Koncertbilletter: Er det høje gebyr rimeligt?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Er det høje gebyr på min koncertbillet rimeligt?

· 25. juni 2024

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | I forbindelse med et køb af fire koncertbilletter til DR’s koncerthus stødte jeg på nogle vanvittige gebyrer.

Vi betalte 350 kroner pr. billet, men blev efterfølgende pålagt et gebyr på 40 kroner pr. billet, svarende til 11,4 procent af billetprisen. I samme ombæring købte vi billetter til deres restaurant inden koncerten, og her er gebyret nul kroner, hvilket undrer mig.

Kan man skalte og valte med gebyrer, som man vil, eller skal der være en form for ræsonnement?

- Henrik Munk Nielsen, Taastrup

SVAR | En virksomhed kan som udgangspunkt kun opkræve et gebyr hos en forbruger, hvis det fremgår af lovgivningen, eller hvis det er aftalt parterne imellem.

Virksomheders gebyrer er som udgangspunkt ikke reguleret i lovgivningen, og en virksomhed kan derfor normalt selv bestemme, hvilke gebyrer den vil opkræve hos sine kunder. I den forbindelse kan virksomheden også selv fastsætte gebyrets størrelse.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?