Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Køb brugt online: Her er dine rettigheder

Møbler, tøj og børnetøj kan du finde brugt og billigt online. Men kan du klage og få pengene tilbage, hvis du køber brugt på nettet?
Af Mette Andrea Boesgaard
21. August 2019
Køb brugt online: Her er dine rettigheder
Foto: Getty Images

Shop genbrug på nettet, men se dig godt for

Brugt, secondhand, genbrug. Kært barn har mange navne. Og køber du brugt, kan du spare penge.

Brugte varer finder du  mange steder på nettet.  Men du kan ikke bruge din fortrydelsesret og reklamationsret alle steder. Derfor skal du se dig godt for, før du køber brugt på nettet.

Handel mellem private: Her er dine rettigheder

1. Hvilken type site handler du på?

Køber du brugt på nettet, afhænger dine rettigheder af, hvilken hjemmeside du handler på.

Handler du online, skelner loven mellem 3 slags sider:

  • Internetauktionsfirmaer
  • Online opslagstavler eller markedspladser
  • Platforme, hvor websiden formidler købet

Lauritz.com og Bruun Rasmussen er internetauktionsfirmaer

Internetauktionsfirmaer sælger varen for en anden på en auktion. Når du køber en vare på et internetauktionsfirma, handler du med firmaet – ikke med en privatperson.

Handler du med et internetauktionsfirma, kan du fortryde dit køb eller få pengene tilbage, hvis du opdager, at varen har fejl eller mangler.

Dba.dk og Facebook Marketplace er online opslagstavler

På online opslagstavler afhænger dine rettigheder af, om sælger er en privatperson eller en erhvervsdrivende.

Trendsales / Tradono, eBay og QXL er formidlere

På et formidler-site afhænger dine rettigheder af, om sælger er en privatperson eller en virksomhed, og om sitet har spillet en aktiv rolle i handlen og derfor juridisk set er formidler i handlen. Læs mere i punkt 5 og 6.

2. Hvem er sælgeren?

Tjek altid, hvem sælgeren er, inden du afgiver et bud eller køber en vare.

  • Hvis sælgeren er et auktionssite, så læs betingelserne for købet, inden du byder. Husk også at tjekke andre brugeres vurderinger af sitet.
     
  • Hvis sælgeren er privat, så tjek andre brugeres vurderinger af brugeren, hvis det er muligt. Visse sites har også et valideringssystem, hvor sitet tjekker sælgers identitet.

    Nogle sælgere ligner privatpersoner uden at være det. Har sælgeren det som hobby at købe og sælge ting, er sælgeren en virksomhed.

  • Sælgeren kan også være en virksomhed. I så fald er du dækket af købeloven, det vil sige, at du har reklamationsret og fortrydelsesret,  ligesom hvis du handlede med en butik.

Køb og sælg brugt: Tjek dette, før du handler

3. Hvor bliver varen sendt fra?

Afsenderlandet kan få stor betydning for den endelige pris på dit køb. Tjek derfor altid, hvor din vare bliver afsendt fra.

Køber du varer, som bliver sendt fra et land uden for EU, skal du ofte betale moms, told og importgebyr oveni varens pris.

Tjek dette, før du handler online uden for EU

4. Hvordan betaler du?

Betaler du en vare  i en webbutik med kort eller Mobilepay, kan banken tilbageføre pengene, hvis du bliver snydt.

Handler du med en privat, kan banken ikke tilbageføre dine penge, uanset om du har betalt med kontooverførsel, Mobilepay eller kontant.

Handler du via et websites betalingssystem som for eksempel Paypal eller TSPay kan du i visse situationer få hjælp. Tjek betingelserne, før du bruger systemet.

Sådan får du pengene tilbage, hvis der er problemer med varen

5. Hvad gør du, hvis varen er i stykker?

Er der fejl og mangler ved din vare, kan du klage til sælgeren – også når du har købt brugt og af en privat sælger. Du kan dog ikke være sikker på, at du får noget ud af det.

