Fortrydelsesret på nettet

Fortrydelsesret på nettet
17. december 2014
Af Martin Salamon /Foto: Thinkstock

Du har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, når du handler i danske netbutikker. Vær opmærksom på, at der kan gælde andre regler, når du netshopper i udlandet.

Du kan fortryde i 14 dage

Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en butik ret til at fortryde købet op til 14 dage efter, du har modtaget varen.

Dette gælder, når du handler i danske netbutikker eller netbutikker i et andet EU-land. Udenfor EU kan du ikke gå ud fra, at du har ret til at fortryde.

Butikken skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten

  • Butikken/virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, om du har 14 dages fortrydelsesret, inden aftalen indgås. Og det er ikke nok, at det kun står i de generelle salgsbetingelser.
  • Butikken/virksomheden skal også oplyse dig om fortrydelsesretten i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen, hvis du ikke allerede har fået disse oplysninger på et såkaldt varigt medium, fx et brev eller en mail.
  • Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten, har du ret til at fortryde købet i op til 1 år og 14 dage efter, at du har modtaget varen.
  • Hvis virksomheden inden for det første år gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde i op til 14 dage efter, du har modtaget beskeden.

Enkelte produkter kan du ikke fortryde på nettet

Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde.

  • Fortrydelsesretten gælder ikke for alle køb på nettet, fx har du ikke fortrydelsesret ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen.
  • Du har heller ikke fortrydelsesret ved varer, der skal fremstilles specielt til dig.
  • Og du kan ikke fortryde købet, hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og software.

Varens stand ved fortrydelse

Når du fortryder et køb, skal varen som udgangspunkt fremstå som ny ved tilbageleveringen, så netbutikken kan sælge varen videre til en anden kunde. Du må dog gerne pakke varen ud og prøve / undersøge den og vurdere dens egenskaber, ligesom du typisk ville have mulighed for at forholde dig til eksemplar af varen i en fysisk forretning.

Du må fx prøve et stykke tøj, men du må ikke tage det på til en fest. Du må pakke printeren ud og undersøge den, men du må ikke printe på den.

Hvis varen bærer præg af at have været brugt ud over det eller er blevet skadet, mister du ikke din fortrydelsesret af den grund, men du må forvente at skulle betale for den værdiforringelse af varen, som skyldes brug udover at have undersøgt og prøvet varen.

Er varen værdiløs, er du ikke berettiget til at få dine penge tilbage. Du må derfor overveje, om du vil benytte din fortrydelsesret i den situation. Det er i første omgang sælgeren, der vurderer varens eventuelle værdiforringelse.

Du skal kun betale for værdiforringelsen, hvis du klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten og betingelserne for fortrydelse på et såkaldt varigt medium.

Brug for mere hjælp?

Ring til vores rådgivning

Mandag til fredag kl. 9-12

på telefon 77 41 77 41.

Fortrydelsesret

Ved et almindeligt køb i en butik har du hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.

Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende), har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.

Lukket indhold: 
ikke sat