Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Nægtet boarding: Her er dine rettigheder

Overbookede fly kan betyde, at du bliver nægtet boarding mod din vilje. Ved du, hvad dine rettigheder er, hvis du ikke får plads på flyet?
Af Astrid Lund Olstrup
11. Juli 2018
Flyselskabet skal hjælpe dig, hvis du bliver nægtet at gå ombord på dit fly. Her er, hvad du har krav på.
Foto: iStock

Hvis du bliver nægtet boarding

Rejsen med fly kan hurtigt starte dårligt, hvis du får at vide, at flyet er overbooket. Det kan betyde, at du ikke får den plads på flyet, du har bestilt.

Flyselskabet kan nægte dig boarding, og det betyder, at du ikke må gå ombord på flyet.

Find den bedste kabinekuffert til rejsen

Kompensation har du ret til ved nægtet boarding

Bliver du nægtet boarding, skal flyselskabet tilbyde dig pengene retur for din billet eller ombooking til næste ledige afgang eller til et senere tidspunkt.

Kompensation har du også ret til, hvis du har en gyldig billet og var til stede ved check-in i rette tid. Hvis flyet er overbooket har du krav på:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km.
  • 400 euro for flyvninger i EU over 1.500 km og for alle andre flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 600 euro for flyvninger længere end 3.500 km uden for EU.

Flyselskabet har i nogle tilfælde ret til kun at give dig det halve beløb. Det kan de, hvis du bliver ombooket til en ny afgang til din destination og ikke er mere forsinket end:

  • 2 timer for alle flyvninger under 1.500 km.
  • 3 for flyvninger i EU over 1.500 km og for alle andre flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 4 timer for alle flyvninger længere end 3.500 km uden for EU.

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis du flyver til et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab. Bliver du nægtet boarding på en mellemlanding i et land uden for EU, gælder reglerne også.

Vil du aflyse din rejse?

Rejsen kan du aflyse, hvis den bliver for besværlig eller overflødig på grund af nægtet boarding.

Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du også ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangsted.

Flyselskabet kan ikke bestemme for dig - det gør du selv.

Overnatning på hotel skal flyselskabet sørge for

Nægtet boarding kan betyde, at du er nødt til at overnatte på et hotel. Flyselskabet skal sørge for hotelopholdet. 

Transport til og fra et hotel skal flyselskabet også betale.

Forplejning skal flyselskabet også tilbyde dig, og de skal sørge for, at du en sende en besked om din forsinkelse på telefon eller e-mail.

Flyselskabet skal desuden tage særlig hensyn til personer, der har nedsat bevægelighed og medfølgende ledsagere og børn, når de arrangerer overnatning og transport.

Hvis du frivilligt står af

Er flyet overbooket, vil flyselskabet ofte spørge, om der er nogle, der frivilligt vælger at stå af. Vælger du det, skal du tilbydes en godtgørelse, som du og flyselskabet aftaler.

Brug rettighederne ved nægtet boarding som en rettesnor for, hvad du skal kræve i godtgørelse. Ombooking til et andet fly skal du desuden have hjælp med.

Sådan klager du

Vil du klage over, at du er blevet nægtet boarding, skal du sende en skriftlig klage til luftfartsselskabet.

Er du ikke tilfreds med svaret, eller får du slet ikke noget svar, kan du sende en skriftlig klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Klag til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen her