er den ikke bedre end de mest effektive benzinbiler. Og så tror borgeren måske, at ved­kommende har en grøn bil, selv om den på ingen måde er grøn.

Hvis du har en plugin-hybrid, kan man tale om en halv grøn løsning. Hvis du sørger for at få ladet op, og din kørsel i øvrigt passer til rækkevidden på batteri­delen i din hybridbil, vil du ofte køre på vind­møllestrøm. Og gradvist over årene vil den grønne del af vores elproduktion dække hele vores elforbrug.

I nogle tilfælde vil du måske køre på benzin, og i så fald kunne du lige så godt have en bil baseret på ­fossile brændsler.

Hvad er en hybridbil og en plugin-hybrid?

Hybridbilen skal ikke oplades og skifter automatisk mellem at køre på benzin eller diesel og el. Batteriet i bilen bliver opladet, når forbrændings­motoren ­starter, og når bilen bremser. Bilen kører på el, når der er nok energi på batteriet.

Plugin-hybrid eller opladningshybrid kan lades op med et kabel. Den kan fungere som elbil over korte distancer. Bilerne er udstyret med større batteri end en hybridbil, men det er mindre end i en elbil. De kan typisk køre 15-60 km på el på et fuldt opladet batteri.

Hvad er barriererne for, at de er mere klimavenlige?

Brian Vad Mathiesen:

Den største barriere er, at en hybridbil ­eller plugin­-hybrid stadig primært kører på fossile brændsler. Derfor er den bedste måde at blive mere klimavenlig på at undlade at købe en hybridbil, men i stedet købe en elbil, hvis du 100 procent kan køre på strøm.

Jeppe Juul:

En plugin-hybrid koster mere CO2 at producere end en fossilbil. Lader man den ikke – eller sjældent – vil den også i brug udlede mere CO2 end en tilsvarende fossil­bil. Dermed kan en plugin-hybrid faktisk være værre for klimaet end en fossilbil. Om den klimamæssigt er bedre end en fossilbil, afhænger derfor af, hvordan man bruger den, og hvor meget man lader den op. En elbil koster også mere CO2 at producere end en fossilbil, men der ved man, at den kun vil køre på strøm og derfor i sin levetid vil være markant mere klimavenlig end en plugin-hybrid og en fossilbil.

De mest klimavenlige plugin-hybrider har derfor et stort batteri, lader altid og tanker aldrig.

Hvad skal der til, og hvem skal løse det?

Jeppe Juul:

Der er to hovedgrunde til, at hybridbiler produceres og sælges i stor stil lige nu:

Det er en billig måde for producenterne at nå EU’s CO2-krav til nye fossilbiler i 2020/21, da de i EU-­regi regnes som betydelig mere klimavenlige, end de er. Vi forventer, at der vil blive rettet noget op på dette i et udspil fra EU-Kommissionen til sommer.

I Danmark har vi desuden valgt at give betydelig afgiftsrabat på plugin-hybridbiler, hvorfor der sælges forholdsvis flere i Danmark end i EU som gennemsnit. I den offentlige debat slår politikerne elbiler og plugin-hybridbiler sammen i begrebet ‘grønne biler’, hvilket er meningsløst. Men det resulterer i, at man samlet set billigere kan få flere ‘grønne biler’ ved at give afgiftslempelser til plugin-hybridbiler. Forhåbentlig vil et folketingsflertal på et tidspunkt lave det om.

Brian Vad Mathiesen:

For at undgå de værste hybridbiler eller plugin-­hybrider bør myndighederne stille nogle minimumskrav. For det første bør vi få luget ud i, hvad man må kalde sine biler, og hvordan det markedsføres. Det er vigtigt, at hvis man fortæller en historie om, at man kan få en bil, som kører på el, at den el så er fra el­nettet og ikke er genereret af benzinmotoren i bilen.

En hybridbil, som man ikke kan tilslutte elnettet, er i bedste fald en effektiv benzinbil. Hvis der er tale om en plugin-hybrid, bør der stilles krav om, at batteripakken kan dække mindst 75-100 km. Dette vil sikre, at hovedparten af de flestes kørselsbehov kan dækkes med el fra nettet. Men igen kræver det, at brugeren lader bilen i stedet for at tanke med benzin eller diesel.

Er det som klimabevidst forbruger en god ide at købe en hybridbil eller plugin-hybrid?

Jeppe Juul:

Nej. Er man klimabevidst, bør man ikke købe en bil med en forbrændingsmotor. Uagtet hvordan de markedsføres, er en hybridbil uden et el-ladestik bare en ren fossilbil, der kører lidt længere på literen. Den er ikke værd at bruge krudt på i en klimasammenhæng.

Brian Vad Mathiesen:

Jeg vil klart anbefale, at man køber en ren elbil, hvis man gerne vil være klimavenlig. Nogle familier kan ikke nødvendigvis finde elbiler, der matcher deres behov. Og større elbiler kan økonomisk være uden for nogles rækkevidde. I så fald vil jeg anbefale at spare op eller udskyde købet nogle år, hvis det er muligt, i stedet for at købe en fossilbil. Dels kommer der mange nye modeller på markedet, de falder i pris, og det er min vurdering, at fossilbiler vil kunne falde voldsomt i værdi de kommende år. Der er også kommet nye og bedre lånemuligheder til elbiler end fossilbiler. Flere finansielle institutioner bakker den grønne omstilling op på den måde.

Det er vigtigt at have fokus på totaløkonomien, når man undersøger, hvilken bil man gerne vil have. Ofte er udgiften pr. kilometer lavere for elbiler end fossilbiler. I købet af en elbil glemmer mange, at en fossilbil bliver tanket for måske 400-500 kroner to gange om måneden, mens opladning af en elbil koster 150-250 kroner om måneden.