Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Klag over varer eller tjenesteydelser: Sådan gør du

Virker dit nye køb ikke? Så kan du klage. Men hvordan skal du klage? Og hvad gør du, hvis butikken ikke vil hjælpe dig?
Af Mette Andrea Boesgaard
19. Februar 2019
klag over produkter sådan gør du
Foto: Getty Images

Hvorfor skal du klage?

Køber du en vare, skal du have det produkt, du har betalt for. Virker mobiltelefonen, computeren eller køkkenmaskinen ikke som lovet, kan du klage over den.

Håndværkere, bredbånd eller andre tjenesteydelser skal også leve op til den aftale, du har indgået med virksomheden.

Klag, hvis du ikke har fået det, du er blevet lovet. Gå altid først til forhandleren. Ifølge reklamationsretten har du ret til at klage over produkter indtil 2 år efter købsdatoen.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Fysisk butik: Klag nede i butikken

Varer, du har købt i en fysisk butik, kan du klage over i butikken. Medbring varen og kvitteringen på varen.

Opvaskemaskiner, fladskærme og andre varer, du ikke kan have med i butikken, klager du over ved at gå til butikken eller kontakte butikken via mail.

Fejlen ved din vare skal du vise, når du klager. Video og billeder af fejlen kan hjælpe dig med at dokumentere, hvad der er galt med produktet. Vis dokumentationen frem i butikken eller send dokumentationen til butikken i en mail.

I butikken skal du bede om at få skriftligt dokumentation på, at du har indleveret varen og klaget over den. Det kan eksempelvis være et indleveringsbevis, hvor der stå, hvad du klager over, og hvilken løsning på problemet du har aftalt med butikken.

Din klage skal du altid gemme. Vil du tage klagen op hos Center for Klageløsning, skal du bevise, at du først har forsøgt at klage hos butikken.

Derfor skal du gemme din kvittering

Online shopping: Klag til forhandleren

Køber du varer online, kan du ikke gå ned i butikken og klage over produktet.

Fejlen ved dit produkt skal du dokumentere så godt som muligt. Beskriv problemet i en mail til forhandleren. Brug også billeder eller video til at dokumentere problemet, hvis det hjælper.

Butikker på nettet skal du kontakte på forskellige måder. Nogle butikker skal du maile til. Andre butikker har særlige kontaktformularer til formålet. Tjek webshoppens hjemmeside for at finde de rigtige kontaktinformationer.

Skriftlig dokumentation er vigtig, når du bruger din reklamationsret. Gem altid al dokumentation på din klage. Både din dokumentation af fejlen ved din vare og alle mails, der er udvekslet mellem dig og forhandleren.

Få hjælp til at skrive din klage hos Forbrugerrådet Tænk

Afvist klage? Gå til Center for Klageløsning

Klager, der ikke er blevet løst mellem dig og forhandleren, kan du tage videre til Center for Klageløsning.

Produkter og tjenesteydelser skal koste over 1050 kroner, for at du kan klage. Det kan være alt fra kaffemaskiner til frisører. Tøj og sko kan du klage over, hvis produktet koster over 680 kroner.

Center for Klageløsning går først i dialog med dig og forhandleren for at løse problemet. Hjælp hos Center for Klageløsning koster 100 kroner, men hvis du er medlem af Forbrugerrådet Tænk, dækker vi gebyret for dig.

Få betalt klagegebyret som medlem af Forbrugerrådet Tænk

Klag hos Forbrugerklagenævnet

Klager, som Center for Klageløsning ikke kan løse, kan du gå videre til Forbrugerklagenævnet med.

Gebyret for at klage hos Forbrugerklagenævnet er på 400 kroner. Du får gebyret refunderet, hvis du får medhold i klagen.

Sådan klager du hos Forbrugerklagenævnet

Når afgørelsen kommer

Virksomhederne er ikke tvunget til at følge afgørelser fra Forbrugerklagenævnet eller andre klagenævn.

Virksomheder, der ikke følger klagenævnenes afgørelse, kan du sagsøge. Nævnenes Hus kan hjælpe dig med at bringe din sag for en domstol, hvis du ønsker det. Nævnenes Hus er styrelsen, der tager sig af klage- og ankenævnene i Danmark.

Klag hos Nævnenes Hus

Få rådgivning hos Forbrugerrådet Tænk

Er din vare gået i stykker?

Rådgivningen hos Forbrugerrådet Tænk hjælper dig blandt andet med dine rettigheder, hvis din vare er gået i stykker, eller hvis du har brug for hjælp til, hvornår din reklamationsret gælder.

Er du medlem af Forbrugerrådet Tænk, kommer du forrest i køen til rådgivningstelefonen – og du kan ringe helt frem til klokken 15.

Bliv medlem i dag og spring køen over