Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Pakkepost: Hvem må modtage din pakke?

Fragtfirmaer har vidt forskellige vilkår for levering. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvem der bringer dine pakker fra webshoppen ud.
Af Mette Andrea Boesgaard
2. December 2018
Ny postlov forringer dine rettigheder
Foto: Thinkstock

Fragtfirmaerne har forskellige regler

Fragtfirmaer leverer de varer, du har købt på internettet. Ofte kan du selv vælge, hvem der skal levere din pakke. Og det er ikke lige meget, hvilket fragtfirma der leverer dine pakker.

Vilkårene er nemlig ikke ens fra fragtfirma til fragtfirma. Det afhænger for eksempel af fragtfirmaet, om pakken med din nye smartphone skal afleveres til dig, eller om andre beboere på din adresse må tage imod pakken for dig.

GLS, DAO365 og PostNord er 3 meget brugte leveringsfirmaer i Danmark. Få her et overblik over leveringsvilkårene for de 3 firmaer.

Hvem må tage i mod pakken?

PostNord, GLS og DAO365 tilbyder alle at levere pakken på din egen adresse.

GLS og PostNord må aflevere pakken til enhver voksen person på adressen. Den, som modtager pakken, kvitterer for leveringen.

Modtageren har derefter ansvaret for at levere pakken videre til dig. Når modtageren har kvitteret for pakken, fraskriver GLS og PostNord sig ansvaret.

Er der ingen hjemme til at modtage pakken, afleverer fragtfirmaet pakken til afhentning hos det respektive fragtfirmas pakkeshop.

DAO365 afleverer ikke pakker personligt, da  de leverer pakker om natten. Derfor hænger DAO365 enten pakken på dit dørhåndtag eller lægger den i postkassen. Kan pakken ikke være i postkassen, bliver den afleveret i en pakkeshop.

Hvem må hente min pakke i en pakkeshop?

PostNord må som udgangspunkt kun udlevere pakker fra pakkeshops til dig. Hvis ikke du selv kan hente pakken, kan du give en fuldmagt til en person, som henter pakken for dig. Videresender du mailen eller sms’en med pakkenummeret, anser PostNord det for en fuldmagt.

GLS må udlevere pakken til enhver, som har pakkenummeret.

DAO365 må kun udlevere pakken fra pakkeshoppen til pakkens endelige modtager. Udleverer DAO365-pakkeshoppen pakken til en anden end dig med den konsekvens, at du aldrig modtager pakken, anser DAO365 det som en bortkomst. Så kan du søge om en erstatning.

Må pakken efterlades udenfor døren?

GLS og PostNord må kun efterlade pakken udenfor dit hjem, hvis du har valgt denne leveringsform.

Hos PostNord kan du tilmelde dig ordningen Modtagerflex, hvor du kan lave en permanent aftale med PostNord om, hvor de må efterlade din pakke. Du kan også give en engangsfuldmagt, når du får en sms om, at pakken er på vej.

Hos GLS kan du give en engangsfuldmagt eller en fast fuldmagt om, hvor din pakke må efterlades.

GLS og PostNord har ikke ansvaret for pakken, når de har afleveret den udenfor døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning.

DAO365 må aflevere pakken udenfor din dør, uden at du aktivt har valgt denne leveringsform. DAO365 sender dig også en sms, når pakken er leveret. Men da DAO365 oftest leverer om natten, kan pakken sagtens stå flere timer uden opsyn.

DAO365 har ikke ansvaret for pakken, når de har afleveret den udenfor døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning.

Hvordan klager jeg over leveringen?

Er pakken er gået i stykker under leveringen? Eller er pakken slet ikke nået frem? Så kan du klage.

Har du bestilt pakken på en webshop, skal du klage til webshoppen. Er pakken sendt fra en privatperson, skal du klage til det fragtfirma, der er blevet brugt.

Hvis fragtfirmaet nægter dig en erstatning, skal du tage klagen videre til Center for Klageløsning. Du skal dog være opmærksom på, at prisen for varen eller ydelsen, du klager over skal være mindst 1.000 kroner.

Sådan klager du over en vare

Forbrugerrådet Tænk mener: Du skal have mulighed for at vælge sikker levering

”Webshops bør altid give dig som forbruger et valg mellem flere fragtfirmaer, der leverer pakker sikkert.

Undersøg altid vilkårene, før du vælger levering af din pakke,. Der kan være stor forskel fra selskab til selskab. Vi anbefaler, at du vælger det fragtfirma, som giver den sikreste levering.”

Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk