Her er dine rettigheder, hvis du skal ud at flyve
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Her er dine rettigheder, hvis du skal ud at flyve

Få overblik over dine rettigheder som flypassager, og få gode råd til, hvordan du kan undgå at stå med håret i postkassen, hvis dit fly fx bliver aflyst.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 15. marts 2024
Kvinde i lufthaven med boardringpas på vej ud at flyve

Strejker, mangel på personale og for ikke så længe siden også en coronavirus, der satte hele verdens luftfart i stå fra den ene dag til den anden. Som flypassager gælder det om at kende til dine rettigheder.

Og her er den gode nyhed, at flypassagerernes rettigheder gælder uanset hvad. Det siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa, der vejleder forbrugere om rettigheder i forbindelse med bl.a. flyrejser, og som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”Coronakrisen har lært os, at der kan være forskel på, hvad vi får at vide af flyselskabet, hvad vi har af rettigheder, og hvad vores rettigheder rent faktisk er. Så selv om coronakrisen satte meget på spidsen, og verden var i kaos, så kan flyselskaberne ikke bare ændre på reglerne, fordi de mener, at der er tale om en helt særlig situation,” siger han.

Under coronakrisen forsøgte flyselskaber at sende passagerer med senere afgange eller tilbagebetale i vouchere i stedet for penge. Men det fik de ikke held med, for som flypassagerer i EU har du grundlæggende rettigheder, hvis dit fly forsinkes eller aflyses.

Få et overblik rettighederne her.

Det bør du gøre i forbindelse med købet af flybilletten

Køb altid flybilletten direkte hos flyselskabet

Brug gerne rejseportalerne eller rejseformidlerne som inspiration, men gå direkte til flyselskabernes egne hjemmesider, når du skal købe flybilletten. Dermed undgår du nemlig et ekstra led, hvis der opstår problemer, og du har behov for at klage.

”Vi oplever, at forbrugere kan have svært ved at få deres penge retur hos formidlere og mellemhandlere af flybilletter,” siger Vibeke Myrtue Jensen, seniorrådgiver inden for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk.

Køb den samlede rejse et sted

Hvis du har en eller flere mellemlandinger, så gå efter at købe hele rejsen hos det samme flyselskab. Hvis du har købt en samlet rejse, så er forhandleren ansvarlig, hvis du ikke når dit næste fly.

”Det kan være sværere at få redet trådene ud, hvis flere flyselskaber er involveret. Det giver en mere mudret oplevelse for forbrugeren,” siger Lars Arent fra Forbruger Europa.

Tjek billetten og betingelserne grundigt

Inden købet bør du tjekke, om der kan være skjulte gebyrer. Sørg for at læse rejsereglerne og betingelserne igennem, og tjek til sidst ordrebekræftelsen. Er alle navne, datoer, tidspunkter, destinationer og oplysninger om bagage og andre tilvalg korrekte? Din flybillet skal kunne købes for det beløb, som den var markedsført med, da du så billetten.

”Hvis du senere finder ud af, at der er fejl i bestillingen, så kan flyselskabet eller forhandleren tage sig dyrt betalt for at ændre det,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Dokumentér alt

Sørg for at gemme kvitteringer og al anden dokumentation på skrift. Får du brug for at kontakte flyselskabet eller forhandleren, så gør det også altid på skrift, så du senere hen kan dokumentere, hvad der er foregået.

Forsikring eller ej?

Det kan være fristende for dig at købe en afbestillingsforsikring, så du føler dig på den sikre side, men start med at finde ud af, om det overhovedet kan betale sig for dig. Hvad kan dit samlede tab fx maksimalt blive? Undersøg også, om du er dækket i forvejen.

”Afbestillings- og rejseforsikringer kan jo komme i mange forklædninger. De kan være en del af indboforsikringen, de kan være en del af dit kreditkort, de kan være en del af den type rejse, du har købt, og der er i hvert fald ingen grund til at forsikre dig dobbelt eller tredobbelt,” siger Lars Arent.

Det skal du gøre, hvis du ikke kan komme afsted, eller flyet er forsinket

Flyet går måske ikke på vingerne

Hvis der er en truende strejke skal du altid forholde dig, som om at flyet afgår, selvom du kan være i tvivl. Derfor skal du vente med at finde alternative rejsemuligheder og i stedet møde op i lufthavnen til den aftalte tid, medmindre at du har modtaget en skriftlig besked om ikke at møde op.

