Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på internettet.

Foto: Getty Images · 3. maj 2023
Online shopping foran computeren.

Webshops gør det let at købe varer hjemme fra sofaen.

Men er netbutikken sikker og pålidelig, eller risikerer du at miste dine penge uden at få din vare? Det kan være svært at gennemskue, hvis du ikke ser dig godt for.

Undgå at blive snydt med disse råd.

Er webshoppen svindel eller ej?

Fup og svindel er let på nettet – enhver kan oprette en webshop og lokke penge ud af dig. Svindlerne bliver bedre og bedre til at snyde. Tjek derfor altid, om webshoppen ser troværdig ud, før du køber:

  • Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.

  • Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve” priser som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.

  • Hvor længe har hjemmesiden eksisteret? Hvis webadressen ender på .dk, kan du slå virksomheden op på hostmaster.dk.

    Skriv webadressen på butikken i søgefeltet "Er dit ønskede .dk-domænenavn ledigt?". Er webadressen korrekt, vil der stå "Domænenavnet er optaget". Under "Se detaljer" får du information om, hvor i Danmark virksomheden er registreret, og hvornår websiden er oprettet. En nyoprettet hjemmeside behøver ikke være en svindelside, men det kan give dig en fornemmelse af webshoppens troværdighed. Reklamerer webshoppen eksempelvis med 100.000 tilfredse kunder, selv om den kun har været oprettet i to uger, kan det tyde på fusk.

    Ender webadressen på noget andet end .dk, kan du bruge whois.com til at slå hjemmesiden op.

Hvem står bag webshoppen?

Webshoppen skal altid tydeligt fortælle dig, hvem du handler med. Tjek derfor altid:

  • Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Hjemmesiden skal oplyse virksomhedens navn, en e-mail, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse. Kan du ikke finde disse oplysninger, bør du overveje ikke at handle på siden.

  • Har webshoppen et CVR-nummer? En dansk virksomhed har et 8-cifret CVR-nummer, når den er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister. CVR-nummeret fortæller dig, at virksomheden hører hjemme i Danmark. CVR-nummeret skal stå på hjemmesiden. Du kan slå CVR-nummeret op på cvr.dk.

  • Er siden e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning. Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.

  • Hvem sælger varen på webshoppen? Webshops som Amazon, Wish, Lightinthebox, AliExpress er i virkeligheden online markedspladser, hvor du køber varen af en ekstern sælger. Også på webshops som Zalando, Asos, Elgiganten og Miinto kan du risikere at handle med eksterne partnere. Typisk kan du kun se, hvem du handler med i beskrivelsen ved den enkelte vare, hvor der for eksempel kan stå: "Denne vare sælges af xxx firma". Vær opmærksom på, hvem du handler med – det kan blive dyrt, besværligt eller gå ud over dine rettigheder, hvis partneren er en anden, end den du tror, eller hvis partnervirksomheden ligger uden for EU.

Lever varer og webshop op til forventningerne?

Køber du varer på nettet, har du kun webshoppens oplysninger til at vurdere, om produktet er et godt køb. Du kan heller ikke vurdere, om webshoppens service lever op til dine forventninger:

  • Tjek virksomheden på brugeranmeldelsessider og sociale medier. Hvad har andre gjort sig af erfaringer med virksomheden? Anmeldelserne kan give dig en ide om, hvad andre synes om virksomheden – selv om du skal være kritisk over for, om anmeldelserne giver det fulde billede.

    Anmeldelserne kan du nogle gange se direkte på webshoppen, men her kan virksomheden selv vælge, hvilke anmeldelser de vil vise. Derfor er de ikke nødvendigvis retvisende. Det er vigtigt, at du selv går ind på brugeranmeldelsessider som Trustpilot og læser anmeldelserne der.

Læs betingelserne for køb

Læs altid webshoppens betingelser igennem, inden du trykker køb.

  • Hvor bliver varen sendt fra? Ligger virksomheden ikke i EU, er du ikke altid sikret de rettigheder, du normalt har, når du handler i en dansk forretning eller webshop i EU.

  • Hvordan er du stillet, hvis du vil fortryde købet eller reklamere over varen? Reglerne for returret, fortrydelsesret og hvem, der betaler for at varen sendes tilbage, skal fremgå af butikkens betingelser. Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder. Er varen undtagelsesvist ikke omfattet af fortrydelsesretten, skal butikken oplyse dig om det. Har du købt varen i en webshop, der ikke ligger i Danmark eller EU, har du ikke altid dine normale forbrugerrettigheder.
  • Billige varer eller gratis prøvepakker kan være en fælde. Nogle gange siger du ja til at betale til et månedligt abonnement, selvom du tror, du kun har købt en vare eller takket ja til en prøvepakke. Læs betingelserne grundigt før du køber eller skriver dig op til noget, så du undgår at blive snydt.

Hvem leverer varen?

Handler du på nettet, skal et fragtfirma sørge for at levere pakken til dig. Men det er ikke lige meget, hvilket fragtfirma der leverer din pakke.

Fragtfirmaer har nemlig vidt forskellige vilkår for levering. Tjek vilkårene, så du sikrer, at din pakke er godt beskyttet.

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller Mobile Pay? Du kan betale på mange måder online – men det er ikke alle betalingsformer, som stiller dig lige godt, hvis handlen går galt.

  • Brug betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig, når du har betalt med Dankort, Visa/dankort eller Mastercard.

  • Beder butikken om, at du bekræfter dit køb med MitID? Så er det for at sikre dit betalingskort mod svindel.

  • Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav. Banken kan ikke hjælpe dig, hvis du har betalt med kontooverførsel eller per efterkrav, og du bliver snydt.

  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.

  • Oplys kun dit kortnummer, når du er ved kassen og i gang med at betale. Du skal aldrig oplyse dit kortnummer på andre tidspunkter – heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig.

  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Efter købet: Få styr på dine rettigheder, hvis det går galt

Når varen ankommer, skal du tjekke, at dit køb er som lovet - og at butikken kun har hævet det beløb, I har aftalt.

Er varen gået i stykker, eller lever dit køb ikke op til dine forventninger? Har du købt en kopivare, selv om du troede, du fik en original vare? Har virksomheden trukket det forkerte beløb eller lokket dig ind i et abonnement?

Fupbutikker: Få advarsler, før du handler online

Fupbutikker skyder jævnligt op online.

Vil du undgå fupbutikker online, står vi bag appen Mit Digitale Selvforsvar. Appen giver dig advarsler om aktuelle fupbutikker.

E-mærkets online værktøj SIKKER SHOPPING hjælper dig også til at undgå fupbutikker. Installér programmet i browseren Google Chrome, og brug browseren, når du søger efter produkter online. Så bliver onlinebutikker, som e-mærket mistænker for at være fupbutikker, markeret med et rødt advarselsikon i alle dine søgeresultater.

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag? Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu.

Start rådgivningen nu