Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Cookies hjælper og overvåger

Reklamefirmaer overvåger din adfærd og indsamler personlige oplysninger via såkaldte cookies, så de kan sende dig målrettede reklamer.
En cookie er en lille tekstfil på din computer, tablet eller smartphone, der samler og gemmer oplysninger. Cookies bruges overalt på nettet og er bl.a. med til at gøre det lettere at navigere på forskellige hjemmesider.
Indehaveren af en hjemmeside kan f.eks. gemme din mailadresse i en cookie på din computer, så din mailadresse allerede står i adressefeltet, og du derfor kun behøver skrive dit password, når du skal tjekke mail.

Anonym surfing

En hurtig måde at undgå denne type sporing på, er at vælge at surfe anonymt, som er en funktion mange browsere har.
I browserens menu skal du finde funktionen:

Så surfer du anonymt, og browseren gemmer ikke cookies eller andre oplysninger om din surfing før næste gang, du starter browseren. Det er altså bedst til midlertidig privat surfing.

Se, hvordan du sletter cookies på din Android-telefon (siden er på engelsk)

Tredjepartscookies til målrettet reklame

Permanent sletning af de såkaldte tredjepartscookies, der bliver brugt af reklame- og markedsføringsvirksomheder til at sende dig målrettede reklamer ud fra din færden på nettet, kan også lade sig gøre.

Se en kort vejledning for de forskellige browsere her:

Apple Safari

Firefox

Google Chrome

Internet Explorer

Opera

Opdatér din browser

Sørg i øvrigt altid for, at din browser er opdateret til seneste version. Nogle browsere opdateres automatisk, andre skal du selv opdatere.

Guide: Bruger du den rigtige browser

 

Forbrugerrådet Tænk mener: Reklamefirmaer misbruger cookies

  • Cookies er uproblematiske, når de bruges til at forbedre funktionaliteten på en hjemmeside og gør det lettere for brugere at være på nettet. Men desværre bliver cookies også misbrugt af reklamefirmaer, der overvåger og registrerer vores adfærd på tværs af hjemmesider. Det sker uden, vi ved det, og uden vi har bedt om det.
  • Det er vigtigt, at forbrugeren selv kan vælge målrettede reklamer til, og ikke, som det er i øjeblikket, selv skal vælge dem fra. Som det er nu, er det op til den enkelte bruger at sikre sit privatliv på nettet. Det er uhyre svært at gennemskue, hvor ens private oplysninger havner, og derfor bør privatlivsbeskyttelse være standard på nettet.
  • Den såkaldte "cookie-lov", som betyder, at virksomheder i dag skal oplyse om deres brug af cookies, virker ikke efter hensigten. Tanken bag er fornuftig, men beskyttelsen udvandes, når det ikke er valgfrit for forbrugeren, om man ønsker, at hjemmesiden sætter en cookie. Desuden er det uheldigt, at alle hjemmesider skal give oplysninger om cookies, for det fører til, at vi ender med ikke at læse oplysningerne på nogen af siderne.

- Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk

Mit digitale liv

blogs

Blog

11 Personlige holdninger til digital overvågning
test

test

10 Test af alt fra apps til antivirus
gode råd

Gode råd

97 Tips til et privatliv på nettet