Forbrugerrådet Tænk fejrer 70 år i forbrugernes tjeneste Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Forbrugerrådet Tænk fylder 70

31. januar 2017 fylder Forbrugerrådet Tænk 70 år. Ifølge medlemsorganisationens formand Anja Philip fortsætter kampen for at gøre det let for de danske forbrugere at træffe et godt valg med uformindsket styrke.

· 30. januar 2017
Jubilæums logo for 70år

Efterkrigstiden var præget af få og ringe varer til høje priser, og det var blandt andet medvirkende til, at danske husmødre i 1947 nedsatte Danske Husmødres Forbrugerråd, som i dag hedder Forbrugerrådet Tænk, og som 31. januar dermed fylder 70 år.

Mange sejre er vundet for forbrugerne siden 1947, men nogle udfordringer består. For eksempel kan der – ligesom i 1947 – være problemer med gennemsigtigheden, når forbrugerne handler.

”Det er ikke i orden, at forbrugerne fx i supermarkedet møder varer, der ikke er, hvad de giver sig ud for, og at bankerne i deres lånedokumenter skriver ting med småt, der burde stå med stort. Derudover står vi med et kæmpe samfundsproblem i forhold til indholdet af problematisk kemi i vores varer, plejeprodukter og fødevarer. Og så er det en stor og aktuel udfordring for forbrugerne, at vi bliver bedt om at give flere og flere private oplysninger, når vi handler eller søger information på internettet. Forbrugerne har også ret til et digitalt privatliv”, siger Anja Philip.

Hun fortæller, at retten til et digitalt privatliv og en hverdag uden problematisk kemi blot er to af de i alt 30 mærkesager, som Forbrugerrådet Tænk kæmper for på danske forbrugeres vegne.

Med- og modspil til politikere og virksomheder

I februar 1947 fandt Forbrugerrådet Tænks første større politiske aktion sted, da en demonstration for husmødre blev afholdt foran Christiansborg. Her skulle der råbes op, så politikerne kunne blive gjort opmærksomme på problemerne med blandt andet de manglende varer og høje priser.

Forbrugerrådet Tænk råber stadig politikere og erhvervsliv op, når der er brug for, at forbrugernes stemme bliver hørt.

”Vi vil fortsat arbejde for forbedringer for forbrugerne ved at give politikerne og erhvervslivet mere viden og med- og modspil. Det gør vi blandt andet via vores kampagner, hvor vi stiller skarpt på vigtige folkesager og med vores uafhængige produkttest, der oftest foregår på akkrediterede laboratorier rundt omkring i Europa”, siger Anja Philip.

Anja Philip har været formand for Forbrugerrådet Tænk siden 2012 og er den seneste af i alt 12 formænd, der alle har været kvinder.