Online shopping uden for EU: her er er dine rettigheder
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Online shopping uden for EU: Her er dine rettigheder

Billige varer er lette at finde i webbutikker i Kina, USA og andre lande uden for EU. Men se dig godt for, før du køber varer fra lande udenfor EU, for du kan risikere at stå uden nogle rettigheder, hvis der er fejl ved varen.

Foto: Annette Sønderby · 17. april 2023
kvinde shopper online uden for eu fra en cafe

Kigger du på varer på en webshop, skal du altid tjekke, hvem sælgeren er, før du køber noget på hjemmesiden.

Det er vigtigt at vide, hvem sælgeren er, da der kan være tale om svindel, men også fordi du er omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne, hvis du handler på webshop, der ligger i EU. Det er du ikke nødvendigvis, hvis du handler på en hjemmeside uden for EU.

Handler du i en webshop uden for EU, har du bl.a. ikke samme muligheder for at fortryde dit køb eller klage over fejl ved varen, som hvis webshoppen lå i EU. Desuden kan afgifter, told og moms på dit køb uden for EU gøre din vare virkelig dyr.

Den bedste måde at tjekke om webshoppen ligger i EU, er ved at finde sælgerens fysiske adresse på hjemmesiden fx nederst på forsiden, under ”om os”, ”kontakt” eller lign. Kan du ikke finde en fysisk adresse på sælgeren, kan webshoppen ligge uden for EU, og du bør derfor overveje, om du måske skal finde en anden sælger.

Afgifter, told og moms

Hvis du handler på en webshop i EU, skal sælgeren oplyse den fulde købesum inkl. moms og afgifter, ligesom du ikke skal betale told for at få varen sendt fra et andet EU-land til Danmark.

Det er ikke tilfældet, hvis webshoppen ligger uden for EU. Her risikerer du at skulle betale afgifter, told og moms oveni den købesum, du allerede har betalt.

Selv inden for EU og ved køb i UK kan der gælde særlige regler for afgifter mv. fx:

  • Handler du fra Ålandsøerne i Finland og De Kanariske Øer, skal du betale moms og punktafgift for dine varer.
  • Handler du i Storbritannien, Nordirland eller Kanaløerne gælder der særlige regler.

Afgifter og gebyrer gør varen dyrere

Køber du varer online i en butik uden for EU, skal du betale told, moms, punktafgifter og importgebyr oven i varens pris.

Told, moms og afgifter afhænger af, hvilken type vare du har købt og værdien af varen.

Fragtselskabet opkræver derudover ofte et importgebyr for at beregne told, moms og punktafgifter.

Fragtfirmaerne bestemmer som hovedregel selv, hvad de vil kræve i importgebyr, men gebyrerne ligger typisk på 125-250 kroner. Undersøg derfor, inden du bestiller:

  • Hvilket fragtfirma bliver brugt?
  • Hvad tager fragtfirmaet i importgebyr?

Nye momsregler 2021: Det betyder det for dig

Fra 1. juli 2021 ændredes momsreglerne, så det nu er dyrere at købe billige varer uden for EU.

Hidtil var der en bagatelgrænse på moms, hvis din vare kostede under 80 kr.

De nye momsregler betyder, at der nu skal betales moms af ALLE forsendelser fra butikker udenfor EU til forbrugere i EU – uanset pris.

Kan du fortryde dit køb?

Handler du online inden for EU, har du altid 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten gælder også, hvis du køber en vare af en butik, der retter sig mod det danske marked (hjemmesiden er på dansk, du kan betale i danske kroner, hjemmesiden ender på .dk), selv om den ligger uden for EU.

Køber du varer i en butik uden for EU, som ikke retter sig mod det danske marked, kan du kun fortryde købet, hvis det er aftalt med sælgeren.

Tjek handelsbetingelserne for at se, om du har ret til fortryde købet.

Kan du reklamere over din vare?

Handler du i en webshop, der ligger i EU, har du 2 års reklamationsret. Det har du også, hvis du handler i en webshop uden for EU, der retter sig mod det danske marked.

Shopper du derimod i en butik, der ikke ligger i EU og ikke retter sig mod det danske marked,  er du ikke omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne, og dine rettigheder afhænger derfor af, hvad du har aftalt med sælgeren..

Læs handelsbetingelserne grundigt hvordan du er stillet, hvis der er fejl og mangler ved varen, fx hvis varen går i stykker.

Fragten kan blive meget dyr, hvis du er nødt til at sende varen tilbage, fordi der er fejl på varen. Undersøg altid inden købet, om det er dig eller sælger, der betaler returfragten.

Kan du klage?

Handler du på nettet uden for EU, og går handlen galt, er det svært at klage.

Klag altid først til sælgeren og se, om I kan løse problemet, men afviser sælgere dit krav, kan det blive meget svært at gøre noget ved sagen.

Du bør derfor kun handle på webshops uden for EU, som du stoler på, eller også skal du være ok med, at dine penge kan være tabt, hvis der opstår fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for.

Dukker varen aldrig op?

Hvis din vare ikke dukker op, kan du få banken til at tilbageføre dine penge, hvis du har betalt med betalingskort.

Det er vigtigt, at du har reklameret til sælgeren, og at du undersøger med din bank, om der er nogle frister, som du skal overholde for at kunne få dine penge tilbagebetalt.

Kan du klage?

Handler du på nettet uden for EU, og går handlen galt, er det svært at klage.

Klag altid først til sælgeren og se, om I kan løse problemet.  

Handlede du på en butik uden for EU, som er på dansk og har en .dk-adresse, kan du i sidste ende klage over varen til Forbrugerklagenævnet.

Købte du varerne i en butik uden for EU, som var på dansk og havde en .com-adresse, eller som ikke var på dansk? Så kan du muligvis få hjælp til at gå videre med din klage hos econsumer.gov.

Kan du få hjælp, hvis varen har en garanti?

Hjemmesiden giver måske en garanti på din vare.

Bestiller du et produkt med garanti, så sørg for, at du kender:

  • Hvad dækker garantien, og hvor længe dækker den?
  • Hvor garantien geografisk er dækkende?
  • Hvor skal du henvende dig, hvis du skal bruge garantien?

Kontakt hjemmesiden og spørg, hvordan du kan få hjælp i Danmark, hvis varen går i stykker.

Dukker varen aldrig op?

Hvis din vare ikke dukker op, kan du få banken til at tilbageføre dine penge, hvis du har betalt med betalingskort.