Medlemmerne spørger: Er det høje gebyr på min koncertbillet rimeligt?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | I forbindelse med et køb af fire koncertbilletter stødte jeg på nogle vanvittige gebyrer.
Vi betalte 350 kroner pr. billet, men blev efterfølgende pålagt et gebyr på 40 kroner pr. billet, svarende til 11,4 procent af billetprisen. I samme ombæring købte vi billetter til deres restaurant inden koncerten, og her er gebyret nul kroner, hvilket undrer mig.
Kan man skalte og valte med gebyrer, som man vil, eller skal der være en form for ræsonnement?
- Henrik Munk Nielsen, Taastrup
SVAR | En virksomhed kan som udgangspunkt kun opkræve et gebyr hos en forbruger, hvis det fremgår af lovgivningen, eller hvis det er aftalt parterne imellem.
Virksomheders gebyrer er som udgangspunkt ikke reguleret i lovgivningen, og en virksomhed kan derfor normalt selv bestemme, hvilke gebyrer den vil opkræve hos sine kunder. I den forbindelse kan virksomheden også selv fastsætte gebyrets størrelse.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Hvornår er et gebyr urimeligt?
Kvalitetstillæg, refusionsgebyr eller motivationstarif. Jo mere uigennemskueligt eller unfair et gebyr opleves, jo sværere er det for os at acceptere det. Reglerne er dog helt klare på området.
Eksperter: Lovfejl koster danske forbrugere milliarder
Et EU-bestemt gebyrloft på regninger fungerer ikke efter hensigten i Danmark. Danske forbrugere opkræves ofte alt for høje gebyrer, når de betaler regninger via Betalingsservice og med indbetalingskort.
Gebyrer på betalinger: Hvornår er de lovlige?
Gennem gebyrer kan du blive bedt om at betale for at betale. Få indblik i reglerne for betalingsgebyrer her.