Her er dine rettigheder, når du betaler med dine data
Bliver du bedt om at indtaste dine personoplysninger for at få adgang til en tjeneste eller digitalt indhold? Betaling med personoplysninger er omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Bliv klogere på, hvad det betyder for dig her.
Dine personlige oplysninger har stor økonomisk værdi for virksomheder, som fx kan bruge dem til at målrette annoncer til dig og på den måde forsøge at lokke dig til at købe noget hos virksomheden.
Derfor er du også beskyttet af købeloven, når du betaler med dine data.
Men hvad betyder det at betale med personlige oplysninger, og hvornår er det et køb i henhold til købeloven?
Få svaret her.
Hvornår betaler du med dine data?
Skriver en virksomhed fx, at deres e-bog er gratis, men at du lige skal indtaste dine personlige oplysninger som navn, adresse, alder og telefonnummer? Eller beder den gratis løbeapp ikke kun om din lokation men også om adgang til dine kontakter og dine billeder?
Så er hverken e-bogen eller løbeappen gratis – i stedet beder virksomhederne dig om at betale med dine data.
Virksomheden skal bede om mere data, end der er brug for
Betaling med data er dog kun et køb efter købeloven, når du bliver bedt om at afgive flere personoplysninger, end det er nødvendigt for at modtage det digitale indhold eller gøre brug af den digitale tjeneste.
Hvis vi tager eksemplet med e-bogen, og du her bliver bedt om at indtaste din fysiske adresse, alder og måske tilmelde dig et nyhedsbrev og i den sammenhæng tilkendegive dine interesser, så er det omfattet af købeloven. For virksomheden behøver hverken at kende dine interesser eller din fysiske adresse for at kunne levere e-bogen til dig.
Får du derimod tilbudt e-bogen og bliver kun bedt om at give virksomheden din emailadresse, så er det ikke omfattet af købeloven. Her bliver du nemlig kun bedt om de oplysninger, der skal til, før at du kan få leveret det digitale indhold – her e-bogen.
Det har du ret til, når du har betalt med dine data
Når du har afgivet dine personlige oplysninger som betaling for et digitalt produkt eller tjeneste har du efter købeloven bl.a. ret til at reklamere over en mangel. Ligesom du med rette forvente, at virksomheden retter op på problemet, hvis du ikke mener, at de leverer det, de oprindeligt har lovet dig.
Virksomheden skal altså afhjælpe eller udbedre fejlen for dig, på linje med hvis der var købt en vare.
Kan de ikke det, har du også ret til at hæve købet. Det vil i praksis sige, at du skal stilles, som om købet ikke har fundet sted - og derfor have slettet alle dine personlige oplysninger.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Jeg har fået en opkrævning for opsigelse af abonnement: Hvad er mine rettigheder?
Godt nyt for forbrugere, der vil trække virksomheder i retten
Nu er det blevet lettere for forbrugere at lægge sag an mod erhvervsdrivende ved beløb på op til 100.000 kroner.