Plejeprodukter på nettet: Indholdsstofferne skal ikke deklareres
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Plejeprodukter på nettet: Indholdsstofferne skal ikke deklareres

Køber du plejeprodukter på nettet, kan det være svært at tjekke indholdet for problematiske stoffer. Få fire tips til at se efter uønsket kemi.

Tage Majland · Foto: Getty Images · 16. april 2021
plejeprodukter i kurv

Hvis du køber plejeprodukter og kosmetik fysisk i butikkerne, er der lovkrav om at se alle ingredienserne.

Men der er ingen krav om at oplyse om indholdsstofferne, hvis du handler på nettet. 

Forbrugerrådet Tænk har undersøgt 31 af de mest populære webshops for information om indhold i plejeprodukter.

Oplysningerne er mangelfulde i 11 af de 31 webshops i testen. 

Vær opmærksom på uønsket kemi i plejeprodukter

Plejeprodukter og kosmetik kan indeholde problematiske stoffer som for eksempel MI, der er allergifremkaldende.

Produkterne kan også indeholde parfumestoffer, der er allergifremkaldende eller parabener, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Danske forbrugere skal have de samme rettigheder, uanset om de handler online eller i en fysisk butik. De skal have at vide, hvad produkterne indeholder, så de trygt kan købe shampoo, håndcreme og mascara, uden at der er risiko for, at det indeholder skadelig kemi. I EU er vi allerede i gang med at arbejde for, at der indføres lovkrav om, at forbrugerne kan få oplyst, hvilke ingredienser den kosmetik, vi køber online, indeholder. Lea Wermelin Miljøminister

Sådan undgår du uønsket kemi i plejeprodukter

  • Tjek ingredienslisten på det fysiske produkt, når du modtager det. Returnér produktet, hvis det indeholder stoffer, som du gerne vil undgå i dine plejeprodukter.
  • Kig også efter miljø- og svanemærker, når du handler online for produkter uden parfume og en række problematiske stoffer.
  • Køb plejeprodukter fra danske og EU-netbutikker. Her får du et produkt, der overholder EU’s krav.
  • Søg produkterne frem med appen Kemiluppen, inden du køber dem og find uønsket kemi i kosmetik og plejeprodukter.

Forbrugerrådet Tænk Kemi: Hul i lovgivningen


”Det er vigtigt, at forbrugerne kan se ingredienserne for at kunne træffe et oplyst valg, så de for eksempel kan tilvælge en håndcreme med glycerin, der giver fugt til huden, eller har mulighed for at fravælge stoffer, som kan have negative effekter. Her skal forbrugerne have den samme mængde information tilgængelig, når de handler online som i fysiske butikker."

Stine Müller, projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi

Mere om undersøgelsen

  • Forbrugerrådet Tænk har lavet en stikprøveundersøgelse af 31 af de mest populære netbutikker, der sælger plejeprodukter og kosmetik. 

    Stikprøven i hver webshop er 15-20 plejeprodukter og kosmetik. Det er alt fra shampoo og cremer til mascara og parfume. 

    Undersøgelsen skal tages med det forbehold, at der er tjekket et mindre antal produkter ud fra et stort udvalg af produkter.

    De netbutikker, som er i kategorien ”ingen eller kun få produkter har deklaration online”, er blevet hørt. Butikkerne har ikke gjort noget lovmæssigt forkert, da der ikke er et lovkrav om at oplyse om ingredienser på nettet. 

    Netbutikker med plejeprodukter, som deklarer alle eller mange produkter

    • Aesop.com
    • Apopro.dk
    • Apotekets.dk
    • Beautepacifique.dk
    • Boozt.com
    • Clinique.dk
    •  Coop.dk
    • Helsebixen.dk
    • Karmameju.dk
    • Lookfantastic.dk
    • Matas.dk
    • Med24.dk
    • Mecindo.dk
    • Nemlig.com
    • Nilensjord.dk
    • Rituals.dk
    • Sephora.dk
    • Urtekrambeauty.dk
    • Webapoteket.dk
    • Zalando.dk

    Netbutikker med plejeprodukter, som deklarerer ingen eller kun få produkter 

    • Asos.dk
    • Aloeveradanmark.com
    • Beautycos.dk
    • Bilka.dk og Føtex.dk
    • Billigparfume.dk
    • Billigvoks.dk
    • Hm.com
    • Luxplus.dk
    • Magasin.dk
    • Nicehair.dk
  • Aloeveradanmark.com

    “Det har indtil nu ikke været noget, vi har haft stor forespørgsel på, for langt de fleste af vores kunder kender til Aloevera. Men det er noget, vi sagtens kan overveje.”

    Beautycos.dk

    “Det er ikke noget, vi har prioriteret at gøre, når vi opretter produkter, da vi ikke har særlig stor efterspørgsel efter ingredienslisten. Hvis vi vælger at tilføje ingredienslister på produktet, vil det også give mere vedligeholdelse, da vi derved hele tiden ville skulle dobbelt­tjekke, at vi har korrekt info.”

    Bilka.dk og Føtex.dk (Salling Group)

    “Vi mærker ikke plejeprodukter med ingredienslister. Der findes i dag GS1-systemet, der i princippet kunne videregive oplysninger om ingredienser, men vi ønsker ikke at benytte det, da kunden kun kan se den seneste version af produktet, hvilket dermed kan være meget misvisende for denne type produkter, som kan have op til flere års holdbarhed.
    I den ideelle verden vil det være utrolig rart at gengive oplysningerne online, men vi oplever samtidig heller ikke nogen særlig efterspørgsel fra kunderne.”

    Billigparfume.dk

    “Vi har faktisk ingrediensliste på nogle af vores produkter, primært makeup og hudpleje og enkelte dufte. Der er over 6.000 aktive produkter i shoppen lige nu, og det er en mindre virksomhed, så jeg har opdateret produkterne løbende – også med ingredienser.”

    Hm.com

    “Vi tilstræber altid at være transparente over for vores kunder om vores produkter, hvilket også gælder vores kosmetik- og plejeprodukter. At inkludere ingredienserne på disse produkter på www.hm.com gør det muligt for vores kunder at træffe mere informerede valg. Vi arbejder stadig på at øge ingrediensfortegnelserne over hele vores sortiment.”

    Nicehair.dk

    “Vi inkluderer ingredienslister på de mærker, hvor de bliver stillet til rådighed. Mærker som eksempelvis Kérastase, Dermalogica, Jane Iredale har allesammen ingredienslister på produktbeskrivelserne.”

    Asos.dk, Billigvoks.dk, Luxplus.dk og Magasin.dk har ikke svaret på Forbrugerrådet Tænks henvendelser.