Anja Philip om Danmarks første klimaretssag
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Svinekød er ikke klimavenligt uanset, hvor mange pakker svinekød, det står skrevet på

· 23. januar 2024
Formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip

Om få dage falder der dom ved Vestre Landsret, i dét medierne har døbt ”Danmarks første klimaretssag”. Stridspunktet er en stort anlagt kampagne fra Danish Crown om, at koncernens svinekød er ”klimakontrolleret” og ”mere klimavenligt end du tror”. Budskaber, der har fået Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen til at sagsøge slagterigiganten for vildledende markedsføring, hvilket vi har valgt at bakke op om.

Som forbrugere skal vi grundlæggende kunne stole på, at virksomhedernes markedsføring er ærlig og korrekt, så vi kan træffe et oplyst valg, når vi handler. Hvis markedsføringen vildleder, bliver det helt umuligt for os som forbrugere at vælge mellem produkterne og bidrage til den grønne omstilling. Derfor er sagen langt større end et vildledende budskab på en enkelt pakke koteletter.

I den konkrete sag mener vi, at det er åbenlyst, at Danish Crown er gået over stregen med deres udsagn om, at deres svinekød er ”klimakontrolleret” og ”mere klimavenligt end du tror”. For svinekød er ikke klimavenligt uanset, hvor mange pakker svinekød, det står skrevet på, og vi ved, at mange forbrugere tror, at myndighederne, ikke virksomheden selv, står for kontrollen, når et produkt kaldes for ”klimakontrolleret”.

For hvis vi som forbrugere tæppebombes med vildledende markedsføring, ender vi med at miste troen på, at vi kan gøre en forskel med vores valg i butikken. Anja Philip Formand i Forbrugerrådet Tænk

Selvom der i medierne og i den politiske debat har været stort fokus på, at markedsføringen af produkters ”grønne” egenskaber skal være retvisende, konkret og forståeligt, har retssagen desværre også afsløret, at der er et stykke vej endnu.

Danish Crowns advokat viste i Vestre Landsret således en række andre eksempler på løfterig og muligvis vildledende markedsføring af forskellige produkters ”grønne” egenskaber og konkluderede på den baggrund, at forbrugerne nok var ved at blive resistente overfor den slags. Dermed ramte han, formentlig ufrivilligt, hovedet på sømmet.

For hvis vi som forbrugere tæppebombes med vildledende markedsføring, ender vi med at miste troen på, at vi kan gøre en forskel med vores valg i butikken. Det rammer ikke alene den grønne omstilling, men også de virksomheder, der rent faktisk lever op til god skik for markedsføring og som reelt gør en forskel i deres produktion.

Virksomhederne spiller en central rolle i den grønne omstilling, og det er meget positivt, at mange arbejder med at omstille deres produktion. Det er også godt, at de fortæller, hvad de gør, så man som forbruger kan træffe et oplyst valg. Men det helt, helt afgørende er selvfølgelig, at virksomhedens markedsføring er til at forstå for forbrugerne, og at den, ikke mindst, befinder sig på den rigtige side af stregen mellem sandt og falsk.

Med venlig hilsen

Anja Philip, formand