Alarmselskaberne tager tvivlsomme metoder i brug
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Alarmselskaberne tager tvivlsomme metoder i brug

Du bør forholde dig kritisk, når alarmselskaberne fortæller dig, at deres tyverialarmer nedbringer risikoen for indbrud markant, mener Forbrugerrådet Tænk. Også opkrævninger fra selskaber som Verisure og G4S er der god grund til at holde øje med.

Sally Jensen · 26. september 2024
Skilt med symbol for tyverialarm eller indbrudsalarm

Alarmselskabet Verisure har flere gange været i mediernes søgelys, fordi det er kommet frem, at selskabet har vildledt og henvendt sig ulovligt til borgere. Selskabet er kommet med urigtige oplysninger om både en forhøjet indbrudsrisiko i specifikke boligområder og hærgende tyvebander.

”Du må ikke lade dig forblænde af alarmselskabernes markedsføring, hvad end de påstår, at dit nabolag er plaget af mange indbrud, eller hvis de fremhæver, hvor effektivt et alarmsystem er. Vi har set alarmfirmaer, der henviser til egne undersøgelser, som viser, at effekten af deres systemer er meget stor, men eksperter peger på, at der ikke er evidens for sådanne konklusioner. Der er helt generelt grund til at være skeptisk over for markedsføringen fra alarmselskaberne,” siger Jakob Steenstrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Alarmselskaber kritiseret for vildledning

En indbrudsalarm er en forholdsvis dyr foranstaltning. Selve alarmen kan koste flere tusind kroner, og vælger du en model med et abonnement, der er koblet op til et vagtfirma, vil du tilmed have en fast månedlig udgift til alarmselskabet. Dertil kommer, at flere alarmselskaber i tidens løb er blevet kritiseret for bl.a. at vildlede kunder og have uigennemsigtige priser. 

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?