Derfor har dyre bilmærker kort garanti | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Dyre bilmærker har kort garanti, fordi de har rygte om god kvalitet

De fleste dyre og eksklusive bilmærker har kun 2 års garanti, mens billigere bilmærker har 3, 5 og hele 7 års garanti. Bliv klogere på hvorfor.

Regner Hansen · Foto: Getty Images · 31. august 2021
Når bilen er i stykker er det dårligt med en kort garanti.

En ny bil er en tung post i husholdningsbudgettet. Danskerne lægger i gennemsnit 262.800 kroner for deres nye bil - det svarer omtrent til en gennemsnitlig disponibel årsindkomst. Derfor er det særlig vigtigt, at bilen ikke går i stykker i utide, og at du ikke bliver overrumplet af andre mangler ved køretøjet.

Når du køber en ny bil, følger der en fabriksgaranti med, der sikrer dig mod fejl og mangler ved bilen i en periode. For nogle bilmærker er denne garanti på 3, 5 eller hele 7 år, men for langt de fleste europæiske bilmærker er garantien kun på 2 år – det samme antal år som den lovpligtige reklamationsret.

Det er typisk eksklusive bilmærker såsom Audi, BMW og Mercedes-Benz, men også en række biler med modeller i mellemklassen, heriblandt Opel, Volvo og Volkswagen, der kun giver 2 års garanti.

Regioner har forskellig garanti

De forskellige garantiperioder skyldes flere faktorer. Dels er der et fast mønster, som er historisk bestemt. Europæiske bilmærker tilbyder generelt 2 år, japanske 3 år, og sydkoreanske 5 eller 7 år.

Derudover vurderer de europæiske bilproducenter – både de eksklusive og resten – at de på grund af et solidt ry om holdbarhed kan nøjes med at tilbyde 2 års garanti, selv om en køber med rimelighed må kunne forvente, at en bil skal kunne holde i over 10 år.

Den store forskel

Gitte Seeberg, direktør i bilforhandlerorganisationen AutoBranchen Danmark, siger om den store forskel på garantier, at blandt andet de eksklusive tyske bilmærker har opbygget et renommé for kvalitet og næppe behøver en langvarig garanti for at slå fast, at der er tale om kvalitetsprodukter.

At tilbyde en lang garanti var derimod en fordel for bilmærker, som kom til Europa fra for eksempel Sydkorea og var mindre kendte.

Forlængede ikke reklamationsretten

Mens en garanti er en frivillig ydelse, har alle købere af en ny bil og andre varige forbrugsgoder en lovbestemt reklamationsret på 2 år. Det er en ret til at få udbedret fejl og mangler ved produktet, der var til stede ved leveringen.

Folketinget tog for nylig stilling til, om reklamationsretten skulle forlænges som led i en revision af købeloven, der var forårsaget af omsætning af nye EU-regler til dansk lov. Et flertal besluttede at fastholde de 2 år i vedtagelsen i juni, efter at Justitsministeriet havde bedt et udvalg om at granske emnet.

Differentieret reklamationsret

FDM og Forbrugerrådet Tænk fremførte over for politikerne, at en differentieret reklamationsret med en varighed på 6 år for biler ville være rimelig, i betragtning af at en bil er et produkt, der må kunne forventes at holde længe.

"Det er FDM's klare forventning, at hvis reklamationsretten var kommet til at vare længere, ville den frivillige garanti følge med op. Sådan er billedet flere steder i landene omkring os," siger Lennart Fogh fra FDM.

Det er FDM's klare forventning, at hvis reklamationsretten var kommet til at vare længere, ville den frivillige garanti følge med op Lennart Fogh Afdelingschef

Kort garanti en fordel for forhandleren

Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, landets største onlineportal for handel med brugte biler, konstaterer, at en længere garanti repræsenterer en potentiel udgift for bilimportøren, som skal betale for reparationer i garantiperioden.

Omvendt er reparation af bilen en god forretning, når garantien er udløbet for bilforhandleren, hvis forbrugeren er tilknyttet bilmærkets autoriserede værksteder. 

Hos nogle bilmærker kan forbrugeren efter garantiens udløb få betalt hele eller en del af regningen gennem den såkaldte kulance – en kompensation, i tilfælde af at der opdages en fejl efter garantiperioden. 

