Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Nægtet boarding: Her er dine rettigheder

Flyselskabet skal hjælpe dig, hvis et fly er overbooket, og du bliver nægtet boarding. Her er, hvad du har krav på.
Af Asta Ostrowski
10. Juni 2016
Flyselskabet skal hjælpe dig, hvis du bliver nægtet at gå ombord på dit fly. Her er, hvad du har krav på.
Foto: iStock

Hvis du nægtes boarding

Nægtet boarding betyder, at du ikke må gå ombord på dit fly, og det sker typisk, fordi flyselskaber overbooker deres flyafgange. 

Bliver du nægtet boarding mod din vilje, skal flyselskabet tilbyde dig mad og drikke og sørge for, at du gratis kan sende besked om din forsinkelse på telefon eller e-mail. Flyselskabet skal også ombooke dig en tilsvarende rejse.

Vælger du at afbryde rejsen, for eksempel ved en mellemlanding, eller helt at aflyse rejsen, skal flyselskabet tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til første afgangssted (helt hjem).

Flyselskabet kan ikke bestemme for dig - det gør du selv.

Overnatning på hotel

Nægtet boarding kan betyde, at du er nødt til at overnatte på et hotel, og det er flyselskabet, der skal sørge for hotelopholdet. Flyselskabet skal desuden tage særlig hensyn til personer, der har nedsat bevægelighed, medfølgende passagerer og børn, som rejser sammen.

Økonomisk kompensation

Bliver du afvist mod din vilje, fordi der er booket for mange passagerer på et fly, har du krav på følgende:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU

Din reservation til den aktuelle flyafgang skal du have bekræftet eller genbekræftet, og du skal være til stede ved check-in i rette tid. Ellers har du ikke ret til kompensation. 

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

Hvis du frivilligt står af

Er flyet overbooket, kan du frivilligt vælge at stå af. Du skal tilbydes en godtgørelse på vilkår, som du og flyselskabet bliver enige om.

Godtgørelsen kan ligge op af det, du har krav på, hvis du bliver tvunget af.

Ombookning til et andet fly skal du desuden have hjælp med. Hvis du aflyser eller afbryder rejsen, skal du have betalingen retur for billetten. En fri flyrejse tilbage til første afgangssted skal du eventuelt også have. 

Sådan klager du

Vil du klage over, at du er blevet nægtet boarding, skal du sende en skriftlig klage til luftfartsselskabet.

Er du ikke tilfreds med svaret, eller får du slet ikke noget svar, kan du sende en skriftlig klage til Trafik- og Byggestyrelsen.

Her kan du klage til Trafik- og Byggestyrelsen