Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mad til festen: Det skal du huske

Bryllup, konfirmation og den runde fødselsdag skal måske fejres med mad udefra. Men hvad skal du gøre, hvis maden ikke lever op til forventningen? Få svaret her.
Af Mette Andrea Boesgaard
27. Januar 2016
Mad til festen: Det skal du huske
Foto: Thinkstock

Undersøg markedet og brug andres erfaringer

Maden spiller en stor rolle for mange, når de holder fest. Og hvis du vælger at få et cateringfirma til at levere maden, skal du undersøge markedet godt før du beslutter dig.

Cateringfirmaet skal du føle dig tryg ved. Spørg efter gode erfaringer hos venner og bekendte, eller kig efter anmeldelser og anbefalinger online, så du får en fornemmelse for, hvad der virker godt og troværdig.

Prøvesmag altid maden

Mad udefra koster ofte en god sjat penge, og det kan derfor være rart at vide på forhånd, hvad du får serveret.

Prøvesmag maden, inden du bestiller - så sikrer du, at du og cateringfirmaet er enige om, hvordan maden fremstår og smager.

Lav en aftale på skrift

En skriftlig aftale giver både dig og leverandøren faste rammer for, hvad I har aftalt, så sørg altid for at få jeres aftale på skrift. Dukker maden ikke op, eller er den ikke som forventet, har du en konkret aftale at henvise til.

Husk, at aftalen er bindende, med mindre andet er aftalt. Lav derfor ikke flere aftaler med forskellige cateringfirmaer for at helgardere dig

Sådan klager du

Er maden ikke som aftalt? Kommer den flere timer for sent, er der for lidt mad, eller er maden ikke i den kvalitet, I havde aftalt? Så husk at dokumentere det. Tag billeder og henvend dig hurtigst muligt til firmaet for at klage og forlange nedslag i prisen.

Dukker maden slet ikke op, kan du bestille tilsvarende mad fra et andet firma og i mange tilfælde få dækket prisforskellen, hvis det bliver dyrere. Du har pligt til at vælge et alternativ, der gør tabet så lille som muligt. Du kan få pengene retur, hvis du har forudbetalt maden eller lagt et depositum, og maden udebliver.

Klager skal du altid først tage med cateringfirmaet, så I sammen kan finde en løsning, hvis maden ikke lever op til dine forventninger.

Kan du ikke finde en løsning med leverandøren, kan du klage til Horesta, som er ankenævnet for hotel, restauration og turisme.

Se mere på Horestas hjemmeside