Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Tøjspild: Disse mærker brænder ikke tøj af

Butikker og tøjbrands sender nogle gange usolgt tøj til forbrænding – og det er spild af ressourcer. Se hvilke mærker, der lover ikke at brænde nyt tøj af.
Af Julie Damkjær
5. November 2020
hvembraendertoejaf

Undgå afbrænding af tøj

Danske butikker og tøjproducenter smider hvert år 677 tons nyt tøj ud. Det viser en analyse, affalds-rådgivningsfirmaet Econet har lavet for Forbrugerrådet Tænk.

Tøjet kunne have være solgt eller foræret væk, men i stedet bliver det til affald, som havner på forbrændingsanlæg.

Produktionen af tøj bruger meget vand, store landarealer og mange kemikalier. Det belaster klima og miljø. Derfor er det vigtigt, at tøjet ikke går til spilde.

Forbrugerrådet Tænk kæmper mod tøjspild – og derfor har vi bedt danske tøjforhandlere om ikke at destruere nyt tøj. Læs her på siden, hvilke virksomheder der lover ikke at brænde nyt tøj af.

Hvorfor brænder virksomheder tøj af?

Virksomheder sender tøj til forbrænding af mange grunde.

Momsregler betyder for eksempel, at hvis virksomheder donerer nyt tøj til velgørenhed, så skal de betale for det. Derfor kan det være billigere at sende usolgt tøj til forbrænding.

Virksomhederne kan også frygte, at prisen på deres tøj presses ned, hvis de sælger deres nye tøj i genbrugsbutikker.

Returvarer kan også ryge til forbrænding, fordi det er billigere end at pakke tøjet om og sælge det igen.

Tøjdestruktion kan også skyldes overproduktion, for eksempel fordi underleverandørerne stiller krav om, at virksomheden køber store mængder tøj.

Forbrugerrådet Tænk vil gerne have en national handlingsplan, der blandt andet skal mindske destruktionen af nyt tøj.

Læs mere om Forbrugerrådet Tænks ønske til en national handlingsplan mod tøjspild

Disse mærker lover, de ikke vil destruere tøj

Forbrugerrådet Tænk har i august og september 2020 spurgt 85 virksomheder, som repræsenterer over 100 brands, om de vil afgive et løfte om ikke at destruere nyt tøj.

Flere virksomheder har desuden selv taget kontakt til Forbrugerrådet Tænk for at afgive løfte om, at de ikke vil destruere tøj.

Disse brands og virksomheder bakker op om Forbrugerrådet Tænks løfte:

  • ARTEANA
  • Axel (Axel Kaufmann)
  • Axel Kaufmann
  • B.Young (DK Company)
  • Bakito (Magasin du Nord)
  • Ball Group
  • Baum Und Pferdgarten
  • Bertoni
  • Bestseller
  • Bison (PWT Group)
  • Birger Christensen
  • Bitte Kai Rand & Co
  • Blend He (DK Company)
  • Bonaparte (DK Company)
  • Boozt.com
  • Booztlet.com
  • Butler (BLR)
  • By Malene Birger
  • Carnét Textile Group
  • Carnét (Carnét Textile Group)
  • Casual Friday (DK Company)
  • Cha Cha (Solo)
  • CHANGE Lingerie
  • Chantelle (Femilet)
  • Clipper
  • Coop Danmark
  • Coze Aarhus
  • Cream (DK Company)
  • Creme Fraiche
  • Culture (DK Company)
  • Custommade
  • Dansk Outlet
  • Denim Hunter (DK Company)
  • Denim Week (Carnét Textile Group)
  • Designers Remix
  • DILLING
  • DK Agency
  • DK Company
  • du Milde
  • du Milde Etc. (du Milde)
  • Echte (Coze Aarhus)
  • ELSK
  • Envii
  • Eventyrsport
  • Fashion Society
  • Femilet
  • Five Units
  • Frakment (Message)
  • Fransa (DK Company)
  • GAI+LISVA (Nordic Basic Wear)
  • Ganni
  • Gestuz (DK Company)
  • Gina Tricot
  • Global Funk (Message)
  • Gundtoft
  • H&M Danmark
  • Han Kjøbenhavn
  • Hummel       
  • Hvisk           
  • ICHI (DK Company)
  • Ilse Jacobsen
  • Impala (Carnét Textile Group​)
  • In Wear (DK Company)
  • Jill&Joy
  • J. Lindeberg (Bestseller)
  • Jack & Jones (Bestseller)
  • Jacks (PWT Group)
  • Jacqueline de Yong (Bestseller)
  • Jam (Solo)
  • Junarose (Bestseller)
  • Junk de Luxe (PWT Group)
  • Kaffe (DK Company)
  • Karen By Simonsen (DK Company)
  • Kaufmann (Axel Kaufmann)
  • Kopenhaken (DK Agency)
  • LauRie (Coze Aarhus)
  • lightblue (Coze Aarhus) 
  • Lindbergh (PWT Group)
  • Livera (Femilet)
  • Loaded (Carnét Textile Group​)
  • Loft by Loftet (BLR)
  • Loftet (BLR)
  • Lounge Nine (DK Company)
  • Love & Divine
  • Lovechild 1979 (Fashion Society)
  • Lynæs Denmark
  • Mads Nørgaard – Copenhagen
  • Magasin du Nord
  • Magasin du Nord Collection
  • Mamalicious (Bestseller)
  • MARGOT (MWMwear)
  • Mark Kenly Domino Tan (Fashion Society)
  • Masai Clothing Company
  • Mascot International
  • Matinique (DK Company)
  • mbyM (Message)
  • MESSAGE
  • Micha          
  • Minimum
  • Modström
  • Molo            
  • Morgan (PWT Group)
  • Moss Copenhagen
  • Moves (Minimum)
  • Munthe
  • Naja Lauf (Fashion Society)
  • Name It (Bestseller) 
  • Nero (Carnét Textile Group​)
  • NN07     
  • Noa Noa
  • Noa Noa Minuature 
  • N.O.H.R. (Carnét Textile Group​)
  • Noisy May (Bestseller)
  • Nué Group
  • Nué Notes (Fashion Society)
  • Object Collectors Item (Bestseller)
  • Only (Bestseller)
  • Only and Sons (Bestseller)
  • Part Two (DK Company)
  • Passionata (Femilet)
  • Pieces (Bestseller)
  • Plain Units
  • POMPdeLUX
  • Produkt (Bestseller)
  • PULZ (DK Company)
  • PWT Group
  • Queen&Kids (Gundtoft)
  • Queenz (Carnét Textile Group​)
  • qUINT (Axel Kaufmann)
  • Racing Denmark
  • Reshoppit
  • Rich (Jill&Joy)
  • Richard (BLR)
  • Room4 (Gundtoft)
  • Rue de Tokyo (Fashion Society)
  • Saint Tropez (DK Company)
  • Salling Group 
  • Samsøe Samsøe
  • Selected (Bestseller)
  • Sindico Group
  • Sisters Point
  • Sloggi          
  • Soaked in Luxery (DK Company)
  • Solid (DK Company)
  • Solo
  • Son of a Tailor
  • Soulland
  • Sourcing House
  • Spejder Sport
  • SPORT 24
  • Sportmaster
  • Steenolt (Carnét Textile Group​)
  • Stine Goya
  • STORM & MARIE
  • Tailored&Originals (DK Company)
  • Tommy Hilfiger
  • Tøjeksperten (PWT Group)
  • UNIQLO      
  • Unmade by Copenhagen (Noa Noa)
  • Vero Moda (Bestseller)
  • Vila Clothes (Bestseller)
  • VRS (Salling Group)
  • Wagner (PWT Group)
  • Walkway (Carnét Textile Group​)
  • Wunderwear
  • Y.A.S (Bestseller)
  • Yellowstone (Carnét Textile Group​)
  • ZbyZ
  • Zizzi (Ball Group)
  • Zupply (Solo)

