Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Tilbud: Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?

Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på, hvornår du har ret til at få en vare på tilbud.
Af Christina Vejsgaard
20. Februar 2019
Hvornår er tilbudsprisen lovlig?
Foto: Getty Images

Tilbud skal være en god handel for dig

Kampagnepriser, tilbud og store besparelser frister. Derfor må butikker ikke lokke med nedsatte priser, medmindre du rent faktisk sparer penge.

Hvornår er et tilbud lovligt? Læs med og få svaret her.

Prisudvikling: Følg prisen og se, hvad varen har kostet

Normalprisen: Hvad kostede varen før tilbuddet?

Tilbud er typisk, at varen er sat ned i forhold til normalprisen – altså den pris, som varen normalt koster. Varen skal have prisen i en længere periode, før prisen kan betegnes som varens normalpris.

Smartphones, fladskærme, tøj og langt de fleste andre varer skal have samme pris i mindst 6 uger forud for annonceringen, før butikker må betegne det som varens normalpris.

Dagligvarer som for eksempel mad og køkkenruller og sæsonvarer som julepynt og fastelavnskostumer skal have samme pris i mindst 4 uger forud for annonceringen, før butikker må betegne det som varens normalpris.

Tilbud: Så længe må det gælde

Tilbud må kun gælde i en kort periode. Ellers må butikkerne ikke markedsføre det som et tilbud mere.

Tilbud må normalt kun vare i 2 uger. Inden for dagligvarer må et tilbud normalt gælde i 1 uge.

Forkert pris i butik: Hvilken gælder?

Varer på tilbud i butikker skal du som udgangspunkt have til den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Det gælder også, selv om butiksmedarbejderen scanner varen ind til en anden pris, eller hvis du får at vide, at tilbuddet ikke gælder mere.

Butikken er ansvarlig for at holde priserne på tilbudsvarer opdaterede.

Forhandleren kan nægte at sælge dig varen, hvis prisen er åbenlyst urealistisk lav. Det vil sige, at du er klar over, at der er tale om en prisfejl.

 Butikken skal bevise, at du vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.

Tilbud på nettet: Her er dine rettigheder

Varer på tilbud i en webshop skal du have til den pris, som hjemmesiden oplyser.

Webshoppen er bundet til at levere varen til prisen, som står på hjemmesiden, medmindre der er åbenlyst tale om en fejl.

Netbutikker kan hævde, at du er klar over, at der er tale om en prisfejl. Det vil sige, at du handler i ond tro.

Webshoppen skal selv bevise, at du vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.

Få hjælp, hvis du føler dig snydt.

Reglerne for markedsføring af priser har undtagelser. Hvis du føler dig snydt, kan der være problemer med markedsføringen af tilbuddet. Hos Forbrugerrådet Tænk kan du få hjælp, hvis du føler dig snydt.

Medlemmer af Forbrugerrådet Tænk får rådgivning hurtigere, fordi de kommer foran i telefonkøen. Du kan også få rådgivning over e-mail og hjælp til at formulere en skriftlig klage.

Kontakt vores rådgivning, hvis du har mistanke om, at du er blevet snydt

Falske tilbud kan du anmelde til Forbrugerombudsmanden, som kan udtale kritik af en virksomhed eller anmelde den til politiet, hvis reglerne er overtrådt.

Klag til Forbrugerombudsmanden over vildledende priser

Tjek din bon

Prisen på din vare skal fremgå af din kvittering.

Varen bliver ikke altid registreret rigtigt, når du køber en tilbudsvare. Tjek derfor altid, om du har betalt den rigtige pris for varen.

Gem dine boner som bevis