NemID - guide til den digitale signatur

NemID - guide til den digitale signatur
24. oktober 2013

NemID kan bruges overalt på nettet. Men hvad er NemID egentlig, hvem kan få det, og hvordan fungerer det? Få svar på dine spørgsmål i Forbrugerrådets guide til den digitale signatur.

Hvad er NemID?

NemID er en digital signatur, der giver dig adgang til alle offentlige - og mange private - hjemmesider. Kort sagt kan du benytte NemID til at identificere dig med, når du kommunikerer, sender dokumenter eller handler på nettet.

Din identitet bliver samlet et sted, og det betyder, at du kun skal huske et bruger-id og én adgangskode. NemID skal ikke installeres på din egen computer, og du kan logge på fra alle computere.

Hvem bruger NemID?

Hele den offentlige sektor og alle banker tager NemID i brug, og en lang række af private virksomheder har også vist interesse for at bruge NemID.

Hvordan får man NemID?

Du vil kunne få NemID på flere forskellige måder. Flertallet af danskerne får løsningen tilbudt via deres netbank.

Det er også muligt at bestille NemID på nemid.nu eller få den oprettet hos det lokale borgerservicecenter eller skattecenter.

Se her, hvordan du får NemID

Hvem kan få NemID?

Alle, der er over 15 år og har et cpr-nummer, kan få NemID. Hvis du er under 15 år, kan du få NemID, der kun kan bruges til din netbank. Bankerne har forskellige regler for, fra hvilken alder de tilbyder deres kunder en netbankaftale.

Er du over 15 år, men har ikke et cpr-nummer, kan du få NemID, der kun gælder til netbank. Du behøver ikke være dansk statsborger - du kan også få NemID, hvis du kun har en dansk opholdstilladelse.

Hvordan fungerer NemID?

For at logge ind med din digitale signatur skal du følge 3 trin:

  • Først skal du indtaste dit bruger-id, fx ”Ellen5000” eller dit cpr-nummer.
  • Dernæst indtaster du din adgangskode, som vil være vist med sorte prikker, så den ikke kan aflæses på skærmen.
  • Til sidst indtaster du 6 tal - en såkaldt nøgle - som du aflæser fra dit nøglekort. Nøglekortet får du tilsendt af DanID, som står bag den nye digitale signatur.

Se her, hvordan du bruger NemID første gang

Hvad er et nøglekort?

For at gøre sikkerheden størst mulig skal du bruge et nøglekort, som du får tilsendt med posten fra DanID. Nøglekortet fungerer som et ekstra sikkerhedstrin ud over bruger-id og adgangskode.

Nøglekortet kan foldes sammen, så det kan være i din tegnebog. Det indeholder 148 koder, der kun kan bruges 1 gang hver. Det betyder, at en hacker ikke vil kunne aflure din kode, fordi den ændrer sig hver gang.

Når koderne på nøglekortet er ved at være brugt op, får du automatisk tilsendt et nyt.

Hvad kan NemID bruges til?

Med NemID kan du nøjes med et log-in til alle offentlige og de private hjemmesider, som anvender NemID.

Du kan for eksempel bruge den til at gå på netbank, søge om lån, få pensionsinfo hos ATP, læse dokumenter i e-boks, melde dig ind i fagbevægelsen, handle hus, tegne forsikringer eller deltage i Klasselotteriet.

Se listen over alle NemIDs tjenester her

Kilde: nemid.nu

Af Astrid Grunert Rantorp

Brug for mere hjælp?

Ring til vores rådgivning

Mandag til fredag kl. 9-12

på telefon 77 41 77 41.