Jonas fik hacket sin Facebook-konto | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Jonas fik hacket sin Facebook-konto

Der var ingen hjælp at hente hos techgiganten selv, da Jonas Rendbo fik hacket sin Facebook-konto. Det holder ikke, mener chefjurist Anette Højrup.

Foto: Morten Andersen · 18. oktober 2021
Jonas fik hacket sin facebook konto

Da Jonas Rendbo kom hjem fra en ferie i august 2021 og ville tjekke Facebook, fik han besked om, at han var logget ud af sin Facebook-konto, og han kunne ikke logge ind igen med sin kode.

Hos Facebook selv var der ingen hjælp at hente.

“Det var, som om jeg ikke eksisterede i Facebook-systemet. Mit login virkede ikke, og min e-mailadresse og telefon var heller ikke registreret på Facebook. Og jeg kunne ikke få Facebook i tale,” siger Jonas Rendbo, der er 47 år og bor i København.

Han har haft sin Facebook-konto i mere end ti år og bruger sit netværk på 5.000 venner i hele verden både til personlig brug og i sit arbejde som musiker og pladeproducent. Nu var det lige pludselig væk.

“Man er rimelig ikkeeksisterende, når man ikke er på Facebook. Da min konto blev hacket, blev der lukket ned for at kommunikere med alle dem, jeg har at gøre med til daglig. Det gjorde mig ret handicappet,” siger Jonas Rendbo.

Spærrede alle kort

Jonas Rendbo kunne hverken tilgå sin Facebook-profil eller lukke ned for den – og i mellemtiden havde hackerne adgang til al den information, der lå på profilen.

Han skyndte sig at spærre det kreditkort, som var knyttet til hans Facebook-konto, og tilmelde sig kreditvarsel på borger.dk, så hackerne ikke kunne købe ind eller optage lån i hans navn.

Jonas Rendbo kunne imidlertid hverken finde en e-mail eller et telefonnummer, som han kunne kontakte Facebook på. Efter at have anmeldt det til politiet talte han med Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Offerrådgivningens hotline og politiets cybercrimeafdeling.

“Det mest frustrerende var, at de her enheder ikke har nogen som helst chance for at hjælpe mig. Datatilsynet fortalte mig blandt andet, at de skulle give sagen videre til Irland, hvor Facebook har hovedsæde, og så kan der gå op til et år. Mine chancer for, at der kom noget ud af det, var også små,” siger Jonas Rendbo.

Til sidst fik han en e-mailadresse til Facebook af Datatilsynet. Men da han skrev til Facebook for at få genoprettet eller lukket sin konto, fik han et automatiseret svar på tysk med et link til en side, hvor han skulle identificere sig selv. Da han prøvede på det, sendte Facebook en verifikationskode til en delvist skjult e-mailadresse, der ikke var hans.

PayPal trak 4.700 kroner

Han oprettede en ny Facebook-konto med en anden e-mailadresse og nyt kodeord samt ændrede sit kodeord på alle de sider, hvor han havde brugt sin Facebook-konto til at logge ind. Det endte dog ikke her.

“Hackerne prøvede også at hacke sig ind på min nye Facebook-konto. På et tidspunkt fik jeg også en sms, der sagde, at det var fra Facebook, men fra et dansk nummer. Da jeg prøvede at ringe til det, vidste personen i den anden ende ikke, hvad jeg snakkede om. Hackerne havde brugt hans nummer,” siger Jonas Rendbo.

Han købte den store sikkerhedspakke fra Norton Security og fik en datasikkerhedsekspert til at skanne sin computer. Eksperten fandt hverken virus eller malware på computeren.

Men i september blev der så trukket 4.700 kroner til at betale annoncer på Facebook på hans PayPal-konto, som var tilkoblet den gamle Facebook-konto. Han havde ellers slettet sit gamle kreditkort fra PayPal og registreret sit nye kreditkort på kontoen. Da Jonas Rendbo ringede til PayPal, fik han pengene tilbage.

Sådan sikrer du din Facebook-konto bedst muligt

1. Hav et stærkt password. Passwords skal være svære at gætte.

2. Brug tofaktorgodkendelse. Facebook, Google og mange andre tjenester har denne godkendelse, der sender en engangskode til din mail eller telefon, hver gang du skal logge på, eller når du logger på fra en ny enhed.

3. Etabler login alerts. Du kan på Facebook aktivere ‘login alerts’, så du modtager en e-mail eller en anden notifikation, hver gang nogen prøver at få adgang til din konto fra en ny eller ukendt enhed eller browser.

Facebook skal have en bedre kundeservice

Anette Høyrup, der er chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk, mener, at sagen er et godt eksempel på, hvor sårbar man er, når ens Facebook-konto bliver hacket. Mange har nemlig som Jonas Rendbo hele deres netværk og konti knyttet til Facebook.

“Det svarer til, at man taber nøglerne til sit hus og ikke kan ringe til en låsesmed. Det kan man ikke være tryg ved,” siger Anette Høyrup.

Hvis man har fået sin Facebook-konto hacket og har brugt den til at logge ind på Spotify, Instagram og andre services, kan man også blive udelukket derfra.

“Det holder ikke, at Facebook har så ringe en til en-service til at få hjælp og klage, når de har den struktur, de har. Jeg forstår godt, at Facebook foretrækker et onlinehjælpesystem, men det kræver jo, at det virker og ikke blot sender automatiserede e-mailsvar på tysk. I de her tilfælde har man brug for at tale med en person,” siger Anette Høyrup.

I regeringens nye udspil om techgiganter er der imidlertid ikke tiltag, der pålægger virksomheder som Facebook at sørge for en bedre hjælp til brugerne. Indtil der kommer sådanne tiltag, opfordrer hun forbrugerne til at passe på med at bruge Facebook som login til andre tjenester, da det kan gøre skaden endnu større, hvis de får problemer med deres Facebook-konto.

Facebook: Onlineservice når flere

Facebook mener dog ikke, at der er brug for en bedre en til en-service.

“For bedre at kunne give hurtig hjælp til så mange som muligt har vi valgt at tilbyde et grundigt supportsystem online via vores Help Center,” angiver Facebook Norden.

Facebook Norden oplyser, at hvis man har mistet adgangen til en konto, fordi nogen har fået uautoriseret adgang til den, kan man forsøge at få den genoprettet på adressen facebook.com/hacked.

Brugerne kan også finde tips på Facebook til, hvordan de kan beskytte deres konto, så de ikke kommer i denne situation i første omgang.

Jonas Rendbo har desuden – på Facebooks opfordring – atter henvendt sig til Facebook, og de er nu i gang med at se, om de kan genoprette hans konto, eller om de skal lukke den helt.