Bliv medlem nu

Stigende bidragssatser skal forhandles i banken

De senere år er bidragssatserne for nogle typer af boliglån steget med over 100 procent, og det har gjort det tusindvis af kroner dyrere for boligejere at bo i deres lejlighed eller hus. Forbrugerrådet Tænk opfordrer nu forbrugerne til at forhandle med deres bank om gebyret.
31. Oktober 2017
Foto: Getty Images

Alle boligejere betaler de såkaldte bidragssatser til deres realkreditinstitut. En del af dette beløb overfører realkreditinstitutterne efterfølgende til deres samarbejdspartnere og ejere – bankerne. Test fra Forbrugerrådet Tænk viser, at gebyret for nogle lånetyper er mere end fordoblet på få år, og at det dermed er blevet dyrere for boligejere at låne hos realkreditselskaberne.

Forbrugerrådet Tænk har skrevet rundt til 33 banker for at høre, om nogen af dem fører penge tilbage til deres kunder som en direkte følge af deres øgede indtjening fra bidragssatserne. Kun Arbejdernes Landsbank har meldt positivt tilbage.

Men det initiativ skal man som forbruger, ifølge Forbrugerrådet Tænk, bruge som anledning til at bede om det samme i sin egen bank.

”Der er intet som helst til hinder for, at ens egen bank gør det samme, som Arbejdernes Landsbank. Derfor er det oplagt at gå ned i sin bank og sige, at man gerne vil have den samme rabat. Hvis de ikke vil forhandle om det, kan man overveje, om man i stedet vil skifte til en bank, der er mere konkurrenceminded og som er villig til at komme én i møde,” siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Men det er altså ikke et fænomen, der er udbredt blandt bankerne:

”Hvis der var en ordentlig konkurrence, var der selvfølgelig andre banker, der også tilbød sådan en type ”rabat” for at tiltrække og fastholde kunder. I stedet ser vi, at gebyrerne på hele det her marked for boliglån følges ad på en tilsyneladende uendelig himmelflugt,” siger Anja Philip.

Folketinget skal i dette efterår behandle en ny rapport fra Konkurrencerådet, der har konkluderet, at der mangler konkurrence på realkreditområdet. Men ifølge Anja Philip kan man som forbruger selv gøre noget, mens man venter på, hvad politikerne vil stille op:

”Mens vi venter på, at politikerne griber ind over for bidragssatsernes himmelflugt fx ved at gøre det billigere at skifte realkreditinstitut og dermed skabe reel konkurrence, er det vores klare opfordring til forbrugerne, at de skal lægge pres på deres bank for at få et bedre tilbud. Både for at spare nogle af de mange penge, de betaler i gebyrer, men også for at bidrage til at sætte gang i konkurrencen på markedet for boliglån,” siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk opfordrer også forbrugerne til at forhandle skifteomkostningerne, hvis man overvejer at skifte selskab. Få banker giver allerede en sådan rabat, og Nordea har for nylig varslet rabatter, hvis man skifter til Nordea Kredit. Det kan man som forbruger bruge i sin forhandling.