Spam: Sådan undgår du uvelkomne reklamer | Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Spam: Sådan undgår du uvelkomne reklamer

E-mails og sms’er med reklamer kan være spam, hvis du ikke selv har bedt om dem. Hvad gør du, når du modtager uønskede reklamer? Få hjælp til at håndtere spam.
Af Nathalia Hammer Munch
11. December 2018
Spam: Sådan undgår du uønskede e-mails
Foto: Getty Images

Hvad er spam?

Spam er reklamebeskeder, du ikke selv har bedt om. Du kan både få spam via e-mail, sms på din smartphone eller anden elektronisk post.

Reklamebeskeder, som du uden at vide det har sagt ja til at modtage, er ikke spam, men kan stadig være uønskede af dig.

Hvordan framelder du uvelkomne reklamebeskeder, og hvem skal du klage til over spam? Få hjælp her.

Fupmails: Sådan gennemskuer du dem

E-mails med reklamer er lovlig markedsføring

Nyhedsbreve og e-mails med reklamer er lovlig markedsføring, så længe du selv har sagt ja og givet dit samtykke til at modtage dem.

Takker du ja til nyhedsbreve og reklamemails, skal det være klart og tydeligt for dig, hvad du siger ja til.

  • Du skal selv afkrydse et felt, hvor du siger ja tak til at modtage e-mails eller sms’er – feltet må ikke være afkrydset på forhånd af virksomheden.
  • Du skal vide, hvordan virksomheden kontakter dig – henvender de sig på e-mail, sms eller ved at ringe til dig?
  • Du skal vide, om virksomheden deler dit samtykke med andre virksomheder.
  • Du skal vide, hvilke grupper af varer eller tjenesteydelser, du vil modtage markedsføring om.

Dit samtykke kan du altid kræve dokumentation for. Du har også ret til at vide, hvordan du har givet dit samtykke.

Har du sagt ja til reklamer uden at vide det?

Virksomheder lokker dig nogle gange til at give dit samtykke.

Dit samtykke kan de lokke ud af dig ved for eksempel at gemme det i deres handelsvilkår eller ved at lokke dig til at skrive dig op i forbindelse med konkurrencer på nettet.

Gyldigt samtykke kan virksomheder også få ud af dig ved at lokke dig til at skrive dig op i forbindelse med køb.

Har du givet din e-mailadresse i forbindelse med et køb, må sælgeren godt markedsføre egne, tilsvarende produkter til dig, uden du giver samtykke. Du skal dog stadig have mulighed for at frabede dig henvendelser.

Tjek altid grundigt, hvad du siger ja til, når du giver din e-mailadresse væk.

Konkurrencer på nettet: Dette skal du være opmærksom på

Reklamemails og -sms’er skal du kunne framelde dig

Et samtykke skal du til enhver tid kunne trække tilbage let og gebyrfrit.

Reklamemails skal derfor altid indeholde en mulighed for at sige 'nej tak' til flere henvendelser. Du kan som regel framelde dig reklamemails via et link i bunden af e-mailen.

Sms’er skal også indeholde en mulighed for at framelde dig igen.

Klag, hvis du ikke kan blive frameldt

Kan du ikke framelde dig e-mails eller sms’er? Så skal du kontakte afsenderen og tilbagekalde dit samtykke.

Henvend dig på skrift – enten via e-mail eller brev. Så har du dokumentation for, at du har kontaktet virksomheden, hvis du er nødt til at klage videre.

Stopper virksomheden ikke med at sende dig spam, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Gem eventuel dokumentation på, at du har frabedt dig reklamerne og dokumentation, der beviser, at du har modtaget reklamer efter tilbagekaldelsen af samtykket.

Klag over spam til forbrugerombudsmanden

Mailprogrammet kan hjælpe dig med at sortere i indbakken

Spam fra udlandet kan det være svært at afmelde. Er du generet af spam, som du ikke kan afmelde, kan du få hjælp i din mailboks.

Mange mailprogrammer giver dig mulighed for at markere visse afsendere eller typer af e-mails som uønsket eller spam.

Markerer du e-mails som spam i din mailboks, vil det fremover ende i en spam-indbakke.