”Det er fuldt forståeligt at være bekymret for en flyaflysning, når du skal ud at rejse, men usikkerheden i sig selv er ikke nok til, at du som forbruger kan springe fra aftalen. Problemet skal aktualisere sig,” siger Lars Arent.

Du vil selv aflyse – hvad gør du?

Hvis du af en eller anden grund gerne vil aflyse din flyrejse, har du ikke ret til at få pengene tilbage. Der er nemlig ingen lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter, men du kan kontakte flyselskabet eller rejseportalen for at høre, om det er muligt at ombooke rejsen eller få dine penge retur. Nogle af de skatter og afgifter, som opkræves ved købet af flybilletten, får du dog tilbage, hvis du ikke bruger den.

Afvist at komme ombord på grund af egen fejl - hvad gør du så?

Hvis du ikke kan få lov til at komme ombord på flyet, fx fordi du ikke er vaccineret eller på anden vis ikke overholder indrejsereglerne på rejsedestinationen, risikerer du, at pengene er tabt. Du kan kontakte flyselskabet og høre, om det er muligt at ombooke din rejse, men det er ikke noget, du har krav på. Og det er i øvrigt dit eget ansvar at holde dig informeret om alle rejsereglerne, forklarer Lars Arent.

”Det gælder ift. coronavirus og forholdene generelt i en helt almindelig verden. Det er dit eget ansvar, og giver det udfordringer, så er det i udgangspunktet din egen omkostning, dit eget tab,” siger han

Flyet er forsinket – det har du krav på

Er dit fly forsinket, har du krav på at få rimelige måltider, der står i forhold til ventetiden. Du har også krav på et hotelophold, hvis forsinkelsen betyder, at du må overnatte. Er flyet over tre timer forsinket, kan du have krav på kompensation. Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.

Hvis flyselskabet ikke kan eller vil tilbyde dig en alternativ afgang, har du krav på at få dækket dine udgifter til en anden flyafgang.

Du har ret til forplejning, hvis din afrejse er forsinket i:

  • to timer eller mere, og du skal flyve op til 1.500 kilometer.
  • tre timer eller mere, og du skal flyve over 1.500 kilometer inden for EU eller mellem 1.500 og 3.500 kilometer uden for EU.
  • fire timer eller mere, og du skal flyve over 3.500 kilometer uden for EU.

Flyselskabet skal sørge for mad og drikke. Du kan selv lægge ud for og få refunderet nødvendige og rimelige udgifter af flyselskabet, hvis flyselskabet ikke tilbyder forplejning. Husk derfor at gemme kvitteringerne.

Betyder forsinkelsen, at du først kan flyve videre dagen efter? Så skal flyselskabet sørge for indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, hvis det ikke giver yderligere forsinkelse.

Flyet aflyses – hvad gør du?

Hvis flyselskabet aflyser din rejse har du ret til omlægning af rejsen til næste ledige afgang, omlægning af rejsen til en senere dato eller pengene retur. Når du først har valgt en af mulighederne, så er den gældende og kan ikke laves om igen.

Hvis aflysningen sker mere end 14 dage før afrejse eller pga. usædvanlige omstændigheder er du ikke berettiget til kompensation for aflysningen.

Voucher eller ej?

Du er ikke tvunget til at tage imod et tilgodebevis fra flyselskabet, hvis dit fly bliver aflyst. Du har krav på at få pengene retur, hvis du ønsker det. Tager du alligevel imod tilgodebeviset – eller voucheren, som den også kaldes – så vær opmærksom på, at den skal være gyldig i 12 måneder. Flyselskabet skal automatisk skal refundere beløbet, hvis du ikke gør brug af voucheren. Du har også ret til at give voucheren videre til andre personer, uden at det koster ekstra.

Vil du klage over flyselskabet?

Klag til det sted, hvor du har købt flybilletten, fx hos flyselskabet. Hvis du har købt flybilletten via en rejseportal, er det stadig flyselskabet, du skal klage til. Klag skriftligt, fx i en e-mail, og gem al dokumentation.

Du er ikke forpligtet til at tage imod det tilbud, som flyselskabet tilbyder dig. Det gælder også i forbindelse med klager til flyselskabet. Kan du og flyselskabet ikke blive enige, kan du klage over flyrejsen til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet. Vil flyselskabet ikke tilbagebetale din flybillet, kan du klage på Trafikstyrelsens hjemmeside, Flypassager.dk.