Årsberetning 2021: Mit Digitale Selvforsvar

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Årsberetning 2021: Mit Digitale Selvforsvar

Foto: Getty Images
Mit Digitale Selvforsvar

Vores hverdag bliver i stigende grad digitaliseret og de omfattende corona-restriktioner har kun bidraget til udviklingen. 2021 har for mange danskere budt på mere hjemmearbejde og øget skærmtid – og det havde svindlerne luret.

Mit digitale selvforsvar blev tippet om online svindel ikke færre end 9.920 gange i løbet af 2021 af vakse brugere. Aldrig tidligere har vi modtaget så mange tips. De mange tips omhandlede alt fra fup-opkald fra banken til falske konkurrencer på sociale medier. Der var dog særligt et område, der var i vælten.

Post- og pakkesvindel voksede voldsomt i 2021 og vi modtog over dobbelt så mange henvendelser sammenlignet med 2020. Desværre ikke overraskende i et år, hvor e-handlen slog rekord og onlineordrerne skød i vejret. Mit digitale selvforsvar advarerede 56 gange om den udspekulerede svindel, hvor modtageren bliver opkrævet gebyr eller told på en ikke-eksisterende forsendelse.

I et år hvor der for alvor blev skruet op for danskernes digitalisering, viste Mit digitale selvforsvar sig endnu engang som et vigtigt våben i kampen mod IT-relateret kriminalitet.

Nøgletal

• Brugerne indsendte i 2021 9.920 tips om online svindel via appen.
  • Appen udsendte 347 advarsler om digital svindel i 2021. 31.061 gange delte brugerne af appen en advarsel via sms, mail eller sociale medier.
  • Mit digitale selvforsvar er i alt blev downloadet 296.953 gange siden 2017.