Bliv medlem nu

Regeringen vil knægte forbrugernes stemme

Regeringen vil skære fem millioner, der blandt andet er afsat til forbrugeroplysning, på Forbrugerrådet Tænks grundbevilling på finansloven. Nedskæringen vil få alvorlige negative konsekvenser for danske forbrugere, mener organisationen.
Af Forbrugerrådet Tænk
31. August 2017
Finanslov Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk modtager en fast grundbevilling på finansloven, der blandt andet skal sørge for, at danske forbrugere er repræsenteret, når der skal laves lovgivning og retningslinjer, at forbrugerne kommer til orde i den offentlige debat over for erhvervsliv og myndigheder, samt at danske forbrugere kan få oplysning og rådgivning, hvis de fx er blevet snydt af en virksomhed eller er i tvivl om deres rettigheder.

Regeringen lægger imidlertid i sit finanslovsforslag op til at skære ned på både oplysning og forbrugernes stemme i den offentlige debat og fjerne 5 millioner af de cirka 17 millioner kroner, som bevillingen lød på i 2017.

I sit regeringsgrundlag lovede regeringen ellers, at det skal være ”nemmere at være forbruger”, ligesom regeringen har understreget behovet for aktive forbrugere.  At man nu lægger op til blandt andet at svække oplysning og rådgivning af forbrugerne, er dybt beklageligt og trækker i den stik modsatte retning, mener Forbrugerrådet Tænks formand Anja Philip.

”At have det nemt og være aktiv som forbruger, kræver at man er vidende og har handlekraft og har let ved at kunne træffe gode valg indenfor nogle gode rammer og vilkår. Og aktive forbrugere giver velfungerende markeder til fordel for både erhvervslivet og samfundet som helhed. Desværre er det langt fra alle, der ved, hvad de har ret til, når flyet bliver aflyst, kan genkende en svindelmail eller kan gennemskue, hvad de klikker ”ja” til i alenlange købsbetingelser på nettet. Det er blandt andet de forbrugere, som grundbevillingen til Forbrugerrådet Tænk er gået til at informere, hjælpe og repræsentere i vores forbrugerrådgivning, via vores hjemmeside og i medierne. Vi vil derfor meget stærkt opfordre Folketingets partier til at gå imod denne forringelse for de danske forbrugere og vores samfund som helhed”, siger Anja Philip.

Hun peger på, at varetagelse af forbrugernes interesser og forbrugeroplysning i høj grad foregår i den offentlige debat.

”Danske forbrugere har brug for en stærk stemme for at kunne matche banker, forsyningsselskaber, detailhandel, og resten af erhvervslivet både i lovarbejde, i medierne og i den offentlige debat. Udviklingen de senere år med fx stærkt stigende gebyrer for danske boligejere, danske forbrugere, der bliver snydt med tårnhøje ågerrenter, og manglende udbetaling af kompensation i milliardklassen ved flyforsinkelser viser, at der er brug for at styrke forbrugernes røst i debatten. Derfor er det helt, helt skævt, at man nu lægger op til i stedet at svække forbrugernes vagthund,” siger Anja Philip.

Fakta:

Forbrugerrådet Tænk har i årtier modtaget en såkaldt grundbevilling til almennyttigt forbrugerpolitisk arbejde, herunder at repræsentere forbrugerne i råd, nævn, udvalg og ved lovforberedende arbejde, drive oplysningsvirksomhed og varetage forbrugerpolitiske interesser i den offentlige debat.

Forbrugerrådet Tænk bruger blandt andet bevillingen til at drive forbrugerrådgivning via mail, web og telefon, der er åben for alle. Sidste år var godt 13.000 forbrugere i kontakt med rådgivningen for at få hjælp. Derudover var der godt 3,2 millioner besøg bl.a. på de sider på hjemmesiden taenk.dk, hvor alle danskere kan få gratis gode råd og oplysning om deres rettigheder.

Regeringen foreslår at skære 5 millioner på Forbrugerrådet Tænks grundbevilling, der går til oplysningsvirksomhed og at varetage forbrugerpolitiske interesser i den offentlige debat. Det er cirka en tredjedel af de 17 millioner, som grundbevillingen lød på sidste år. Forbrugerrådet Tænk er en medlemsorganisation, hvis samlede omsætning i 2016 var knap 90 millioner kroner, hvor det resterende beløb går til test og medlemsservice samt øremærkede formål.