Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Unge fristes oftere til at købe usunde varer

Uplanlagte usunde varer ryger oftere ned i kurven, når unge køber ind i landets supermarkeder. Omkring hver tredje ung købte usunde varer, som ikke var planlagt, sidst de handlede. Det viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet YouGov har lavet for Forbrugerrådet Tænk.
23. November 2018
Unge_usunde_varer
Foto: Getty Images

Chips på tilbud eller en marsbar ved kassen. De fleste af os har sikkert oplevet at forlade supermarkedet med usunde varer, der ikke stod på indkøbslisten. Men danske unge mellem 17 og 25 år gør det oftere end resten af befolkningen. For 43 procent af de unge fristes nemlig til at købe usunde varer ved halvdelen af deres indkøb eller oftere – mens det tilsvarende tal kun er 32 procent for resten af befolkningen.  

Projektleder i Forbrugerrådet Tænks projekt Tyg på det, Sofie Risborg, hæfter sig især ved, at undersøgelsen viser, at de unge i høj grad fortryder deres usunde køb:

”De unge skal selvfølgelig selv bestemme, hvad de køber. Men vi kan se, at 41 procent af dem, der køber uplanlagte, usunde ting, ofte fortryder deres indkøb. Faktisk fortryder de unge de usunde indkøb halvdelen eller mere end halvdelen af gangene. Det tyder på, at de unge både mangler viden og værktøjer, så de undgår fristelser og indkøb, de senere fortryder”, siger Sofie Risborg.

Spørger man de unge selv, hvem der har ansvaret for deres indkøbsvaner, er svaret klart. 8 ud af 10 ung mener, at de selv har et ansvar for at træffe sunde valg, når de køber ind. Men helt alene om ansvaret, synes de unge dog ikke, de er. Omkring halvdelen af de unge mener nemlig, at supermarkederne også har et ansvar for at sikre, at de unge vælger de sunde varer, når de fylder indkøbskurven. Det er Sofie Risborg enig i:

”Supermarkedet er indrettet, så du bliver lokket af flest mulige fristelser, når du handler. Vi opfordrer derfor supermarkederne til at gå ind i kampen og gøre det lettere for de unge at træffe sunde valg, når de handler. Samtidig er det en god idé, at de unge bliver bevidste om supermarkedets salgsmetoder, så de selv kan styre uden om alle disse fristelser”, siger Sofie Risborg.

Tyg på det er Forbrugerrådet Tænks projekt, der har til formål at hjælpe unge med at blive kompetente forbrugere i supermarkedet. Projektet, der er støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug, vil i den kommende tid samarbejde med en række unge influencers, som via sociale medier og hashtag #tygpådet vil inspirere og motivere deres unge følgere til at spise godt uden at bruge for mange penge i supermarkedet.

1.313 personer har svaret på spørgsmål i undersøgelsen ’Usunde indkøb og mersalg”. Undersøgelsen viser desuden, at unge mellem 17 og 25 år ikke er den eneste gruppe i befolkningen, der ofte falder for fristelser i supermarkedet. Også de 26 til 34-årige køber markant oftere uplanlagte usunde varer, end resten af befolkningen.