Køb og salg på onlineauktioner: Her er dine rettigheder
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Køb og salg på onlineauktioner: Her er dine rettigheder

Når du handler på en onlineauktion – enten som køber eller sælger – er du generelt bedre stillet, end hvis du handler direkte med en anden privatperson.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 11. juli 2023
nærbillede af brun lædersofa

Imagecredit: Getty Images

På onlineauktioner kan du købe og sælge brugte møbler og andre værdigenstande. Vi har samlet et overblik over, hvad du har ret til, når du køber eller sælger på en onlineauktion. 

Når du køber 

Som køber på en onlineauktion har du groft sagt de samme rettigheder, som hvis du handler med en hvilken som helst virksomhed på nettet. Det kræver dog, at det er selve auktionshuset, der sælger varen, og at de ikke blot formidler salget. 

Står auktionshuset som sælger af varen har du samme rettigheder – herunder fortrydelsesret og reklamationsret – som du har andre steder. Du kan fx fortryde dit køb eller få pengene tilbage, hvis du opdager, at varen har fejl eller mangler.

Dermed er du altså en del bedre stillet, end hvis du for eksempel køber direkte af private på DBA eller Facebook Marketplace.

Når du sælger 

Hvis du sælger dine møbler, smykker eller andre ting på en onlineauktion, køber du en ydelse hos auktionshuset. Ydelsen består af, at auktionen vurderer dine ting, tager billeder af dem, eksponerer dem på deres platform og tager sig af salget. Herefter udbetaler de pengene til dig. 

Som betaling for ydelsen betaler du typisk et salær, som er en procentdel af den pris, auktionshuset får for varen, og et gebyr. 

Fordi du køber en ydelse og ikke en vare, er du ikke dækket af købeloven. Til gengæld er du beskyttet af en række regler i eksempelvis aftaleloven, hvis der skulle opstå problemer med auktionshuset. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får mine penge? 

Oplever du, at auktionshuset ikke overholder de aftaler, I har indgået, så start med at klage direkte til auktionshuset. Vi anbefaler, at du klager på skrift, fordi det er nemmest at dokumentere efterfølgende. 

Får du ikke dine penge som lovet, så sæt selv en frist for auktionshuset. Hvis de ikke imødekommer din klage, så kan du gå videre til Forbrugerklagenævnet. Nævnet behandler også klager over ydelser, men du skal være opmærksom på, at du ikke kan klage over ydelser, der har kostet under 1.110 kroner. Vi kan ikke sige, hvordan Forbrugerklagenævnet vil værdisætte den ydelse, du køber, når du sælger en vare på en onlineauktion 

Som sælger af en vare på et onlineauktionshus har du ikke mulighed for at trække dig fra aftalen, når din vare er solgt.  

Lauritz.com er gået konkurs

Har du solgt en vare på Lauritz.com? Auktionshuset er gået konkurs og betaler for tiden ikke penge til de kunder, der har solgt varer gennem platformen.  

Læs mere om dine rettigheder ved konkurs