Disse mærker har ikke svaret på, om de vil bakke op om løftet

Disse virksomheder og brands har ikke svaret på Forbrugerrådet Tænks henvendelse om, om de vil love ikke at destruere nyt tøj:

  • Diesel
  • Hugo Boss
  • Hunkemöller
  • Kings & Queens
  • Kopenhagen Fur
  • Mango
  • Mdhb1717 Aps
  • Miinto
  • Nelly.com
  • Newyorker
  • Nielsens
  • Puma
  • Second Female
  • Stylepit
  • Tiger of Sweden
  • Wolford
  • Zara

Disse mærker svarer "ved ikke" til løftet

Virksomhederne fik mulighed for at svare "ved ikke" til, om de vil love ikke at destruere nyt, usolgt tøj. Under "Det svarer virksomhederne" kan du læse virksomhedernes eventuelle svar. 

Se, hvilke virksomheder, der svarede "ved ikke":

  • BTX Group (Brands: B. Coastline, B. Copenhagen, Brandtex, Ciso, Jensen, Signature)
  • Zalando
Sådan har vi lavet undersøgelsen

Forbrugerrådet Tænk har spurgt en række virksomheder i den danske tøjbranche, om de vil love ikke at destruere nyt tøj.

Vi spurgte virksomhederne, om de kan tilslutte sig følgende løfte:

”Når du handler hos os, kan du være sikker på, at vi ikke destruerer usolgt tøj og returvarer. Usolgt tøj, der ikke udgør en fare for forbrugernes sundhed og sikkerhed, går i stedet videre til genbrug eller til genanvendelse. Vi lover at lade #tøjetlængeleve”

Svarmulighederne var ”ja”, ”nej” og ”ved ikke”.

Forbrugerrådet Tænk kontaktede i alt 85 virksomheder, der tilsammen repræsenterer over 100 tøjbrands.

Vi udvalgte virksomhederne, så vi sikrede, at de mest relevante aktører blev spurgt.

Virksomheder, hvor det ikke var muligt at finde mailadresse på CSR-, kommunikationsansvarlig eller presseafdeling, fik tilsendt spørgeskemaet til deres info- eller kundeservice-mailadresse. Det kan være medvirkende til en del af de manglende svar, hvis vores henvendelse ikke er blevet videresendt.

Det svarer virksomhederne

Zalando svarer ”ved ikke” til løftet om ikke at destruere nyt, usolgt tøj. Deres begrundelse lyder således:

"Hos Zalando tager vi vores pligt til omhyggelig og ansvarlig håndtering af returvarer og usolgte nye varer meget alvorligt. Kun i undtagelsestilfælde, hvor vi af sundhedsmæssige årsager ikke kan sælge eller genbruge en vare, ødelægges disse. Det påvirker kun cirka 0,05 procent af alle produkter.

Vi støtter formålet med løftet, som er fuldt på linje med vores bæredygtighedsstrategi.

Vi er meget interesserede i at lære mere om Forbrugerrådet Tænks initiativ og identificere samarbejde og gensidige læringsmuligheder. Løftet er i dets nuværende form ikke detaljeret nok til, at Zalando kan påtage sig dette engagement på så kort tid."

Tøjforhandler: Er du producent, forhandler, butik eller netbutik? Og skal dit firma også med på listen? Skriv til chb@fbr.dk