Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Nægtet boarding: Her er dine rettigheder

Overbookede fly kan betyde, at du bliver nægtet boarding mod din vilje. Få styr på dine rettigheder, hvis det sker for dig.
Af Astrid Lund Olstrup
24. August 2017
Flyselskabet skal hjælpe dig, hvis du bliver nægtet at gå ombord på dit fly. Her er, hvad du har krav på.
Foto: iStock

Hvis du bliver nægtet boarding

Nægtet boarding betyder, at du ikke må gå ombord på dit fly. Det sker typisk, fordi flyselskaber overbooker deres flyafgange. 

Bliver du nægtet boarding mod din vilje, skal flyselskabet tilbyde dig mad og drikke og sørge for, at du gratis kan sende besked om din forsinkelse på telefon eller e-mail. Flyselskabet skal også tilbyde dig pengene retur for din billet eller ombooking til næste ledige afgang eller til et senere tidspunkt.

Rejsen kan du aflyse, hvis den bliver for besværlig eller overflødig på grund af nægtet boarding. Du kan også afbryde rejsen ved en mellemlanding og vende hjem igen. Gør du det, skal flyselskabet tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til første afgangssted (helt hjem).

Flyselskabet kan ikke bestemme for dig - det gør du selv.

Overnatning på hotel skal flyselskabet sørge for

Nægtet boarding kan betyde, at du er nødt til at overnatte på et hotel, og det er flyselskabet, der skal sørge for hotelopholdet. 

Flyselskabet skal desuden tage særlig hensyn til personer, der har nedsat bevægelighed og medfølgende ledsagere og børn, når de arrangerer overnatning og transport.

Så mange penge har du ret til

Bliver du nægtet boarding, fordi der er booket for mange passagerer på et fly, har du krav på følgende kompensation:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km.
  • 400 euro for flyvninger i EU over 1.500 km og for alle andre flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 600 euro for flyvninger længere end 3.500 km uden for EU.

Din bekræftede billet skal du vise, og du skal være til stede ved check-in i rette tid. Ellers har du ikke ret til kompensationen. 

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis du flyver til et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

Flyselskabet har i nogle tilfælde ret til kun at give dig det halve beløb. Det kan de, hvis du bliver ombooket til en ny afgang til din destination og ikke er mere forsinket end:

  • 2 timer for alle flyvninger under 1.500 km.
  • 3 for flyvninger i EU over 1.500 km og for alle andre flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 4 timer for alle flyvninger længere end 3.500 km uden for EU.

Hvis du frivilligt står af

Er flyet overbooket, vil flyselskabet ofte spørge, om der er nogle, der frivilligt vælger at stå af. Vælger du det, skal du tilbydes en godtgørelse, som du og flyselskabet aftaler.

Brug rettighederne ved nægtet boarding som en rettesnor for, hvad du skal kræve i godtgørelse. Ombooking til et andet fly skal du desuden have hjælp med.

Sådan klager du

Vil du klage over, at du er blevet nægtet boarding, skal du sende en skriftlig klage til luftfartsselskabet.

Er du ikke tilfreds med svaret, eller får du slet ikke noget svar, kan du sende en skriftlig klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen..

Klag til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på trafikstyrelsen.dk