Forbrugerrådet Tænk går ind i retssag mod Jyske Bank
Forbrugerrådet Tænk biintervenerer i principiel og vigtig retssag om negative renter mod Jyske Bank, når sagen skal føres i Højesteret.
Må en bank overhovedet opkræve negative renter på forbrugeres indlåns- og opsparingskonti? Og hvor klart skal det fremgå af bankens aftale med forbrugeren, før banken må ændre i sine priser og forretningsbetingelser?
Blandt andet disse spørgsmål skal Højesteret tage stilling til, efter Forbrugerombudsmanden i 2023 stævnede Jyske Bank for uberettiget i perioden 2019 til 2022 at have opkrævet negative renter på særlige opsparingskonti samt basale grundkonti og for at overtræde aftaleloven ved at have urimelige vilkår i sine aftaler.
Sagen er principiel og vigtigt. Derfor har Forbrugerrådet Tænk valgt at gå ind i sagen som biintervenient på Forbrugerombudsmandens side.
Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk, udtaler:
”Rigtig mange forbrugere oplevede pludseligt og som noget helt nyt at skulle betale renter for at have penge stående i banken – også selvom de netop havde bundet deres opsparing på en konto i banken for at få en fordelagtig rente. En aftale er en aftale, og vi mener ikke, at banken kan ændre så grundlæggende vilkår, hvis det ikke står tydeligt i aftalen på en måde, som forbrugerne kan overskue. Derfor har vi valgt at gå ind i sagen og bakke Forbrugerombudsmanden op.”
”Negative renter var et historisk brud med den måde, bankmarkedet hidtil har fungeret på. Indtil omkring 2020 stillede forbrugerne penge til rådighed for banken mod at få en rente – ikke omvendt. Jyske Bank var de første, men ikke de sidste til at ændre denne grundlæggende kontrakt ved at indføre negative renter. Derfor er sagen principiel og vigtig for alle bankkunder i Danmark.”
I september i år frifandt Sø- og Handelsretten Jyske Bank, men henset til sagens principielle karakter og samfundsmæssige betydning, valgte Forbrugerombudsmanden at anke afgørelsen til Højesteret. Det er indgået i beslutningen om anke til Højesteret, at domstolene i andre lande, bl.a. den tyske højesteret, har dømt til fordel for forbrugerne i stort set tilsvarende sager. Forbrugerombudsmanden har fremsat anmodning om, at Højesteret forelægger en række principielle spørgsmål for EU-Domstolen, inden de træffer deres afgørelse.
Advokat René Offersen vil føre sagen på vegne af Forbrugerrådet Tænk.
Pressekontakt
Jakob Steensen Nielsen
Presseansvarlig
jsn@fbr.dk
Pressetelefon: 2588 2016
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes sundhedsbekymringer
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes bekymringer for deres helbred ved at lokke med falske sundhedstjek eller lovende kosttilskud. Det får nu Forbrugerrådet Tænk til at udsende en advarsel, mens en ny kampagne fra TrygFonden, Styrelsen for Samfundssikkerhed og Forbrugerrådet Tænk vil opfordre danskerne til at hjælpe hinanden med at gennemskue svindlen.
Danskerne er i gennemsnit kunde i deres bank i 20 år
Danske forbrugere er meget loyale overfor deres bank, viser ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk. Mens 41 procent af alle voksne danskere aldrig har skiftet bank, er hver tredje kunde i deres bank, fordi deres forældre var det. Det får Forbrugerrådet Tænk til at advare om manglende mobilitet og konkurrence på bankmarkedet.
Danske supermarkeder er europamestre i miljømærkede produkter
Danmark er det land, hvor det er nemmest at finde de gode valg som miljøbevidst forbruger – det viser en ny mystery shopping-undersøgelse af miljømærkernes udbredelse på udvalgte produktområder i 13 europæiske lande. Den slår samtidig fast, at det ikke er dyrere at købe de miljømærkede produkter.