Lauritz.com og Bruun Rasmussen:

Er varen købt på et auktionssite, hvor sitet står som sælger, har du 2 års reklamationsret - også selv om det er en brugt vare.

Kontakt altid først sitet, hvis du vil reklamere over en vare. Hvis auktionssitet ikke accepterer reklamationen, kan du gå til Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Dba.dk og Facebook Marketplace:

Facebook Marketplace og Den Blå Avis er online opslagstavle, hvor sælger og køber indgår aftaler, uden sitet skal have salær eller på anden måde har en formidler-rolle.

Er sælgeren privat, har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret, med mindre du og sælgeren har aftalt andet. Du og sælger kan for eksempel aftale, at varen er købt som beset, og du dermed ikke kan klage.

Er varen er defekt, og vil sælgeren ikke acceptere din reklamation over varen, kan du ikke klage til et ankenævn. I disse tilfælde kan du kun lægge sag an ved en domstol.

Få altid skriftlig dokumentation fra sælger på, om du har reklamationsret, når du handler med en privat.

Køb af private: Her er dine rettigheder

Handler du online med en erhvervsdrivende på en online opslagstavle, har du 2 års reklamationsret.

Vil sælgeren ikke acceptere din reklamation, kan du klage til Center for klageløsning og videre til Forbrugerklagenævnet.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Trendsales / Tradono, eBay og QXL:

eBay, Trendsales og QXL er sites, hvor du handler direkte med en sælger, som enten kan være privat eller erhvervsdrivende.

Dine rettigheder som køber afhænger af 2 ting:

  • Er sælgeren privat eller erhvervsdrivende?
  • Har sitet en rolle som formidler i handlen, eller har sitet blot fungeret som online opslagstavle?  

Er sælgeren privat, og spiller sitet en rolle i handlen? Kræver sitet for eksempel salær af sælgeren, har hjemmesiden en auktionsfunktion, eller har sitet et betalingssystem - og har I brugt dette system til at afslutte handlen? Så har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret.

Er sælgeren privat, og har I ikke brugt sitets betalingssystem eller auktionsfunktion? Har du for eksempel betalt via MobilePay eller handlet uden at bruge auktionsfunktionen? Så har du kun reklamationsret, hvis du og sælger har aftalt det. Husk altid at få aftalen på skrift.

Klag til den private sælger, hvis I ikke kan blive enige om, hvad der gælder for din købssituation. Hvis I ikke bliver enige, kan du ikke klage til et ankenævn. I disse tilfælde kan du kun gå til domstolene.

Køb af private: Her er dine rettigheder

Er sælgeren erhvervsdrivende, har du altid 2 års reklamationsret. Vil sælgeren ikke acceptere din reklamation, kan du klage videre til Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

6. Kan du fortryde købet?

Lauritz.com og Bruun Rasmussen:

Fortryder du et køb, du har gjort på et auktionssite? Så har du 14 dages fortrydelsesret, ligesom når du normalt handler på nettet.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Dba.dk og Facebook Marketplace:

Har du købt varen af privatperson online på enten Facebook Marketplace eller Den blå avis? Så har du ingen fortrydelsesret, medmindre I har indgået en særskilt aftale om dette.

Køb af private: Her er dine rettigheder

Køber du varen af en virksomhed, kan du godt fortryde købet. Vil sælgeren ikke lade købet gå tilbage, kan du klage til Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Trendsales / Tradono, eBay og QXL:

Køber du varen online på QXL, eBay eller via en TSPay-handel på Trendsales, har du i de fleste tilfælde ret til at fortryde dit køb – du skal blot meddele sælgeren, at du vil fortryde købet.

Vil sælgeren ikke lade handlen gå tilbage? Så kan du kun klage ved at lægge sag an ved domstolene.

Er sælgeren erhvervsdrivende, og vil sælgeren ikke lade handlen gå tilbage? Så kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Forbrugerrådet Tænks rådgivning rådgiver kun om situationer, hvor du har købt en vare af en virksomhed eller butik. Vi kan desværre ikke hjælpe dig i sager, hvor du har handlet med private.