Garanti er bedre en kulance

Kulancen vil typisk afhænge af, om forbrugeren får udført samtlige serviceeftersyn på bilmærkets eget værksted og således betragtes som en loyal kunde. Dette presser kunderne til at bruge bilforhandlerens værksted frem for uautoriserede værksteder, hvilket er en økonomisk fordel for forhandleren.

"Reparationer er en ret stor forretning, som bliver større, desto kortere garantiperioden er," siger Jan Lang.

"Den store forskel på kulance og en garanti er, at garanti er noget, hvor du som forbruger kan gøre krav på at få en fejl ved bilen udbedret uden udgift for dig. Kulance er noget, som forhandleren tilbyder, og som forhandleren kan vælge ikke at give dig. Du er som forbruger langt bedre stillet med en garanti end med en forhandler, der har tradition for at tilbyde kulance," siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

Danskerne bruger milliarder på biler

  • Danskerne brugte ifølge Danmarks Statistik 2,42 milliarder kroner på nye biler i 2020.
  • Danskerne brugte i gennemsnit 262.800 kroner på deres nye bil. De dyreste biler blev med et gennemsnit på 351.900 kroner købt i Gentofte, mens de billigste biler med et gennemsnit på 221.100 kroner blev købt i Albertslund.
  • Andelen af SUV’er (herunder de populære crossovers såsom Nissan Qashqai) har været støt stigende siden 2010. De udgør i dag den største gruppe af nye solgte biler.
  • De 3 mest solgte biler i 2020 er fra Peugeot, Citroën og Ford, der alle har 2 års garanti.

Forbrugerne er med til at bestemme

De Danske Bilimportører er bilfabrikanternes organisation i Danmark. Her er direktør Mads Rørvig meget tilfreds med tingenes tilstand med hensyn til garanti på nye biler.

Han fremhæver, at det er en ekstra ydelse, som importører kan vælge at tilbyde.

"Som forbruger kan man være glad for, at mulighed for garanti findes, og at det er blevet et konkurrenceparameter, som nogle fabrikanter ønsker at skille sig ud på," siger Mads Rørvig.

Dyrere biler?

Han ser intet odiøst i, at mange bilmærker kommer med en nyvognsgaranti på kun 2 år, selv om køberen må have en rimelig forventning om, at en ny bil holder langt længere.

"Hvis et bilmærke – uanset garantiens længde – ikke lever op til forbrugernes forventninger, vil det give utilfredse kunder. Og det er ingen interesseret i," siger Mads Rørvig.

Han tilføjer, at hvis garantien blev skruet op over en bred front, ville det gøre nye biler dyrere, og "det er næppe ønskeligt, i betragtning af at nye biler i forvejen er meget dyre i Danmark på grund af de høje afgifter".

Står fabrikanten ikke bag sit eget produkt? 

Lennart Fogh er afdelingschef i bilejernes interesseorganisation FDM med ansvar for juridisk rådgivning, og han godtager ikke argumentet fra bilimportørerne. FDM presser på for, at garantien bliver på mindst 3 år – og gerne meget længere.

"En bil skal holde i mange år, og hvis garantien kun er 2 år, må det tolkes som et signal om, at fabrikanten ikke står bag sit eget produkt og ikke vil løse egne fejl efter meget kort tid. Vi synes hos FDM, at det er uambitiøst," siger Lennart Fogh og fortsætter:

"Biler bliver stadig mere avancerede, og vi har medlemmer, som desværre kommer ud for meget dyre fejl på motorer og udstyr kort tid efter udløbet af korte garantiperioder, og så får de pludselig en stor regning for en reparation. Biler fylder i forvejen meget i privatøkonomien," siger FDM-afdelingschefen, som betegner en garanti som et tryghedsprodukt.

Tag garantien med i overvejelserne

FDM opfordrer medlemmerne til at lade garanti veje tungt, når de står over for at købe en ny bil.

"Vi er hos FDM glade for, at der findes bilmærker med lang garanti," siger Lennart Fogh og fortsætter:

"Garanti giver tryghed og økonomisk sikkerhed. Vi kan fornemme en bevægelse blandt medlemmer, der har haft en dårlig oplevelse, over mod bilmærker med lang garanti." 

Stigende salg af udvidet garanti

Den generelt relativt korte garanti i Danmark på nye biler giver plads til at udbyde en udvidet garanti. Det er i virkeligheden en forsikring, der lægges i forlængelse af garantiperioden.

