Udskudte betalinger giver økonomisk pressede forbrugere problemer
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Udskudte betalinger giver økonomisk pressede forbrugere problemer

Særligt forbrugere med betalingsproblemer benytter nye ’køb-nu-betal-senere’-lån til at finansiere alt fra møbler til take-away. Det viser ny rapport af Forbrugerrådet Tænk, som derfor blandt andet kræver tydelig markedsføring og 48 timers betænkningstid.

· 16. juni 2022

Lån og afdragsordninger bliver brugt på nye produkter i især onlinehandlen. Hvor det tidligere var på større varer som fx mobiltelefoner og briller, at forbrugerne blev tilbudt at dele betalingen op eller udskyde den til senere, er det nu også en mulighed ved mindre køb som fx mad, sko, tøj og smykker.

Muligheden for at vente med betalingen på mindre køb og dagligdagsvarer bliver i langt højere grad benyttet af forbrugere, der i forvejen er økonomisk pressede. Det viser Europas første egentlige undersøgelse af fænomenet.

Undersøgelsen viser, at det er næsten 17 procent af forbrugere med betalingsproblemer, der har valgt at udskyde eller opdele betaling af mad, dagligvarer og take-away, mens det kun er tre procent af forbrugere uden betalingsproblemer. Det er også langt oftere forbrugere med betalingsproblemer, der udskyder betalingen af varer som tøj, sko, smykker, ure og tasker.

Der er brug for en diskussion af, om vi ønsker denne massive markedsføring af en kreditkultur, hvor der ikke umiddelbart behøver at være sammenhæng mellem indtægter og udgifter, mener Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

”Tallene i undersøgelsen viser klart og tydeligt, at det her med at udskyde og opdele betalinger på dagligvarer og tøj i langt højere grad benyttes af forbrugere, der i forvejen er økonomisk pressede, og vi kan se, at de også langt oftere ender i problemer, når pengene skal betales tilbage. Det synes vi bør rejse nogle advarselslamper i forhold til de her lån”, siger Anja Philip.

I gruppen med betalingsproblemer fortæller 18%, at de ikke kunne blive godkendt til lån andre steder, og over halvdelen siger, at de har fortrudt det køb, som de valgte at udskyde betalingen af.

Derfor foreslår Forbrugerrådet Tænk, at man indfører en 48 timers betænkningstid, som man allerede har det på de såkaldte kviklån.

”Det vil give folk bedre mulighed for lige at tænke sig om, og dermed vil færre fortryde deres køb og færre vil havne i problemer med inkasso eller RKI, fordi de ikke kan betale lånene tilbage. Det vil selvfølgelig gøre det sværere for virksomhederne at sælge fx fastfood på afbetaling, men hvis det er konsekvensen af, at man giver folk bedre mulighed for at tænke sig om, har vi ikke noget problem med det”, siger Anja Philip.

I dag bliver muligheden for at udskyde betalingen eller dele den op, præsenteret som en betalingsmetode på linje med Visa, Dankort og Mobile Pay. Men der er tale om et lån, ikke en betalingsmetode – slår Anja Philip fast.

”For os er det misvisende markedsføring, og det kan vi se afspejlet i vores undersøgelse, hvor 6 ud af 10 forbrugere opfatter det at udskyde eller opdele betalingen som en betalingsmetode. Kun 3 ud af 10 kan gennemskue, at det er et lån. Der er brug for, at vi stiller nogle krav til markedsføringen, og at både virksomhederne, man låner af, og detailhandlen der markedsfører lånene på deres hjemmeside er mere ærlige og tydelige om, hvad det er de tilbyder”, siger Anja Philip.

Undersøgelsen er gennemført med støtte fra Trygfonden og er gennemført af Planmiljø APS og analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 3045 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 13. - 25. april 2022.