Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fortrydelsesret i fysiske butikker: Hvad er dine rettigheder?

Butikker giver dig ofte mulighed for at fortryde et køb. Men hvad er egentlig dine rettigheder, når du ønsker at returnere en vare i en fysisk butik?
Af Nathalia Hammer Munch
4. December 2018
KAn du fortryde køb i en fysisk butik? Få dine rettigheder her.
Foto: Getty Images

Kan du fortryde et køb i en fysisk butik?

Varer købt i en fysisk butik forventer du måske, at du altid har ret til at returnere. Mange fysiske butikker tilbyder fortrydelsesret, men er de egentlig forpligtede til det?

Hvem bestemmer, om du kan fortryde et køb, og hvad vilkårene for returnering er?

Og hvad skal du være opmærksom på, når du ønsker at returnere en vare i en fysisk butik?

Blevet snydt? Medlemmer af Forbrugerrådet Tænk kan få hjælp her

Butikker bestemmer, om du kan fortryde dit køb

Køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge dansk lovgivning ikke noget krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik.  

Butikker vælger ofte at tilbyde fortrydelsesret som en service til dig. Men de er ikke forpligtede til det.

Vilkårene for fortrydelsesretten fastsætter den enkelte butik ‒ for eksempel:

  • i hvor lang tid fortrydelsesretten gælder
  • om butikken har særlige regler for prøvning af varer og returvarens stand
  • om du kan få pengene for en vare tilbage, bytte til en anden vare eller få et tilgodebevis.

Er varen gået i stykker? Benyt din reklamationsret

Aftalt fortrydelsesret har du krav på

Butikker, der før et køb har lovet dig fortrydelsesret for eksempel i form af skiltning i butikken eller på din bon, er forpligtede til at give dig den.

Vær opmærksom på, om butikken oplyser særlige vilkår for returnering. Et eksempel kunne være, at du godt kan returnere en vare, men kun kan bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.

Hvis butikken ved køb lover dig en returret og ikke oplyser om særlige forhold, så skal du i udgangspunktet have dine penge tilbage.

Kvitteringen skal du gemme

Bonen på dit køb skal du altid gemme. Fortryder du et køb i en fysisk butik, er det op til dig at bevise hvor og hvornår, du købte varen og til hvilken pris. Det gør du med kvitteringen.

Du skal også kunne dokumentere, at du ved købet blev lovet en fortrydelsesret. Mange butikker informerer om deres vilkår for returnering på kvitteringen.

Hvis ikke vilkårene allerede fremgår af bonen, så bed om at få noteret på den, at du har fortrydelsesret.

Kvittering: Gem din bon som bevis på dit køb

Varen skal være i pæn stand

Varen, som du ønsker at returnere, skal være i pæn stand. Det vil sige, at butikken skal kunne sælge den som ny til en anden kunde.

Andre krav til varens stand skal butikken oplyse dig tydeligt om, inden du har foretaget et køb. For eksempel krav om, at varen skal returneres i original emballage, eller at plomberingen er ubrudt.

Vær opmærksom på, om butikken har varer, der ikke er omfattet af butikkens generelle vilkår for prøvning af varen. Det kunne for eksempel være makeupprodukter eller madvarer.

5 ting du skal huske om fortrydelsesret i fysiske butikker

Før du foretager et køb, så tjek, om butikken tilbyder dig fortrydelsesret, og hvad vilkårene er:

  1. Hvor lang er fortrydelsesfristen? Kan du få pengene tilbage? Bytte til en anden vare? Få et tilgodebevis?
  2. Sørg for, at få vilkårene for din fortrydelsesret på skrift, for eksempel på din bon.
  3. Gem altid bonen, så du kan dokumentere dit køb, varens pris og vilkårene for retur.
  4. Sørg for, at den vare, du ønsker at returnere, er i pæn stand og kan sælges som ny.
  5. Tjek, om butikken stiller særlige krav til returvarens stand for eksempel krav om original emballage eller ubrudt plombering.