Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Ord og udtryk du møder i købeloven

Købeloven sikrer dine rettigheder, men mange ord og udtryk som fx 'garanti' og 'reklamationsret' bruges i flæng. Få styr på, hvad de forskellige ord betyder i Forbrugerrådet Tænks ordbog, så du kan bruge din viden om købeloven til din fordel.
Af Helle Marie Kieler Koefoed
6. November 2013
Ord og udtryk i købeloven
Foto: Thinkstock

2. sortering

Varer med fejl kan sælges som 2. sortering og er billigere end varen uden fejl.

Reklamationsretten dækker ikke netop den fejl, som varen blev sorteret fra på grund af, hvis du har accepteret fejlen før købet. Men du har stadig reklamationsretten på andre uoplyste fejl, du ikke har accepteret.

Bon

Normalt det samme som en kvittering.

Bytteservice

Bytteservice er et ord, som bruges mest af forhandlerne. Det bruges ofte om en service de yder, som ikke er lovpligtig, nemlig at du kan bytte din vare til en anden inden for et vist tidsrum.

Garanti

En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent vælger at yde på et bestemt produkt, produktgruppe eller alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente, at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.

Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder.

Garantibevis

Garantibeviset kan være din kvittering, men du kan også have fået et seperat stykke papir, som er dit garantibevis.

Kvittering

Kvitteringen er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Kvitteringen skal du bruge, hvis du opdager fejl og mangler ved varen og vil klage. 

Ved evt. returret kræver forhandleren som oftest kvitteringen.

Kvitteringen skal indeholde varens navn, pris, købsdatoen, butikkens navn og evt. aftaler fx bytteservice eller andet.

Købt som beset

Udtrykket bruges ofte ved køb af brugte varer eller 2. sortering. Forhandlere kan fejlagtigt bruge udtrykket 'købt som beset' til at fraskrive sig ansvaret for fejl og mangler. Den slags forbehold går ikke.

Reklamationsretten er vedtaget ved lov, og du kan ikke fraskrive dig den ret ved at købe noget 'som beset'.

Reklamation

Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til overfor dig som forbruger. Dukker der en fejl eller mangel op ved en vare i de første 2 år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet var latent i varen ved købet.

Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, såvel nye som brugte.

Returret

I fysiske butikker er det butikkens eget valg, om de vil tilbyde returret og dermed give dig pengene tilbage for en vare.

Netbutikker skal give dig 14 dages fortrydelsesret, hvis butikken er dansk og 7 hverdage, hvis butikken har hjemme i et EU-land. Fortrydelsesret ved nethandel kan du fraskrive dig, hvis der er tale om specialfremstillede varer eller fx koncertbilletter.

Udstillingsmodel

En vare, der har stået fremme i butikken, så kunder kan se den og evt. røre ved den. Udstillingsmodeller kan nogle gange købes billigere, fx hvis varen ikke er på lager eller er udgået.

Reklamationsretten dækker også udstillingsmodeller.

Få købeloven med i baglommen med Forbrugerrådet Tænks app:

Hent android-app'en i Google Play

Hent iPhone-app'en i iTunes