Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Apps: Sådan bliver din data sendt videre

Private data om dig sendes rundt i verden via din smartphone. Det viste en undersøgelse, det Norske Forbrukerrådet har lavet. Se, hvor dine data havner.
Af David Bergeon
10. Oktober 2017
Her bliver data fra dine apps sendt hen
Foto: Forbrukerrådet

Dine data kan blive sendt til tredjepart i USA

Private oplysninger fra din telefon, som din alder, dit køn og dine interesser, kan blive sendt til servere forskellige steder i USA og Europa. Det viser en undersøgelse, som det norske Forbrukerrådet har foretaget  2016. Resultatet er stadig relevant, fordi dine apps stadig kan bruges til at indsamle og videresende data om dig.

Forbrukerrådet installerede 21 apps på nye telefoner og fulgte datastrømmen rundt i verden. I flere tilfælde blev private data fra telefonen sendt til en tredjepart, det vil sige til andre end det firma, der står bag app’en.

Tredjepart kan for eksempel være et firma, der tjener penge på at lave reklamer og annoncer, som er målrettet dig.

Apps, lavet af amerikanske ejere som Facebook, Google eller Amazon, sender data til USA, hvilket kan virke naturligt. Men også apps, der ikke er amerikansk ejede, sender data til USA.

Din aktivitet og personlige oplysninger registreres

Oplysningerne der bliver sendt fra din telefon er blandt andet din aktivitet på telefonen; hvilke sider du besøger, i hvor lang tid du besøger dem, og om du ser på videoer eller billeder og så videre.

Mere private oplysninger om dig bliver også sendt videre. Det kan være dit køn, din alder, gps-positionen på dit hjem og dit arbejde.

Guide: Sådan beskytter du dit privatliv på din smartphone

Din brugerprofil kan laves på tværs af apps

De enkelte informationer, du giver til apps, behøver ikke være et problem i sig selv. Men den norske undersøgelse viste, at det er teknisk muligt for tredjeparts annoncefirmaer at lave en profil af dig på tværs af apps, på tværs af platforme og over lang tid.

Reklamefirmaer kan få et meget retvisende billede af, hvilken type person du er, så de ved, hvordan de kan sende dig målrettet reklame.

De personlige informationer, som en app samler om dig, kan kædes sammen med de oplysninger, du giver på andre apps.

Uanset om du er eller ikke er logget ind på Gmail eller Facebook på både din telefon, tablet og computer, er det også muligt for annoncefirmaerne at identificere din IP-adresse og følge din aktivtet på tværs af platformene. Det sker via cookies, som ikke afhænger af, om du er logget ind eller ej.

Annoncefirmaer kan eksempelvis stykke en profil af dig ud fra dine informationer på Facebook, Endomondo og Happn.

Har du lavet en Facebook-profil som 13-årig, kan annoncefirmaet i princippet følge din færden siden dengang.

Den norske undersøgelse kan ikke påvise, at det rent faktisk sker. Men den kan sige, at det er muligt at lave disse brugerprofiler. Det store og bekymrende problem i følge undersøgelsen er dog, at du reelt ikke kan vide, om der opbygges brugerprofiler af dig eller ej.

Disse apps er blevet undersøgt

Det norske Forbrukerrådet har undersøgt 21 apps, der er populære på det norske marked. Mange af disse apps er også flittigt brugt i Danmark:

  • 9 sociale mediers apps: Herunder Facebook, Instagram og Snapchat
  • 2 dating apps: Happn og Tinder
  • 6 norske apps: Herunder WordFeud Free og YR
  • 5 fitness-apps: Herunder Endomondo, Lifesum og MyFitnessPal

Forbrugerrådet Tænk har også testet de løbe-apps, der er populære i Danmark, og kom også frem til, at ikke alle apps beskytter dit privatliv lige godt.

Se Forbrugerrådet Tænks test af løbe-apps

Sådan undersøgte Forbrukerrådet de 21 apps

De 21 apps installerede det norske Forbrukerrådet på nye telefoner og brugte dem én gang. Herefter fulgte de datastrømmen i 48 timer. Forbrukerrådet har lavet en rapport, hvor du kan se resultaterne for de enkelte apps og læse mere om, hvordan de fulgte dataen.

Her kan du læse Forbrukerrådets rapport på engelsk