Eksempelvis giver BMW med en garanti på 2 år købere af en ny bil mulighed for at tilkøbe en udvidet garanti, der dækker fejl og mangler i op til t3 år ekstra.

Audi, et andet eksklusivt mærke, tilbyder en udvidet dækning svarende til fabriksgarantien på op til 5 år ekstra. Fabriksgarantien på en Mercedes-Benz kan forlænges, så den sammenlagt gælder i op til 10 år. De fleste bilmærker med modeller i mellemklasse har lignende forsikringsprodukter.

Forsikringer er populære

Derimod afstår Hyundai og Kia med garantier på henholdsvis 5 år og 7 år fra at formidle en udvidet garanti. De finder det ikke relevant. 

Forsikringerne er forskellige i deres konkrete indhold og svinger i pris, men 2.000-3.000 kroner pr. år er typisk. Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, landets største onlineportal for handel med brugte biler, har den opfattelse, at tilkøb af udvidet garanti er blevet mere populært.

“Det bliver markedsført mere, og så bliver det efterspurgt mere af købere af nye biler, fordi det giver tryghed sammenholdt med en forholdsvis lav pris,” siger Jan Lang.

Han tilføjer, at ligesom en lang garanti er et plus ved et eventuelt videresalg af bilen, er det også et fortrin, at bilen er dækket af en udvidet garanti, hvis den skal sælges som brugtvogn.

Lappeløsning

Mads Rørvig og Gitte Seeberg ser på vegne af henholdsvis bilimportører og bilforhandlere den udvidede garanti som et naturligt forsikringsprodukt på linje med mange andre forsikringer. Det kan spare alle parter for bøvl og uforudsete udgifter, påpeger Gitte Seeberg.

Lennart Fogh siger, at man i FDM er tilfreds med, at forbrugerne har mulighed for således at købe ekstra tryghed.

“Men en udvidet garanti er en udgift, som man ikke har ved biler med længere garanti, og den lapper kun på en generelt kort og utilstrækkelig fabriksgaranti,” fastslår Lennart Fogh.

Det siger bilforhandlerne om deres garanti

Magasinet Forbrugerrådet Tænk bad en lang række bilmærker om at kommentere på deres garanti. Umiddelbart var det kun Kia, Hyundai og Renault, der alle tilbyder mere end to års garanti, der ønskede at svare, og efterfølgende tog vi kontakt til BMW og Audi for at få en kommentar på deres garanti på to år.

Læs kommentarerne her

  • Kia har en nyvogns–garanti på 7 år eller 150.000 kilometer.

    "Et omkostningstungt forbrugsgode som eksempelvis en personbil bør have en garanti, der matcher investeringen. Vi sikrer ejeren, at reparationer af avancerede komponenter og systemer ikke kommer til at belaste familiens budget i 7 år frem," siger Lene Iversen, pr-koordinator hos Kia i Danmark.

  • Hyundai giver 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.

    "Vi har lagt os i førerfeltet blandt markedets allerbedste garantier, og vi giver en sådan garanti, fordi vi ved, at kvaliteten er i top," siger Annegrethe Skovby, som står for markedsføring og pr hos Hyundai i Danmark.

  • Renault har 3 års garanti på store modeller, og det samme gælder for discountmærket Dacia, som tilhører Renault-koncernen. På mindre Renault-modeller er der 2 års garanti på nye biler.

    "Vores garantiperiode er sat ud fra et ønske om at matche flere af vores europæiske konkurrenter," oplyser Søren Hyltoft, kommunikationschef hos Renault Danmark.

  • Audi giver 2 års garanti uden kilometerbegrænsning.

    "Vi synes selv, at vi tilbyder vores kunder en rigtig god pakke med garanti, mulighed for tilkøb af udvidet garanti til dem, der måtte ønske det, samt vores kulanceprogram efter garantiens udløb," siger Mads Rydahl Vestergaard, chef for såkaldt eftersalg hos Audi Danmark.

    Han ønsker ikke at uddybe “af konkurrencemæssige hensyn”.

  • BMW giver 2 års garanti uden kilometerbegrænsning.

    "Vi vurderer garantiperioden ud fra markedsvilkår," siger Mette Bøgeskov Lolholm, kommunikationschef hos BMW Danmark.