Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Medlemsklubber: Sådan bliver dine data brugt

Medlemskab hos dit supermarked lokker med fordele og tilbud. Butikkerne samler omvendt personlig data om dig. Men er det godt, at supermarkedet kender dig?
Af Astrid Lund Olstrup
12. April 2018
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Medlemsfordele: Du betaler med dine personlige oplysninger

Supermarkeder og andre butikskæder vil gerne have dig som medlem af deres medlemsklubber. Det koster for det meste ikke penge, men du betaler alligevel.

Medlemsklubber samler i stor stil forskellige data om dig. Det kan være dine købsoplysninger, som hvor eller hvornår du handler, eller hvilket kaffemærke du foretrækker. Jo mere butikkerne ved om dig, jo bedre kan de målrette tilbud til dig. Det er guld værd for butikkerne.

Tilbud baseret på din indkøbshistorik kan omvendt også betyde, at du går glip af andre tilbud. For hvis butikken kan se, at du køber varen alligevel, er der ingen grund til at give dig rabat. Du kan også risikere, at dine data blive delt med andre virksomheder.

Forbrugerrådet Tænk har undersøgt 5 store medlemsklubber i Danmark:

  • Coop
  • Club Matas
  • H&M Club
  • MENY
  • Føtex Øko+

5 medlemsklubber: Sådan bruger de dine oplysninger

Hvad ved medlemsklubberne om dig, hvordan bruger de din data, og skal du have dit betalingskort eller en app tilknyttet, for at benytte dig af medlemsfordelene?